Svårt att ta steget
Separation
  1. Anonym
    #1

    Svårt att ta steget

    I flera år har äktenskapet gått upp och ner. Sista året har varit värst. Vet inte hur många gånger vi pratat ut. Sen återgår allt till det negativa igen. Han lyssnar inte på mej. Han klagar jämt på allt jag gör. Orkar inte mer. Äldsta barnet har sagt till mig att vi borde skiljas. Barnen ser hur sur deras pappa jämt är. Han håller inget han lovar. Barnen är besvikna och litar inte på honom. Hemma får jag ta allt ansvar.
    Sista månaderna har vi inte ens ett samliv. Vi lägger oss rygg mot rygg och sover. Känner mig nere och tröstäter. Blir stressad av att ha honom nära mig. Mår bättre då han är borta. Mina känslor är helt slut sedan länge. Nu återstår bara att säga att jag vill skiljas. Men det är så svårt. Vägrar att fortsätta mitt liv med honom. Vill börja om ett nytt liv. Slippa känna mig nedtryckt. Svartsjuk är han också. När jag läser gamla dagböcker inser jag att han alltid varit lika dominant och sur. Har alltid haft funderingar på att lämna honom och nu är det dags.
  2. 1
    Svårt att ta steget I flera år har äktenskapet gått upp och ner. Sista året har varit värst. Vet inte hur många gånger vi pratat ut. Sen återgår allt till det negativa igen. Han lyssnar inte på mej. Han klagar jämt på allt jag gör. Orkar inte mer. Äldsta barnet har sagt till mig att vi borde skiljas. Barnen ser hur sur deras pappa jämt är. Han håller inget han lovar. Barnen är besvikna och litar inte på honom. Hemma får jag ta allt ansvar.
    Sista månaderna har vi inte ens ett samliv. Vi lägger oss rygg mot rygg och sover. Känner mig nere och tröstäter. Blir stressad av att ha honom nära mig. Mår bättre då han är borta. Mina känslor är helt slut sedan länge. Nu återstår bara att säga att jag vill skiljas. Men det är så svårt. Vägrar att fortsätta mitt liv med honom. Vill börja om ett nytt liv. Slippa känna mig nedtryckt. Svartsjuk är han också. När jag läser gamla dagböcker inser jag att han alltid varit lika dominant och sur. Har alltid haft funderingar på att lämna honom och nu är det dags.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Ja, det är svårt

    Min första tanke när jag såg rubriken var att ni borde försöka hitta tillbaka till varandra men efter hand som jag läser det du skrivit desto mer hopplöst verkar det.

    Det är svårt, ja. Å andra sidan, hur skall det annars kunna bli bättre?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Ja, det är svårt Min första tanke när jag såg rubriken var att ni borde försöka hitta tillbaka till varandra men efter hand som jag läser det du skrivit desto mer hopplöst verkar det.

    Det är svårt, ja. Å andra sidan, hur skall det annars kunna bli bättre?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    #3
    Ja, det låter onekligen som att det är dags. Det låter som du befinner dig i en ständig utförsbacke och har gjort så länge. Hoppas du kan finna kraft att ta tag i detta! Jag fick bra hjälp från familjerådgivningen. De kan vara ett stöd för dig i det du har framför dig.
  6. 3
    Ja, det låter onekligen som att det är dags. Det låter som du befinner dig i en ständig utförsbacke och har gjort så länge. Hoppas du kan finna kraft att ta tag i detta! Jag fick bra hjälp från familjerådgivningen. De kan vara ett stöd för dig i det du har framför dig.
  7. Medlem sedan
    Jun 2022
    #4
    Jag kan rekomendera https://be2.se En väldigt mysig dejtingsida.
  8. 4
    Jag kan rekomendera https://be2.se En väldigt mysig dejtingsida.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar