Vill du veta var dina barn är någonstans när du är på jobbet?

Känner mig tvungen att dela med mig av något som hänt under min sons skolgång. Fick i vintras reda på att min son vid ett flertal tillfällen tagits enskilt från skolområdet i sällskap av endast en vuxen. Detta skedde utan att informera mig i förväg då Jutarumskolan ej anser mitt godkännande nödvändigt.

Givetsvis ifrågasatte jag detta förfarande och förklarade tydligt för skolans rektor att jag kände mig minst sagt "otrygg" med att olika personer vid flera olika tillfällen tagit min son på privata utflykter utanför skolområdet utan att jag i förväg informerats om detta. Svaret jag fick från henne var då att detta var ett vanligt tillvägagångssätt på Jutarumsskolan och en del av läroplanen. Dessutom blev jag upplyst om att jag inte hade något att säga till om saken och att det mer eller mindre bara var att "gilla läget".
Då jag inte alls "gillade läget" så försökte jag ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller vid sådana här privata utflykter och det visade sig att det inte finns några överhuvudtaget. Jag försökte bl.a. i ett flertal mail till Jutarumsskolans rektor få reda på om de hade egna direktiv för sina anställda vad som gäller vid sådana här utflykter men hon konsekvent ignorerat att förklara vad dessa är eller om det ens existerar några.
Eftersom jag inte fick svar på mina frågor så drev jag ärendet vidare genom att ställa samma frågor till chefens, chefens, chef osv. och till slut hamnade dessa tillsammans med en hel del annat som under tidens gång ackumulerats hos Ställföreträdande förvaltningschef för barn och ungdomsnämnden Halmstad Kommun.
Svaret jag fick angående de privata utflykterna som skett utan att jag i förväg informerats och som Jutarumsskolan och nu även Halmstad kommun anser skall få fortgå mot min uttryckliga vilja var som följer enligt citat;
"Då eleven lämnat skolområdet med skolpersonal har varit i samband med att elevens svårigheter i skolmiljön blivit för stora och elevens har haft behov av en paus eller för att tillsäkra de andra eleverna studiero. Om skolan uppfyller tillsynsplikten för eleven behöver inte medgivande från förälder inhämtas. Ansvaret för tillsynen av eleven har varit skolans."
Summa summarum, skolan eller någon som för tillfället arbetar där kan om det förekommer svårigheter i skolmiljön eller om de andra barnen behöver studiero ta ditt barn enskilt vart som helst att utan att i förväg informera dig som vårdnadshavare eller be om ditt samtycke.
Eftersom jag inte någonstans har kunnat finna dokumentation där denna typen av utflykter beskrivs och vilka regler som gäller så vet jag ej om detta förhållningssätt är unikt för skolor i Halmstad men om så är fallet så lär nog landets alla pedofiler snart söka anställning i vår kommun.
Jag tycker detta förhållningssätt är rent åt helvete och är det någon som har liknande erfarenheter eller bara har en åsikt så tveka inte att kommentera.
Vill man sen engagera sig lite mer så kan man även fråga rektorn på sin egen skola vilken policy som gäller angående privata utflykter för barn med svårigheter i skolmiljön och hur långt man får gå för att tillsäkra studiero i klassrummet. Meddela mig gärna sen då jag har för avsikt att driva ärendet vidare.
/Johannes Björk, far till två barn

Vill man hjälpa till att sprida detta vidare så har jag lagt upp min berättelse på FB också...

https://www.facebook.com/johannes.bj...message_bubble