Måste fråga er andra som har lite mer resvana när det kommer till att resa med flyg. Jag och mina barn ska göra en solresa för första gången tillsammans och jag är väldigt ställd om vilken typ av väskor samt storlek på dessa som vi ska ta med. Vi har i nuläget 2 väskor i storlek á la handbagage (ca 57 höjd, dryga 34 i bredd och 22 i tjocklek). Vid tidigare kortare resor har jag använt en av dessa till mig själv och tyckt att det för dessa kortare resor har varit ganska lagom. Dessa två är däremot av tyg med lite hårdare insida så jag är rädd att det bara kommer gå sönder om de ska handskas av flygpersonalen. Om man tar varsin sådan väska med som handbagage istället, tar man då själv hand om bagaget hela vägen? Är det någon av er andra som gjort så och fått detta att räcka i bagage? Som ni hör är jag lite osäker på om storleken räcker, samt att ifall vi måste köpa nya väskor som ska checkas in och hanteras av flygpersonalen så gissar jag att man helst behöver köpa hårda väskor. Dessa kan då inte kosta för mycket då jag har begränsat med pengar. Någon som kan tipsa om billiga och vettiga hårda väskor i sådant fall.Vi är också 5 personer som kommer resa i samma bil, så problem nummer två är att alla vässkor inklusive vi själva ska få plats i bilen så väskorna kan inte vara för stora heller. Barnen är inte heller så små utan de är 14 respektive 11 år gamla, så deras kläder inklusive dom själva tar inte så värst mycket mindre plats än det gör för oss vuxna.
Så jag vore jätteglad för lite tips och tanka kring detta och höra vilken typ av väskor och storlek ni andra haft med tiller era familjer när ni har rest. Flyget har begränsningen 10 kg för handbagage (55,40,23) samt 20 kg för incheckat bagage.