Löparskryt - IGEN!
Träning
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Löparskryt - IGEN!

    Jag tog en femkilometersrunda igår kväll efter jag hade varit på CirkelgymX. I tisdags köpte jag nya löparskor och jag hade inte hunnit testa dem så jag var jättesugen. 5 km blev det - på 26,05! Ett snitt på 5:14 minuter per kilometer, vilket är rejält snabbt i min bok! Det är inte alls länge sedan jag trodde att jag inte skulle kunna komma under 6 min/km. Styrketräning och högintensiva pass ger verkligen utdelning även på löpsteget

    Slut på skrytet - hur går det med träningen för er andra?
    Toda mi esperanza, eres tú, eres tú.
    Como lluvia fresca en mis manos
    como fuerte brisa, eres tú, eres tú.
    Así, así, eres tú.
  2. 1
    Löparskryt - IGEN! Jag tog en femkilometersrunda igår kväll efter jag hade varit på CirkelgymX. I tisdags köpte jag nya löparskor och jag hade inte hunnit testa dem så jag var jättesugen. 5 km blev det - på 26,05! Ett snitt på 5:14 minuter per kilometer, vilket är rejält snabbt i min bok! Det är inte alls länge sedan jag trodde att jag inte skulle kunna komma under 6 min/km. Styrketräning och högintensiva pass ger verkligen utdelning även på löpsteget

    Slut på skrytet - hur går det med träningen för er andra?
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Vad härligt det låter. Bra jobbat!

    För mig går det si så där. Positivt är att jag inte varit sjuk på länge och att jag har tränat åtminstone regelbundet om än inte riktigt så mycket som jag tänkt innan. Negativt är att jag fortfarande springer långsamt som en snigel. Mitt mål är att komma ner till 6 min per kilometer på en sträcka på en mil. Det är ett lite för långsiktigt mål eftersom jag knappt sprungit en mil tidigare och än så länge springer över 7 min per kilometer.

    Jag har tidigare varit nere i 6 min per kilometer upp till ca 7-8 km, men det var inomhus och flera år sedan.

    Jag måste nog bryta ner mitt nuvarande mål i mindre delmål.
    Ha det gott!
  4. 2
    Vad härligt det låter. Bra jobbat!

    För mig går det si så där. Positivt är att jag inte varit sjuk på länge och att jag har tränat åtminstone regelbundet om än inte riktigt så mycket som jag tänkt innan. Negativt är att jag fortfarande springer långsamt som en snigel. Mitt mål är att komma ner till 6 min per kilometer på en sträcka på en mil. Det är ett lite för långsiktigt mål eftersom jag knappt sprungit en mil tidigare och än så länge springer över 7 min per kilometer.

    Jag har tidigare varit nere i 6 min per kilometer upp till ca 7-8 km, men det var inomhus och flera år sedan.

    Jag måste nog bryta ner mitt nuvarande mål i mindre delmål.
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Bra där! Visst påverkar styrketräning även löpstyrka.

    Jo jag är skitseg i benen och kroppen idag. I söndags testsprang jag milloppet jag ska köra senare i höst. Tog i och tänkte jag skulle försöka komma under femtio minuter men misslyckades. Sprang på 50:25 (ja eller 51:55 om man räknar med vatten och snytpausen på 90s, det var såpass varmt att jag var tvungen att plantera ut en vätskekontroll till mig själv).
    Sen körde jag ibtervaller 5x5 min igår och nu är kroppen ordentligt trött. Imorgon blir det ett lugnt joggpass och på lördag ett längre trailpass.

    Nu börjar snart innebandysäsongen också (korpen).

    Det jag behöver få till är ett styrkepass i veckan. Sen känns träningen rätt komplett och jag börjar känna mig i form.
  6. 3
    Bra där! Visst påverkar styrketräning även löpstyrka.

    Jo jag är skitseg i benen och kroppen idag. I söndags testsprang jag milloppet jag ska köra senare i höst. Tog i och tänkte jag skulle försöka komma under femtio minuter men misslyckades. Sprang på 50:25 (ja eller 51:55 om man räknar med vatten och snytpausen på 90s, det var såpass varmt att jag var tvungen att plantera ut en vätskekontroll till mig själv).
    Sen körde jag ibtervaller 5x5 min igår och nu är kroppen ordentligt trött. Imorgon blir det ett lugnt joggpass och på lördag ett längre trailpass.

    Nu börjar snart innebandysäsongen också (korpen).

    Det jag behöver få till är ett styrkepass i veckan. Sen känns träningen rätt komplett och jag börjar känna mig i form.
  7. Medlem sedan
    Dec 2005
    #4
    Kör du någon slags intervallöpning?
    Jag springer alltid 2 km lugnt som uppvärming, kör några ordentligt snabba och långa ruscher, ex 4x80 m och sedan intervaller som tex 5x3 min eller 5x5 min med 60-120s vila. Tempot ska ju vara lite snabbare än ditt vanliga tempo.
  8. 4
    Kör du någon slags intervallöpning?
    Jag springer alltid 2 km lugnt som uppvärming, kör några ordentligt snabba och långa ruscher, ex 4x80 m och sedan intervaller som tex 5x3 min eller 5x5 min med 60-120s vila. Tempot ska ju vara lite snabbare än ditt vanliga tempo.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Grattis, jättebra ju! Jag sprang lite långsammare än så på Bellmanstafetten, och då var det ändå tävling, lika med en massa draghjälp av andra. Mitt bästa någonsin på 5 km är 24.58, och mitt mål i år är att slå det Ett annat mål är att komma under 58 min på milen när jag springer ett lopp om några veckor, tränade på 58.40 i lördags och det kändes stabilt och tryggt så jag hoppas fixa det!
  10. 5
    Grattis, jättebra ju! Jag sprang lite långsammare än så på Bellmanstafetten, och då var det ändå tävling, lika med en massa draghjälp av andra. Mitt bästa någonsin på 5 km är 24.58, och mitt mål i år är att slå det Ett annat mål är att komma under 58 min på milen när jag springer ett lopp om några veckor, tränade på 58.40 i lördags och det kändes stabilt och tryggt så jag hoppas fixa det!
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Jag har målet att springa under 60 minuter på milen och det kan ju kännas som att det borde lösa sig "lätt", men icke - jag behöver känna mig trygg och i ett bra "lufs" på sisådär 5:45-5:50 för att jag ska våga mig på den sträckan nu
  12. 6
    Jag har målet att springa under 60 minuter på milen och det kan ju kännas som att det borde lösa sig "lätt", men icke - jag behöver känna mig trygg och i ett bra "lufs" på sisådär 5:45-5:50 för att jag ska våga mig på den sträckan nu
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7
    Kul! Och för mig är det ett riktigt bra tempo.

    Har haft en lite halvdan tid med träning. Har haft en halsinfektion för ett par veckor sedan och nu är jag förkyld.....men annars försöker jag komma igång och springa (har varit skadad i 1,5 år), styrketränar, MTB cyklar och ska även lägga till rullskidor då jag ska köra tjejvasan 2916.
  14. 7
    Kul! Och för mig är det ett riktigt bra tempo.

    Har haft en lite halvdan tid med träning. Har haft en halsinfektion för ett par veckor sedan och nu är jag förkyld.....men annars försöker jag komma igång och springa (har varit skadad i 1,5 år), styrketränar, MTB cyklar och ska även lägga till rullskidor då jag ska köra tjejvasan 2916.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Visst känns det som att kroppen motarbetar en när man bara VILL träna!
  16. 8
    Visst känns det som att kroppen motarbetar en när man bara VILL träna!
  17. Medlem sedan
    Jan 2009
    #9
    Intervaller är kanske det jag borde testa. För jobba med det framöver.
    Ha det gott!
  18. 9
    Intervaller är kanske det jag borde testa. För jobba med det framöver.
  19. Medlem sedan
    Dec 2014
    #10
    Härligt! Det är kul när det går framåt.

    50 minuter blankt på milen, helst 49,59... hägrar för min del, men det går trögt att kapa de sista 3-4 minuterna trots både långa och korta intervaller...

    Möjligen förväntar jag mig resultat för tidigt...
  20. 10
    Härligt! Det är kul när det går framåt.

    50 minuter blankt på milen, helst 49,59... hägrar för min del, men det går trögt att kapa de sista 3-4 minuterna trots både långa och korta intervaller...

    Möjligen förväntar jag mig resultat för tidigt...
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11
    Precis kört igång igen efter två veckors semester i Italien 😊. Semester är ingen ursäkt för att inte träna, jag vet, men det har inte varit helt hopplöst. Började dagen med ca en halvtimme yoga på vår uteterrass, innan solen gick upp och det blev för varmt. Simtränade i vår pool på gården (när det var tomt på barn &#128522 och höll oss aktiva mesta tiden.

    I höst ska jag satsa på löpning och styrka i första hand. Har inte känt mig sugen på löpning på ett tag, men nu!
  22. 11
    Precis kört igång igen efter två veckors semester i Italien 😊. Semester är ingen ursäkt för att inte träna, jag vet, men det har inte varit helt hopplöst. Började dagen med ca en halvtimme yoga på vår uteterrass, innan solen gick upp och det blev för varmt. Simtränade i vår pool på gården (när det var tomt på barn &#128522 och höll oss aktiva mesta tiden.

    I höst ska jag satsa på löpning och styrka i första hand. Har inte känt mig sugen på löpning på ett tag, men nu!
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12
    Å herregud va snabb du är!! Grattis!
  24. 12
    Å herregud va snabb du är!! Grattis!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar