7 åringar och mobiler
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2014
    #1

    7 åringar och mobiler

    Jag har en bonusdotter här hemma som precis börjat första klass. Alla hennes kompisar har en egen iPhone och min bonusdotter har då ingen. Två av hennes tjejkompisar kom hit idag med sina iPhones och jag frågade dem; tjejer, varför har ni egna mobiltelefoner för? Och de svarar; för om något händer, ska vi kunna ringa våra föräldrar. Jaha svarar jag då och undrar vidare; men alla ni tjejer som umgås, ni bor ju praktisk taget grannar, är det inte bara att springa hem och berätta om något allvarligt har hänt? De i sin tur svarar då; nej men våra föräldrar har sagt så, och så använder vi dem med att spela spel...
    Sen sätter de sig dessa tre tjejer och kollar på youtube klipp och spelar på telefonerna. Är det såhär det är idag? 7 åringar med iPhones. det var så otroligt sorgligt att se. Vad hände med att leka med dockor, lära sig att stå på händer på gräset eller hoppa hage!? Jag förstår verkligen inte föräldrar som ger sina barn en telefon i så tidig ålder. Vi har sagt till bonusdottern att hon kan få en telefon sen när hon behöver en, alltså någon gång i tonåren när man börjar vara ute senare osv. Absolut inte innan dess. Men nu är vi samtidigt rädda att hon ska bli mobbad för att hon är den enda som inte får ha en telefon.

    Är det någon som känner igen sig? Och om där finns någon föräldrar därute som läser detta och har gett sitt barn en telefon, snälla hjälp mig att förstå varför man gör detta.
  2. 1
    7 åringar och mobiler Jag har en bonusdotter här hemma som precis börjat första klass. Alla hennes kompisar har en egen iPhone och min bonusdotter har då ingen. Två av hennes tjejkompisar kom hit idag med sina iPhones och jag frågade dem; tjejer, varför har ni egna mobiltelefoner för? Och de svarar; för om något händer, ska vi kunna ringa våra föräldrar. Jaha svarar jag då och undrar vidare; men alla ni tjejer som umgås, ni bor ju praktisk taget grannar, är det inte bara att springa hem och berätta om något allvarligt har hänt? De i sin tur svarar då; nej men våra föräldrar har sagt så, och så använder vi dem med att spela spel...
    Sen sätter de sig dessa tre tjejer och kollar på youtube klipp och spelar på telefonerna. Är det såhär det är idag? 7 åringar med iPhones. det var så otroligt sorgligt att se. Vad hände med att leka med dockor, lära sig att stå på händer på gräset eller hoppa hage!? Jag förstår verkligen inte föräldrar som ger sina barn en telefon i så tidig ålder. Vi har sagt till bonusdottern att hon kan få en telefon sen när hon behöver en, alltså någon gång i tonåren när man börjar vara ute senare osv. Absolut inte innan dess. Men nu är vi samtidigt rädda att hon ska bli mobbad för att hon är den enda som inte får ha en telefon.

    Är det någon som känner igen sig? Och om där finns någon föräldrar därute som läser detta och har gett sitt barn en telefon, snälla hjälp mig att förstå varför man gör detta.
  3. Medlem sedan
    Mar 2008
    #2
    Kan bara instämma, tycker det är helt sjukt
    <3<3<3 Tilia 070904, Troj 090827, Minja 120911, Teus 150715 <3<3<3

    http://blogg.alltforforaldrar.se/gulliganmamma/
  4. 2
    Kan bara instämma, tycker det är helt sjukt
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Jag minns inte exakt när mina barn fick telefoner men det var ganska tidigt då jag inte har någon hemtelefon och gärna vill kunna lämna dem en kort stund hemma.
    Ha det gott!
  6. 3
    Jag minns inte exakt när mina barn fick telefoner men det var ganska tidigt då jag inte har någon hemtelefon och gärna vill kunna lämna dem en kort stund hemma.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar