Hur mkt underhåll ska pappan betala?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Anonym
    #1

    Hur mkt underhåll ska pappan betala?

    Vi separerade i april. Pappan flyttade till liten lght 5 km (2 rum och kök) bort. Jag har bott kvar med 3 barn i huset. Barnen har inte bott hos honom. Nu ska räkningarna betalas denna månad. Han får då betala för att barnen bott hos mig. Jag får barnbidraget som han säger och nu undrar han varför han ska betala mer. Barnen är 16,14 & 9 år. Har räknat ut att 16 åringen har kostat mycket denna månad 5000 kr. Då hon sökt till gymnasiet och måste ha mycket saker dit ( extra kostnad), samt pass, intyg, körkortsintyg, mm. Sedan tillkommer alla andra kostnader som jag har för barnen (mat, barnförsäkringar, kläder, mobil mm).Finns det någon som kan ge tips på vad pappan kan betala mig? Han tjänar 34 000kr/mån och jag 20 000kr/mån innan skatt. Lånen står på oss båda men det dras från mitt konto (7500 kr/mån). Vi har varsin bil. Visst ska han betala för sin och jag för min? Han vill inte prata med mig om något. Han har bara flyttat för att han inte orkar med att hjälpa till hemma och ta sitt ansvar som han säger. Jag är för krävande. ( vill bara att vi hjälper varandra med hemmet och allt vad det innebär. Vi jobbar nu båda heltid och jag hinner inte med allt själv. förut har jag varit hemma/studerat hemifrån och då gjort mycket mer hemma.
  2. 1
    Hur mkt underhåll ska pappan betala? Vi separerade i april. Pappan flyttade till liten lght 5 km (2 rum och kök) bort. Jag har bott kvar med 3 barn i huset. Barnen har inte bott hos honom. Nu ska räkningarna betalas denna månad. Han får då betala för att barnen bott hos mig. Jag får barnbidraget som han säger och nu undrar han varför han ska betala mer. Barnen är 16,14 & 9 år. Har räknat ut att 16 åringen har kostat mycket denna månad 5000 kr. Då hon sökt till gymnasiet och måste ha mycket saker dit ( extra kostnad), samt pass, intyg, körkortsintyg, mm. Sedan tillkommer alla andra kostnader som jag har för barnen (mat, barnförsäkringar, kläder, mobil mm).Finns det någon som kan ge tips på vad pappan kan betala mig? Han tjänar 34 000kr/mån och jag 20 000kr/mån innan skatt. Lånen står på oss båda men det dras från mitt konto (7500 kr/mån). Vi har varsin bil. Visst ska han betala för sin och jag för min? Han vill inte prata med mig om något. Han har bara flyttat för att han inte orkar med att hjälpa till hemma och ta sitt ansvar som han säger. Jag är för krävande. ( vill bara att vi hjälper varandra med hemmet och allt vad det innebär. Vi jobbar nu båda heltid och jag hinner inte med allt själv. förut har jag varit hemma/studerat hemifrån och då gjort mycket mer hemma.
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Barnen kostar ju som du, men inte han, insett mer än barnbidraget. Här är lagen tydlig om vad som gäller. Föräldrar ska bidra till försörjningen, solidariskt och efter förmåga.

    Till att börja med måste man titta på vad som är grundläggande försörjning. Här har du lite vägledning:
    http://www.socfamratt.se/underhall/u...rhallsbidraget

    Det minsta han ska betala är 1273 per barn och månad. Men om barnen kostar mer och/eller om han har en betydligt större ekonomisk förmåga än du, så ska han betala mer. Här kan du räkna på det:
    https://www.forsakringskassan.se/wps...derhallsbidrag

    Vägrar han att betala så kan Försäkringskassan driva in 1273 kronor x 3 av honom. Anser du att han ska betala mer så måste du ta det till tingsrätten.

    Ett bra sätt kan vara att du sammanställer vad barnen faktiskt kostar, drar av barnbidrag/studiebidrag och sedan delar det på två så får du summan per förälder. Ska det sedan skevdelas på något sätt för att någon har bättre ekonomisk förmåga så ser du det i uträkningen.

    Du frågade inte om det, men det är nog en god idé att du tar tag i övriga delar som hus och bil och sådant också och delar på det ordentligt. Du skriver inte om ni är gifta eller sambo, vilket ju kan spela roll.

    Är det svårt att få ordning på kan det vara en god idé att investera i ett par timmar med en jurist som hjälper dig.

    För övrigt låter det som att han borde flytta hem till mamma.
  4. 2
    Barnen kostar ju som du, men inte han, insett mer än barnbidraget. Här är lagen tydlig om vad som gäller. Föräldrar ska bidra till försörjningen, solidariskt och efter förmåga.

    Till att börja med måste man titta på vad som är grundläggande försörjning. Här har du lite vägledning:
    http://www.socfamratt.se/underhall/u...rhallsbidraget

    Det minsta han ska betala är 1273 per barn och månad. Men om barnen kostar mer och/eller om han har en betydligt större ekonomisk förmåga än du, så ska han betala mer. Här kan du räkna på det:
    https://www.forsakringskassan.se/wps...derhallsbidrag

    Vägrar han att betala så kan Försäkringskassan driva in 1273 kronor x 3 av honom. Anser du att han ska betala mer så måste du ta det till tingsrätten.

    Ett bra sätt kan vara att du sammanställer vad barnen faktiskt kostar, drar av barnbidrag/studiebidrag och sedan delar det på två så får du summan per förälder. Ska det sedan skevdelas på något sätt för att någon har bättre ekonomisk förmåga så ser du det i uträkningen.

    Du frågade inte om det, men det är nog en god idé att du tar tag i övriga delar som hus och bil och sådant också och delar på det ordentligt. Du skriver inte om ni är gifta eller sambo, vilket ju kan spela roll.

    Är det svårt att få ordning på kan det vara en god idé att investera i ett par timmar med en jurist som hjälper dig.

    För övrigt låter det som att han borde flytta hem till mamma.
  5. Anonym
    #3
    Det varierar varje månad vad barnen kostar. Ska ta tag i bil och hus. Har räknat ut vad varje månad kostar mig. just nu 13500 kr ej mat inräknat. Lån på 7500 kr för huset (som vi äger tillsammans) inräknat. Vet inte om jag har råd att bo kvar i huset då jag får ut ca 17000 efter skatt. Men hyra en lght går på ca 7000 kr. fast då ingår el. Kanske kan jag prata med banken och dra ner på amortering. ( fast om jag inte bor kvar utan hittar ett annet hus att hyra så är det bättre). Då får "sambon" ta huset själv och se vad allt innebär.
  6. 3
    Det varierar varje månad vad barnen kostar. Ska ta tag i bil och hus. Har räknat ut vad varje månad kostar mig. just nu 13500 kr ej mat inräknat. Lån på 7500 kr för huset (som vi äger tillsammans) inräknat. Vet inte om jag har råd att bo kvar i huset då jag får ut ca 17000 efter skatt. Men hyra en lght går på ca 7000 kr. fast då ingår el. Kanske kan jag prata med banken och dra ner på amortering. ( fast om jag inte bor kvar utan hittar ett annet hus att hyra så är det bättre). Då får "sambon" ta huset själv och se vad allt innebär.
  7. Medlem sedan
    May 2005
    #4
    Vissa kostnader måste ni också vara överens om. Du kan inte bara köpa det du tycker passar och sedan kräva honom på pengar. På den där sidan jag länkade till först ser du en del om det. Ni kan givetvis komma överens om vilken fördelning ni vill, men om den ena inte vill så får man hålla sig till reglerna så att säga.

    Prata med banken snarast. Äger ni huset gemensamt så har ni ju vissa kostnader gemensamt också. Ska du ta över det så måste du få klart med banken att du kan ta över lånen.
  8. 4
    Vissa kostnader måste ni också vara överens om. Du kan inte bara köpa det du tycker passar och sedan kräva honom på pengar. På den där sidan jag länkade till först ser du en del om det. Ni kan givetvis komma överens om vilken fördelning ni vill, men om den ena inte vill så får man hålla sig till reglerna så att säga.

    Prata med banken snarast. Äger ni huset gemensamt så har ni ju vissa kostnader gemensamt också. Ska du ta över det så måste du få klart med banken att du kan ta över lånen.
  9. Anonym
    #5
    Tack för en bra sida. Jag har inte köpt något onödigt. Bara det som gymnasieskolan kräver och på det mötet var han med. Sedan är det avslutningskläder och det vet han. Hur ska man göra med lånet på huset denna månad? Allt dras från mitt konto. Vi står på halva lånet var. Ska han betala halva eller ska jag betala? Jag vet inte vad han betalar för sitt boende nu. Kanske är det gratis tror jag. Då han bor hos en vän som har små lght på sin tomt.
  10. 5
    Tack för en bra sida. Jag har inte köpt något onödigt. Bara det som gymnasieskolan kräver och på det mötet var han med. Sedan är det avslutningskläder och det vet han. Hur ska man göra med lånet på huset denna månad? Allt dras från mitt konto. Vi står på halva lånet var. Ska han betala halva eller ska jag betala? Jag vet inte vad han betalar för sitt boende nu. Kanske är det gratis tror jag. Då han bor hos en vän som har små lght på sin tomt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar