Dop? Namngivningsfest? Ingenting??
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym
    #1

    Dop? Namngivningsfest? Ingenting??

    När jag växte upp har jag en känsla av att väldigt många i min omgivning var döpta. Men idag verkar det inte lika vanligt. Hur tänker ni när det kommer till att döpa sitt barn eller inte? Kan en namngivningsfest vara ett bra alternativ?
  2. 1
    Dop? Namngivningsfest? Ingenting?? När jag växte upp har jag en känsla av att väldigt många i min omgivning var döpta. Men idag verkar det inte lika vanligt. Hur tänker ni när det kommer till att döpa sitt barn eller inte? Kan en namngivningsfest vara ett bra alternativ?
  3. Medlem sedan
    Feb 2015
    #2
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    När jag växte upp har jag en känsla av att väldigt många i min omgivning var döpta. Men idag verkar det inte lika vanligt. Hur tänker ni när det kommer till att döpa sitt barn eller inte? Kan en namngivningsfest vara ett bra alternativ?
    Vi hade en namngivningsfest för vår son eftersom vi tycker att han själv ska få välja om han vill vara en del av kyrkan sen när han är äldre. Vi är själva inte religiösa så tyckte det var dumt att tvinga in honom i något.
  4. 2
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    När jag växte upp har jag en känsla av att väldigt många i min omgivning var döpta. Men idag verkar det inte lika vanligt. Hur tänker ni när det kommer till att döpa sitt barn eller inte? Kan en namngivningsfest vara ett bra alternativ?
    Vi hade en namngivningsfest för vår son eftersom vi tycker att han själv ska få välja om han vill vara en del av kyrkan sen när han är äldre. Vi är själva inte religiösa så tyckte det var dumt att tvinga in honom i något.
  5. Medlem sedan
    Jan 2011
    #3

    Dop? Namngivningsfest? Ingenting??

    Både jag och min sambo är döpta men har gått ur svenska kyrkan. Vi har haft namnfest till våra barn för att fira att dom kommit till världen ?
  6. 3
    Dop? Namngivningsfest? Ingenting?? Både jag och min sambo är döpta men har gått ur svenska kyrkan. Vi har haft namnfest till våra barn för att fira att dom kommit till världen ?
  7. Medlem sedan
    Jan 2011
    #4

    Dop? Namngivningsfest? Ingenting??

    Det ska inte vara frågetecken i slutet av mitt inlägg utan en glad gubbe
  8. 4
    Dop? Namngivningsfest? Ingenting?? Det ska inte vara frågetecken i slutet av mitt inlägg utan en glad gubbe
  9. Medlem sedan
    Jan 2016
    #5
    Detta är ju en fråga som handlar om er relation till kristendomen och Svenska Kyrkan, och inget som någon annan kan svara på. Visst kan man göra en namngivningsceremoni i stället, men då måste man tänka igenom den ordentligt, för man inga färdiga ramar. Inget färdigt innehåll. Inget "gratis". Det kan lätt bli taffligt och valhänt i min erfarenhet. Men ett par vänner till mig hade en fin ceremoni: deras son fick tre namn, och de läste upp ett namn i taget, tände ett ljus i en trearmad ljusstake, berättade vad namnet betydde och varför de valt just det, och mellan varje namn spelade de en låt. Det blev stämningsfullt och minnesvärt!
  10. 5
    Detta är ju en fråga som handlar om er relation till kristendomen och Svenska Kyrkan, och inget som någon annan kan svara på. Visst kan man göra en namngivningsceremoni i stället, men då måste man tänka igenom den ordentligt, för man inga färdiga ramar. Inget färdigt innehåll. Inget "gratis". Det kan lätt bli taffligt och valhänt i min erfarenhet. Men ett par vänner till mig hade en fin ceremoni: deras son fick tre namn, och de läste upp ett namn i taget, tände ett ljus i en trearmad ljusstake, berättade vad namnet betydde och varför de valt just det, och mellan varje namn spelade de en låt. Det blev stämningsfullt och minnesvärt!
  11. Anonym
    #6
    Hej!
    Vi tänkte ha dop, mer för att vi tycker det är en fin tradition och mysigt med stämningen en kyrka ger 😊
    Och om vår lille bebbe inte vill vara med känner vi att det är lättare att gå ur än att man går in i en äldre ålder.
  12. 6
    Hej!
    Vi tänkte ha dop, mer för att vi tycker det är en fin tradition och mysigt med stämningen en kyrka ger 😊
    Och om vår lille bebbe inte vill vara med känner vi att det är lättare att gå ur än att man går in i en äldre ålder.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar