Medelålder första barnet
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Medelålder första barnet

    Oj vilken markant skillnad i vårt land! Hur gamla var ni när ni fick första barnet? Jag var ung, 26 år, och det dröjde många år innan någon i bekantskapskretsen fick barn. Men min man är äldre än mig också. Fast jag tycker det är så skönt, nu är våra barn så stora och de sitter där med små knattar. Allt har sin tid såklart, och inget är bättre än det andra, men på nåt sätt är jag ändå jätteglad att ha fått barnen tidigt.

    Föräldrars medelålder vid första barnets födelse
    De fem kommuner i Sverige med högst medelålder:
    Mammans ålder:
    Danderyd: 32,4 år
    Lomma: 31,6 år
    Stockholm: 31,4 år
    Solna: 31,3 år
    Nacka: 31,1 år

    Pappans ålder:
    Åsele: 35,2 år
    Gullspång: 34,9 år
    Danderyd: 34,5 år
    Lomma: 34,0 år
    Härjedalen: 34,0 år

    De fem kommuner i Sverige med lägst medelålder:
    Mammans ålder:
    Pajala: 24,0 år
    Boxholm: 24,6 år
    Grums: 25,0 år
    Laxå: 25,1 år
    Svenljunga: 25,2 år

    Pappans ålder:
    Boxholm: 26,8 år
    Svenljunga: 27,1 år
    Laxå: 27,1 år
    Dorotea: 27,2 år
    Överkalix: 27,3 år

    Källa: Statistiska centralbyrån (2013)
  2. 1
    Medelålder första barnet Oj vilken markant skillnad i vårt land! Hur gamla var ni när ni fick första barnet? Jag var ung, 26 år, och det dröjde många år innan någon i bekantskapskretsen fick barn. Men min man är äldre än mig också. Fast jag tycker det är så skönt, nu är våra barn så stora och de sitter där med små knattar. Allt har sin tid såklart, och inget är bättre än det andra, men på nåt sätt är jag ändå jätteglad att ha fått barnen tidigt.

    Föräldrars medelålder vid första barnets födelse
    De fem kommuner i Sverige med högst medelålder:
    Mammans ålder:
    Danderyd: 32,4 år
    Lomma: 31,6 år
    Stockholm: 31,4 år
    Solna: 31,3 år
    Nacka: 31,1 år

    Pappans ålder:
    Åsele: 35,2 år
    Gullspång: 34,9 år
    Danderyd: 34,5 år
    Lomma: 34,0 år
    Härjedalen: 34,0 år

    De fem kommuner i Sverige med lägst medelålder:
    Mammans ålder:
    Pajala: 24,0 år
    Boxholm: 24,6 år
    Grums: 25,0 år
    Laxå: 25,1 år
    Svenljunga: 25,2 år

    Pappans ålder:
    Boxholm: 26,8 år
    Svenljunga: 27,1 år
    Laxå: 27,1 år
    Dorotea: 27,2 år
    Överkalix: 27,3 år

    Källa: Statistiska centralbyrån (2013)
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    37

    Det är klart, dels är jag man och dels kunde vi inte få barn under ett antal års försök så det har ju med saken att göra.

    Annars är det nog rätt naturligt att medelålden är lägre på landsbygden och högre runt stor- och universitetsstäderna: De som studerar på universitet lär skaffa barn senare i snitt och kommer i högre utsträckning att få jobb i storstäderna.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    37 Det är klart, dels är jag man och dels kunde vi inte få barn under ett antal års försök så det har ju med saken att göra.

    Annars är det nog rätt naturligt att medelålden är lägre på landsbygden och högre runt stor- och universitetsstäderna: De som studerar på universitet lär skaffa barn senare i snitt och kommer i högre utsträckning att få jobb i storstäderna.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Jag var 22. Det var inte planerat men när det väl var ett faktum så kändes det helt självklart, och jag har aldrig nånsin ångrat att det blev som det blev - tvärtom, det var det bästa som kunde hända! Sen väntade vi i o f s drygt fem år innan nästa .

    Jag är 42 nu och på gränsen till för gammal (tycker jag). Men hade jag lite mer ork skulle jag gärna ha en liten sladdis. Jag har aldrig sett småbarnstiden som sådär jobbig som många andra upplever den, så jag har väl inte blivit avskräckt .
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  6. 3
    Jag var 22. Det var inte planerat men när det väl var ett faktum så kändes det helt självklart, och jag har aldrig nånsin ångrat att det blev som det blev - tvärtom, det var det bästa som kunde hända! Sen väntade vi i o f s drygt fem år innan nästa .

    Jag är 42 nu och på gränsen till för gammal (tycker jag). Men hade jag lite mer ork skulle jag gärna ha en liten sladdis. Jag har aldrig sett småbarnstiden som sådär jobbig som många andra upplever den, så jag har väl inte blivit avskräckt .
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    29 1/2 var jag men det skiljer bara 28 år i ålder på mig och sonen Hafe vi inte haft våra svårigheter att få barn hade jag varit 24 dock så väntan var inte frivillig.

    I o f s kunde jag varit knappt 19 också om första missfallet inte skett. Undrar hur mitt liv sett ut då.,,
  8. 4
    29 1/2 var jag men det skiljer bara 28 år i ålder på mig och sonen Hafe vi inte haft våra svårigheter att få barn hade jag varit 24 dock så väntan var inte frivillig.

    I o f s kunde jag varit knappt 19 också om första missfallet inte skett. Undrar hur mitt liv sett ut då.,,
  9. Pyssling
    #5
    Det är nog skillnad på vad man kallar "ung" också, jag tycker inte att det är särskilt ungt att vara 26 år när man får första barnet

    Jag var 24 när vår äldsta föddes och jag tycker inte det är särskilt ungt heller. Att vara ung när man får barn är för mig att vara typ 17-18 år kanske.

    Mina föräldrar var 20 när de fick mig visserligen, kanske min norm kommer därifrån, det som man tycker är typ "normalt" eller hur man säga

    Men jag håller med om att det var en markant skillnad, verkligen. Trodde inte det skiljde så mycket mellan medelåldrarna i Sverige.
  10. 5
    Det är nog skillnad på vad man kallar "ung" också, jag tycker inte att det är särskilt ungt att vara 26 år när man får första barnet

    Jag var 24 när vår äldsta föddes och jag tycker inte det är särskilt ungt heller. Att vara ung när man får barn är för mig att vara typ 17-18 år kanske.

    Mina föräldrar var 20 när de fick mig visserligen, kanske min norm kommer därifrån, det som man tycker är typ "normalt" eller hur man säga

    Men jag håller med om att det var en markant skillnad, verkligen. Trodde inte det skiljde så mycket mellan medelåldrarna i Sverige.
  11. Medlem sedan
    Nov 2008
    #6
    Det är sant, jag tänkte på det när jag skickat. Allt är relativt..
  12. 6
    Det är sant, jag tänkte på det när jag skickat. Allt är relativt..
  13. Medlem sedan
    Nov 2008
    #7
    Ja tänk hur många 'Sliding doors' det finns...
  14. 7
    Ja tänk hur många 'Sliding doors' det finns...
  15. Medlem sedan
    Nov 2008
    #8
    Mitt var heller inte planerat men oj vilken tur jag hade. Tyckte inte heller det var jobbigt alls, möjligtvis att aldrig få sova - det var jobbigt! 42 är inte helt försent, kanske det kan vara svårare att bli gravid då bara och lite högre risker. Annars ska man väl köra på om man känner det är rätt. Till en viss gräns då, läste en bekant på fb som nyss fick tvillingar 49 år gammal.
  16. 8
    Mitt var heller inte planerat men oj vilken tur jag hade. Tyckte inte heller det var jobbigt alls, möjligtvis att aldrig få sova - det var jobbigt! 42 är inte helt försent, kanske det kan vara svårare att bli gravid då bara och lite högre risker. Annars ska man väl köra på om man känner det är rätt. Till en viss gräns då, läste en bekant på fb som nyss fick tvillingar 49 år gammal.
  17. Medlem sedan
    Nov 2008
    #9
    Olika vägval i livet, sen om kompisarna tidigt börjar skaffa barn smittar det nog av sig.
  18. 9
    Olika vägval i livet, sen om kompisarna tidigt börjar skaffa barn smittar det nog av sig.
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    precis fyllt 27
  20. 10
    precis fyllt 27
  21. Pyssling
    #11
    Visst är det så! Min dotter var 20 när hon fick sitt första barn så jag blev ju mormor vid 44 och det har många tyckt var ungt. Men för mig kändes det inte ett dugg ungt, både min mamma och mormor var 44 år när de fick barnbarn första gången så jag tyckte ju så klart det var helt normalgammalt att vara 44 när man blev mormor
  22. 11
    Visst är det så! Min dotter var 20 när hon fick sitt första barn så jag blev ju mormor vid 44 och det har många tyckt var ungt. Men för mig kändes det inte ett dugg ungt, både min mamma och mormor var 44 år när de fick barnbarn första gången så jag tyckte ju så klart det var helt normalgammalt att vara 44 när man blev mormor
  23. Medlem sedan
    Apr 2000
    #12
    Jag hade precis fyllt 33 och de flesta av våra kompisar har fått barn när de varit över 30.
  24. 12
    Jag hade precis fyllt 33 och de flesta av våra kompisar har fått barn när de varit över 30.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Jag var 27 år och 8 mån när jag fick första barnet lite oplanerat. Jag gissar att vi kanske väntat ungefär ett år till om vi inte hade fått en överraskning.
    Sambon var 30 och hade skojat lite om att han skulle ha första barnet innan 30 men så blev det inte.

    När jag fick mitt första barn var det en annan från min gymnasieklass som fått barn innan mig. Jag gick naturvetenskapligt program och jag gissar att det sett annorlunda ut om jag gått ett praktiskt program.

    Mina mamma var också knappt 28 när hon fick sitt första , liksom farmot. Mormor var 28 och ett halvt.

    Så jag gissar att jag blir momor om ungefär 19 år.
  26. 13
    Jag var 27 år och 8 mån när jag fick första barnet lite oplanerat. Jag gissar att vi kanske väntat ungefär ett år till om vi inte hade fått en överraskning.
    Sambon var 30 och hade skojat lite om att han skulle ha första barnet innan 30 men så blev det inte.

    När jag fick mitt första barn var det en annan från min gymnasieklass som fått barn innan mig. Jag gick naturvetenskapligt program och jag gissar att det sett annorlunda ut om jag gått ett praktiskt program.

    Mina mamma var också knappt 28 när hon fick sitt första , liksom farmot. Mormor var 28 och ett halvt.

    Så jag gissar att jag blir momor om ungefär 19 år.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Mina föräldrar var "gamla" när de fick både mig och syrran, och vi hade båda äldst föräldrar i klassen. Nu för tiden hade de varit helt normalgamla. En positiv effekt av deras "höga" ålder i kombination med att jag inte själv var så ung när mitt barn kom var att de inte jobbade fullt ut och efter några år gått i pension fullt ut så de kunde hämta en dag i veckan på förskolan och finnas som stand by om det hände nåt. Det finns positiva saker med det mesta

    Jag ser inte heller varken 26 eller 24 som ungt. Yngre än snittet ja, men inte uttalat "ungt".
  28. 14
    Mina föräldrar var "gamla" när de fick både mig och syrran, och vi hade båda äldst föräldrar i klassen. Nu för tiden hade de varit helt normalgamla. En positiv effekt av deras "höga" ålder i kombination med att jag inte själv var så ung när mitt barn kom var att de inte jobbade fullt ut och efter några år gått i pension fullt ut så de kunde hämta en dag i veckan på förskolan och finnas som stand by om det hände nåt. Det finns positiva saker med det mesta

    Jag ser inte heller varken 26 eller 24 som ungt. Yngre än snittet ja, men inte uttalat "ungt".
  29. Medlem sedan
    Nov 2008
    #15
    Vad roligt att bli mormor vid den åldern ändå.. Ser en del på jobbet som blir mormor första gången när de är runt 65-70. Man orkar kanske inte riktigt lika mkt i den åldern.
  30. 15
    Vad roligt att bli mormor vid den åldern ändå.. Ser en del på jobbet som blir mormor första gången när de är runt 65-70. Man orkar kanske inte riktigt lika mkt i den åldern.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16
    Jag var 25 år när jag fick första.
  32. 16
    Jag var 25 år när jag fick första.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Synd att orken saknas, för det hade varit trevligt med en liten sladdis. Hos er alltså. Inte hos oss
  34. 17
    Synd att orken saknas, för det hade varit trevligt med en liten sladdis. Hos er alltså. Inte hos oss
  35. Medlem sedan
    Feb 2010
    #18
    Jag fyllde 23 det år som första barnet föddes. Det var nog en rätt vanlig ålder på förstagångsföderskor i början på 80-talet. Jag gick iaf en profylax-kurs med andra förstföderskor, vi var alla 10 ungefär jämngamla.
  36. 18
    Jag fyllde 23 det år som första barnet föddes. Det var nog en rätt vanlig ålder på förstagångsföderskor i början på 80-talet. Jag gick iaf en profylax-kurs med andra förstföderskor, vi var alla 10 ungefär jämngamla.
  37. Medlem sedan
    Aug 2005
    #19
    Jag var 20 år och 3 månader, mannen var 27 år och 4 månader
    Fjärde fick jag som 33-åring, det kändes gammalt då
  38. 19
    Jag var 20 år och 3 månader, mannen var 27 år och 4 månader
    Fjärde fick jag som 33-åring, det kändes gammalt då
  39. Medlem sedan
    Aug 2011
    #20
    Ja, lite synd. Men hey, saker och ting kan fortfarande hända
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  40. 20
    Ja, lite synd. Men hey, saker och ting kan fortfarande hända
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar