Hjälp! Valt fel namn till dottern?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Hjälp! Valt fel namn till dottern?

    Jag har en dotter som är 3,5 år o heter Minna, för 3,5 vecka sedan fick vi en dotter till och det är hennes namn jag nu ältar förtvivlat. Har sagt till alla som frågat att hon heter Wilma, ett namn som jag gillar skarpt o som Minna absolut ville att lillasyster ska heta - "då börjar hon på samma som jag fast uppochner (W/M)". Tyckte det kändes bra o har skrivit Wilma på en del ställen. Men grannen har en häst som heter Wilma (bidragande orsak till varför Minna tycker hon ska heta Wilma då hon älskar hästar), har även fått reda på att två i vår by, födda 2014, också heter Wilma. Föräldrarna till de Wilmorna är personer som jag har lite svårt för/tycker är lite knepiga, vilket gör att jag nu tänker på dem när jag säger Wilma.. dessutom har jag sett att Wilma ligger högt på namntoppen.
    det namn jag nu funderar på är Tindra, ett namn jag länge gillat mycket o som inte ligger så högt på namntoppen. Problemet är att vi ju kallat henne för Wilma i tre veckor nu o folk har ju fått veta att hon ska heta det, känns ju märkligt att byta då.. Och tyckte ju att det var gulligt att storasystern fått komma med förslaget, känns ku inget vidare att säga till henne att vi inte vill ha det namnet mer. Tänker också på vad lillasyster kommer tycka när hon blir större o då får veta att hon först var en Wilma o sen blev Tindra.
    tycker att det är skitsvårt och har ångest över detta! Sambon tycker att jag får välja, han gillar båda namnen - vilket ju jag också gör.. Hur hade ni gjort?? Behöver tips o råd!
  2. 1
    Hjälp! Valt fel namn till dottern? Jag har en dotter som är 3,5 år o heter Minna, för 3,5 vecka sedan fick vi en dotter till och det är hennes namn jag nu ältar förtvivlat. Har sagt till alla som frågat att hon heter Wilma, ett namn som jag gillar skarpt o som Minna absolut ville att lillasyster ska heta - "då börjar hon på samma som jag fast uppochner (W/M)". Tyckte det kändes bra o har skrivit Wilma på en del ställen. Men grannen har en häst som heter Wilma (bidragande orsak till varför Minna tycker hon ska heta Wilma då hon älskar hästar), har även fått reda på att två i vår by, födda 2014, också heter Wilma. Föräldrarna till de Wilmorna är personer som jag har lite svårt för/tycker är lite knepiga, vilket gör att jag nu tänker på dem när jag säger Wilma.. dessutom har jag sett att Wilma ligger högt på namntoppen.
    det namn jag nu funderar på är Tindra, ett namn jag länge gillat mycket o som inte ligger så högt på namntoppen. Problemet är att vi ju kallat henne för Wilma i tre veckor nu o folk har ju fått veta att hon ska heta det, känns ju märkligt att byta då.. Och tyckte ju att det var gulligt att storasystern fått komma med förslaget, känns ku inget vidare att säga till henne att vi inte vill ha det namnet mer. Tänker också på vad lillasyster kommer tycka när hon blir större o då får veta att hon först var en Wilma o sen blev Tindra.
    tycker att det är skitsvårt och har ångest över detta! Sambon tycker att jag får välja, han gillar båda namnen - vilket ju jag också gör.. Hur hade ni gjort?? Behöver tips o råd!
  3. Medlem sedan
    Jan 2012
    #2
    Det svåraste är väl situationen med storasyster... annars är det väl inga problem med att byta. Hade en kompis som skrev på Facebook efter några månader till och med "hon var ingen xxx utan hon var en yyy" ;-)
    Man kan ju känna att namnet inte passar till barnets personlighet!
  4. 2
    Det svåraste är väl situationen med storasyster... annars är det väl inga problem med att byta. Hade en kompis som skrev på Facebook efter några månader till och med "hon var ingen xxx utan hon var en yyy" ;-)
    Man kan ju känna att namnet inte passar till barnets personlighet!
  5. Medlem sedan
    Jul 2015
    #3
    Jag tror som ovan, att det är fighten med storasyrran som är värst. Annars är det väl bara ändra sig, det tar ju att tag se vad bebben ser ut att heta. Vi var skitsega med namn, men man har ju 3 mån på sig
  6. 3
    Jag tror som ovan, att det är fighten med storasyrran som är värst. Annars är det väl bara ändra sig, det tar ju att tag se vad bebben ser ut att heta. Vi var skitsega med namn, men man har ju 3 mån på sig
  7. Medlem sedan
    Sep 2015
    #4
    Nu vet jag inte om det här är aktuellt längre. Men jag ser inga problem med att ändra namnet, så länge som papperen inte är inskickade. Det är t.o.m. vanligt att folk går och smakar lite på namn och känner in om barnet "heter" så, eller om de ska leta vidare.

    Däremot tycker jag att Tindra är ett HEMSKT namn, väldigt oseriöst - och tänk om hon inte alls känner för att gå genom livet och "tindra" överallt? Hon kanske får en helt annan personlighet. Och tänk när hon är 45 år och kanske väger 120 pannor - det kan du inte VETA...

    Wilma är bättre för det är ett helt normalt namn. Skulle dock stava det Vilma själv.
  8. 4
    Nu vet jag inte om det här är aktuellt längre. Men jag ser inga problem med att ändra namnet, så länge som papperen inte är inskickade. Det är t.o.m. vanligt att folk går och smakar lite på namn och känner in om barnet "heter" så, eller om de ska leta vidare.

    Däremot tycker jag att Tindra är ett HEMSKT namn, väldigt oseriöst - och tänk om hon inte alls känner för att gå genom livet och "tindra" överallt? Hon kanske får en helt annan personlighet. Och tänk när hon är 45 år och kanske väger 120 pannor - det kan du inte VETA...

    Wilma är bättre för det är ett helt normalt namn. Skulle dock stava det Vilma själv.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar