13-åring som inte äter frukost, tips!!
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    jan 2014
    #1

    13-åring som inte äter frukost, tips!!

    Hej Jag är mamma till en tjej på snart 13 år. Hon är både lång och smal och har nu haft samtal med skolsyster som tycker att hon väger för lite. Vi gör vårt bästa hemifrån och försöker få i henne bra mat. Och hon äter med glädje både lunch och middag, och oftast flera portioner. Men när det kommer till frukost så är det katastrof, hon äter inget pålägg, dvs inte smör, ost, skinka, kalkon, mjukost, gurka eller liknande. Hon har alltid tyckt att det är äckligt i smaken med just smör och har sedan hon läste innehållsförteckningen på skinka också slutat med allt sånt. Hon äter i stort sett en torr brödskiva och en kopp te, eller ett glas oboy till frukost. Vi behöver tips på bra och näringsrik frukost! Tack på förhand.. (Gärna recept om ni har på tex smoothies eller annat bra tips på brödrecept eller pålägg som jag inte har tänkt på... Jag har slut på ideér /Orolig mamma
  2. 1
    13-åring som inte äter frukost, tips!! Hej Jag är mamma till en tjej på snart 13 år. Hon är både lång och smal och har nu haft samtal med skolsyster som tycker att hon väger för lite. Vi gör vårt bästa hemifrån och försöker få i henne bra mat. Och hon äter med glädje både lunch och middag, och oftast flera portioner. Men när det kommer till frukost så är det katastrof, hon äter inget pålägg, dvs inte smör, ost, skinka, kalkon, mjukost, gurka eller liknande. Hon har alltid tyckt att det är äckligt i smaken med just smör och har sedan hon läste innehållsförteckningen på skinka också slutat med allt sånt. Hon äter i stort sett en torr brödskiva och en kopp te, eller ett glas oboy till frukost. Vi behöver tips på bra och näringsrik frukost! Tack på förhand.. (Gärna recept om ni har på tex smoothies eller annat bra tips på brödrecept eller pålägg som jag inte har tänkt på... Jag har slut på ideér /Orolig mamma
  3. Anonym
    #2
    Hej! Jag har själv haft ätstörningar och vet som alla andra att frukost är viktigt, däremot har jag också lärt mig under alla dessa 9 år som sjuk att allt är bättre än inget. En brödbit är bättre än inget, oboy är bättre än inget, tom vatten är bättre än just ingenting alls. Självklart vill ni se er dotter äta en stor, eller i alla fall lagom, näringsrik fruost, varierad, med bra fetter och långsamma kolhydrater osv.. men vissa människor kan inte äta frukost när de vaknar, de mår illa och är inte hungriga, detta kan gå över, eller så är det något som stannar hela livet. Det är ingen fara, man klarar sig fint ändå, kroppen säger till när den är redo att äta. Kanske hon kan ta med något till skolan, t.ex. en smoothie? Något lätt, som hon kan dricka på bussen, på lektionen eller rasten, så hon inte blir utsvulten till lunch. Näringsdrycker fungerar ju också, om hennes vikt blir ett problem, det finns att få utskrivet hos läkare, vissa är godare än andra, man kan ju prova sig fram. Annars skulle jag inte vara så orolig, då du säger att hon äter lunch och middag.

    Frukosten är ju viktig, men viktigare tror jag är att inte haka upp sig på den, för då kan det bli svårare. Vill hon inte så vill hon inte, man får ju tänka sig själv att må jätteilla på morgonen när man är trött, sen vill någon att man ska äta något som man tycker känns jätteäckligt, i hennes fall smör och sådant. Sålänge hon är pigg och glad kommer det nog lösa sig fint, har många friska, välmående vänner som bara inte kan äta frukost, men det tar dom igen senare under dagen när de piggnat till
  4. 2
    Hej! Jag har själv haft ätstörningar och vet som alla andra att frukost är viktigt, däremot har jag också lärt mig under alla dessa 9 år som sjuk att allt är bättre än inget. En brödbit är bättre än inget, oboy är bättre än inget, tom vatten är bättre än just ingenting alls. Självklart vill ni se er dotter äta en stor, eller i alla fall lagom, näringsrik fruost, varierad, med bra fetter och långsamma kolhydrater osv.. men vissa människor kan inte äta frukost när de vaknar, de mår illa och är inte hungriga, detta kan gå över, eller så är det något som stannar hela livet. Det är ingen fara, man klarar sig fint ändå, kroppen säger till när den är redo att äta. Kanske hon kan ta med något till skolan, t.ex. en smoothie? Något lätt, som hon kan dricka på bussen, på lektionen eller rasten, så hon inte blir utsvulten till lunch. Näringsdrycker fungerar ju också, om hennes vikt blir ett problem, det finns att få utskrivet hos läkare, vissa är godare än andra, man kan ju prova sig fram. Annars skulle jag inte vara så orolig, då du säger att hon äter lunch och middag.

    Frukosten är ju viktig, men viktigare tror jag är att inte haka upp sig på den, för då kan det bli svårare. Vill hon inte så vill hon inte, man får ju tänka sig själv att må jätteilla på morgonen när man är trött, sen vill någon att man ska äta något som man tycker känns jätteäckligt, i hennes fall smör och sådant. Sålänge hon är pigg och glad kommer det nog lösa sig fint, har många friska, välmående vänner som bara inte kan äta frukost, men det tar dom igen senare under dagen när de piggnat till
  5. Anonym
    #3
    Kom även på att man kan fråga henne på morgonen vad hon vill ha, ge förslag på förslag, hon kanske i stunden har lättare att känna vad hon kan tänkas vara sugen på om hon får det som förslag, annars kanske hon bara tänker att hon inte vill ha något.

    Jag brukar mixa banan och mjölk, och lite socker om man vill. Blir som en bananmilkshake, annars kanske hon vill ha något mindre sött, kanske någon smoothie med kiwi eller apelsin (tycker det är lättare när jag mår illa, OM det nu är det hon gör på morgonen). Fråga om hon vill ha någon speciell yoghurt? Strunta i om den innehåller mycket socker, åter igen, allt är bättre än inget. När jag var liten hade jag en väldigt smal kompis som inte gillade att äta frukost, till slut fick hon äta fruktcocktail (sådan på konserv) och vaniljglass till frukost, haha, hennes föräldrar blev nog desperata, men min kompis var mycket nöjd.
  6. 3
    Kom även på att man kan fråga henne på morgonen vad hon vill ha, ge förslag på förslag, hon kanske i stunden har lättare att känna vad hon kan tänkas vara sugen på om hon får det som förslag, annars kanske hon bara tänker att hon inte vill ha något.

    Jag brukar mixa banan och mjölk, och lite socker om man vill. Blir som en bananmilkshake, annars kanske hon vill ha något mindre sött, kanske någon smoothie med kiwi eller apelsin (tycker det är lättare när jag mår illa, OM det nu är det hon gör på morgonen). Fråga om hon vill ha någon speciell yoghurt? Strunta i om den innehåller mycket socker, åter igen, allt är bättre än inget. När jag var liten hade jag en väldigt smal kompis som inte gillade att äta frukost, till slut fick hon äta fruktcocktail (sådan på konserv) och vaniljglass till frukost, haha, hennes föräldrar blev nog desperata, men min kompis var mycket nöjd.
  7. Medlem sedan
    jan 2009
    #4
    Juice! Många kalorier och lätt att få ner!
    Ha det gott!
  8. 4
    Juice! Många kalorier och lätt att få ner!
  9. Medlem sedan
    apr 1999
    #5
    Hur har det gått?
  10. 5
    Hur har det gått?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar

Faktabank

Artiklar och nyttig information