Månadspeng?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Jun 2015
    #1

    Månadspeng?

    Hur mycket får era 13 åringar och vad skall det räcka till?

    Min son får 220kr och det ät bara till nöjen, och sparande

    han tycker det är lite, men vi köper kläder, godis, fyller på telefonen mm

    hur gör ni?
  2. 1
    Månadspeng? Hur mycket får era 13 åringar och vad skall det räcka till?

    Min son får 220kr och det ät bara till nöjen, och sparande

    han tycker det är lite, men vi köper kläder, godis, fyller på telefonen mm

    hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2
    Till min 15 åring laddar jag mobilen varje månad, köper snacks och godis.
    Ingen direkt månadspeng av mig, pengar fås vid behov. Pappan sätter in ca 300-400 kr per månad.
  4. 2
    Till min 15 åring laddar jag mobilen varje månad, köper snacks och godis.
    Ingen direkt månadspeng av mig, pengar fås vid behov. Pappan sätter in ca 300-400 kr per månad.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Min 16-åring har 220 kr och min 13-åring har 180 kr i månadspeng.
    Det ska räcka till godis, nöjen och ev saker de vill köpa som inte räknas som "nödvändiga".

    Vi betalar varannan gång var för att fylla på telefonernas kontantkort och har hittills betalat för deras årssurf. När sonen (den äldre) börjar gymnasiet till hösten ska han få hela studiebidraget och köpa mer själv. Kanske inte vinterkängor och tjockjackan, men det mesta annat. Så får vi se hur det utvecklas.

    Sonen fick tyvärr inget sommarjobb, så där blir det inget extra.
    De är rätt nöjda med upplägget. Vi sparar på fondkonto till dem också. Därifrån tar vi ut för dyrare saker som ny telefon, dator, sonens Kinaresa mm.
  6. 3
    Min 16-åring har 220 kr och min 13-åring har 180 kr i månadspeng.
    Det ska räcka till godis, nöjen och ev saker de vill köpa som inte räknas som "nödvändiga".

    Vi betalar varannan gång var för att fylla på telefonernas kontantkort och har hittills betalat för deras årssurf. När sonen (den äldre) börjar gymnasiet till hösten ska han få hela studiebidraget och köpa mer själv. Kanske inte vinterkängor och tjockjackan, men det mesta annat. Så får vi se hur det utvecklas.

    Sonen fick tyvärr inget sommarjobb, så där blir det inget extra.
    De är rätt nöjda med upplägget. Vi sparar på fondkonto till dem också. Därifrån tar vi ut för dyrare saker som ny telefon, dator, sonens Kinaresa mm.
  7. Medlem sedan
    Jun 2015
    #4
    Jag tycker det låter rimligt med 220 kr med tanke på att ni betalar för telefon, kläder, godis. Ta ett samtal med din 13 åring och fråga vad hen ska ha extra pengar till. Låter det rimligt och hen lyckas motivera detta, så kan det kanske vara på plats med en liten justering ändå.
  8. 4
    Jag tycker det låter rimligt med 220 kr med tanke på att ni betalar för telefon, kläder, godis. Ta ett samtal med din 13 åring och fråga vad hen ska ha extra pengar till. Låter det rimligt och hen lyckas motivera detta, så kan det kanske vara på plats med en liten justering ändå.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar