Min son fyller 6 år i november och ska börja i förskolaklass om en vecka. Han har alltid varit lite blyg och försiktig, men det har blivit lite bättre sen han fick en lillebror för 10 månader sedan. Dock har han blivit så rädd för mycket. Han hatar att tvätta håret och vågar inte doppa huvudet under vattnet. Han tycker inte om att gå på offentliga toaletter och han kissade aldrig på förskolan (han håller sig hellre i flera timmar). Han kan cykla men vågar inte. Han vågar inte heller gå hem till kompisar utan att jag eller hans pappa följer med. (Det är aldrig några problem när det kommer kompisar hem till oss). Han vågar inte heller gå i vissa trappor (har aldrig varit nåt problem förut).Han har lite svårt för att prova på nya saker och säger ofta innan han ens provat att han inte kan. Däremot är han otroligt duktig på fotboll, och han älskar verkligen fotboll!
Jag är så orolig nu att han på nåt sätt ska hamna utanför i skolan. Visst, han har kompisar, men jag har börjar märka att vissa av dem kan reta honom lite o säga saker som "vågar du inte gå i trappan eller?". Om han är den ende i klassen som inte cyklar, inte gått i simskola (han vägrar gå i simskola) etc så kanske de andra barnen kommer reta honom ännu mer?

Är det någon här som har/haft liknade problem med sina barn? Råd mottages tacksamt!!