Köpa hus eller inte
Singelmingel
  1. Anonym
    #1

    Köpa hus eller inte

    Jag vet att det är en svårt fråga. Jag är ensam med barnen varannan vecka. Flyttade från sambo i augusti ( har inte bott ihop sedan april). Har alltid bott i hus. Nu blev jag tvungen att bo i lght. Sambon fick huset (hade inte råd att llösa ut honom) Jag tog sommarstugan ( 4 mil bort). Nu har jag hittat ett hus för 620 000 kr. (måste sedan tapetseras om i 2 sovrum, allrum och hall). kommer då få lån på ca 900 000 kr. Kostnad för huset (ränta, amortering, värme) i månaden blir lika som jag betalar nu. Tankarna snurrar dag som natt. Ska jag köpa huset och få skulder eller bo kvar i lght ( som jag inte trivs i) och vänta på att annat hus blir till salu ( billigare). Det finns sällan hus till salu här där jag bor. Senaste var för 1,5 och 1,7 milj. Alla vill ha.
  2. 1
    Köpa hus eller inte Jag vet att det är en svårt fråga. Jag är ensam med barnen varannan vecka. Flyttade från sambo i augusti ( har inte bott ihop sedan april). Har alltid bott i hus. Nu blev jag tvungen att bo i lght. Sambon fick huset (hade inte råd att llösa ut honom) Jag tog sommarstugan ( 4 mil bort). Nu har jag hittat ett hus för 620 000 kr. (måste sedan tapetseras om i 2 sovrum, allrum och hall). kommer då få lån på ca 900 000 kr. Kostnad för huset (ränta, amortering, värme) i månaden blir lika som jag betalar nu. Tankarna snurrar dag som natt. Ska jag köpa huset och få skulder eller bo kvar i lght ( som jag inte trivs i) och vänta på att annat hus blir till salu ( billigare). Det finns sällan hus till salu här där jag bor. Senaste var för 1,5 och 1,7 milj. Alla vill ha.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Låter väl bra?

    Om du nu kan hitta ett hus som du trivs med till en billigare peng än vad som är vänligt där du bor så ser jag inget problem med det. Tapetsering och liknande underhåll är totalt irrelevant. Det viktiga är vad du inte kan förändra, t.ex. läget. orientering i nord-sydlig riktning, omgivningarna etc.

    Du kunde inte köpa ut sambon skriver du - betyder det att han köpte ut dig så att du har ett kapital att utgå ifrån eller betyder det att du inte hade råd att stå för lånen på det huset själv? Jag har ju alltid amorterat på min bostad så att jag inte skall vara så känslig för ränteförändringar men det betyder också att jag har byggt upp ett kapital genom åren. Nu när räntorna är rekordlåga är det verkligen läge att amortera, när de stiger igen blir det inte lika enkelt och det borde du ta med i din kalkyl.

    De poster jag har i min ekonomi som jag spontant kan komma på vad gäller boendet är väl dessa:
    * Lånet (amortering + räntor). Amorteringen är upplagd så att jag skall vara skuldfri senast till pensionen
    * Avsättning till en egen reparationsfond. Man vet inte vad som behöver renoveras i ett hus, bara ATT något kommer att behöva det. Bra att ha pengar avsatta till det.
    * Vatten och avlopp
    * El
    * Uppvärmning
    * Försäkring
    * Bredband (ingår ofta i lägenhetshyra)
    * Sophämtning

    Sedan tillkommer ju det här med trädgård etc. Om du gillar det är det strålande, jag har insett att det för mig är ett bra skäl att inte bo i hus...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Låter väl bra? Om du nu kan hitta ett hus som du trivs med till en billigare peng än vad som är vänligt där du bor så ser jag inget problem med det. Tapetsering och liknande underhåll är totalt irrelevant. Det viktiga är vad du inte kan förändra, t.ex. läget. orientering i nord-sydlig riktning, omgivningarna etc.

    Du kunde inte köpa ut sambon skriver du - betyder det att han köpte ut dig så att du har ett kapital att utgå ifrån eller betyder det att du inte hade råd att stå för lånen på det huset själv? Jag har ju alltid amorterat på min bostad så att jag inte skall vara så känslig för ränteförändringar men det betyder också att jag har byggt upp ett kapital genom åren. Nu när räntorna är rekordlåga är det verkligen läge att amortera, när de stiger igen blir det inte lika enkelt och det borde du ta med i din kalkyl.

    De poster jag har i min ekonomi som jag spontant kan komma på vad gäller boendet är väl dessa:
    * Lånet (amortering + räntor). Amorteringen är upplagd så att jag skall vara skuldfri senast till pensionen
    * Avsättning till en egen reparationsfond. Man vet inte vad som behöver renoveras i ett hus, bara ATT något kommer att behöva det. Bra att ha pengar avsatta till det.
    * Vatten och avlopp
    * El
    * Uppvärmning
    * Försäkring
    * Bredband (ingår ofta i lägenhetshyra)
    * Sophämtning

    Sedan tillkommer ju det här med trädgård etc. Om du gillar det är det strålande, jag har insett att det för mig är ett bra skäl att inte bo i hus...
  5. Anonym
    #3
    Att lösa ut sambon skulle kostat mig 600 000 kr + ta över lån på 600 000. Dvs. lån på 1,2 milj. Nu tog jag sommarstugan och han fick lös ut mig med 100 000. Hade helst haft ett hus nära skolan (gångavstånd). Nu är det 4 km. Huset är trevligt. Har bergvärme. =). De jag känner är att om räntorna stiger vet jag inte om jag klarar det. Kommer inte att kunna betala av lånet till min pension. Är 46 nu =)
  6. 3
    Att lösa ut sambon skulle kostat mig 600 000 kr + ta över lån på 600 000. Dvs. lån på 1,2 milj. Nu tog jag sommarstugan och han fick lös ut mig med 100 000. Hade helst haft ett hus nära skolan (gångavstånd). Nu är det 4 km. Huset är trevligt. Har bergvärme. =). De jag känner är att om räntorna stiger vet jag inte om jag klarar det. Kommer inte att kunna betala av lånet till min pension. Är 46 nu =)
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Att vara gift är onekligen enklare

    Nu låter det som om han tog huset värt 1,2 milj och du sommarstugan värd 200.000. Ingen optimal sits för dig direkt, det låter för mina öron rätt orimligt men jag var gift och då gäller onekligen andra regler när man skiljer på sig.

    Ändå, om huset kostar 620.000, hur kommer du upp i 900.000 i lån? Man tapetserar inte för 280.000. Är det fler saker som måste fixas på huset som är dyra? Är det ett alternativ att sälja sommarstugan? Det frigör 100.000 i kapital och du kommer ner i 800.000 i lån, om vi utgår från den höga siffran.

    Amortera det på 30 år kräver en amortering på 3.300:-/månad vilket inte låter orimligt mycket för mig som fortfarande amorterar 3.000 i månaden men för all del, vitsen med att sikta på att amortera av det till pensionen är att man då skall kunna klara sig på betydligt mindre inkomster än man har när man jobbar. Ändra den grundinställningen till att amortera av vad du kan medan du jobbar och gå ner i amortering om 20 år då.

    Om du klarar dig med mindre lån, desto bättre.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Att vara gift är onekligen enklare Nu låter det som om han tog huset värt 1,2 milj och du sommarstugan värd 200.000. Ingen optimal sits för dig direkt, det låter för mina öron rätt orimligt men jag var gift och då gäller onekligen andra regler när man skiljer på sig.

    Ändå, om huset kostar 620.000, hur kommer du upp i 900.000 i lån? Man tapetserar inte för 280.000. Är det fler saker som måste fixas på huset som är dyra? Är det ett alternativ att sälja sommarstugan? Det frigör 100.000 i kapital och du kommer ner i 800.000 i lån, om vi utgår från den höga siffran.

    Amortera det på 30 år kräver en amortering på 3.300:-/månad vilket inte låter orimligt mycket för mig som fortfarande amorterar 3.000 i månaden men för all del, vitsen med att sikta på att amortera av det till pensionen är att man då skall kunna klara sig på betydligt mindre inkomster än man har när man jobbar. Ändra den grundinställningen till att amortera av vad du kan medan du jobbar och gå ner i amortering om 20 år då.

    Om du klarar dig med mindre lån, desto bättre.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Skulle varit 20 år. inte 30 förstås

    46 - 66 alltså, jag räknade på 800k och 20 år.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Skulle varit 20 år. inte 30 förstås 46 - 66 alltså, jag räknade på 800k och 20 år.
  11. Anonym
    #6
    Bostadshuset värt 1,2 milj. Sommarstugan 800 000kr. Sedan minus lån på varje. Slutsumman blev att han löste ut mig med 100 000 kr. Har fått hjälp av mäklare mm. Ville inte lämna något men kunde inte behålla båda. Sommarstugan har mer minnen och mitt barndoms ställe. Nu är det någon som budat mer på huset jag tänkte köpa. 630 000 är det uppe i nu. Kanske ska jag hoppa av detta och hoppas på annat boende. Huset är taxerat till 400 000 kr. Vilken svår sits jag är i, köpa eller inte =S
  12. 6
    Bostadshuset värt 1,2 milj. Sommarstugan 800 000kr. Sedan minus lån på varje. Slutsumman blev att han löste ut mig med 100 000 kr. Har fått hjälp av mäklare mm. Ville inte lämna något men kunde inte behålla båda. Sommarstugan har mer minnen och mitt barndoms ställe. Nu är det någon som budat mer på huset jag tänkte köpa. 630 000 är det uppe i nu. Kanske ska jag hoppa av detta och hoppas på annat boende. Huset är taxerat till 400 000 kr. Vilken svår sits jag är i, köpa eller inte =S
  13. Medlem sedan
    Jan 2009
    #7
    Jag skulle aldrig vilja ha både hus och sommarstuga om jag var ensam. Jag skulle inte ens vilja ha det om jag var i ett par. För mig handlar det nog mindre om pengarna än om jobbet. Två trädgårdar. Fönster och väggar som ska målas. Tak som ska lagas. Stuprör som ska tömmas.

    När det gäller pengar så håller jag med christoffer att du bör amortera jättemycket nu i början eftersom räntorna är så låga nu. Om räntorna går upp så har du mindre i lån och du blir inte lika sårbar. Sedan skulle jag vara misstänksam mot de driftskostnader som mäklaren presenterar. Ibland räknar de på att man har typ 16 grader inne. Förra vintern var en varm vinter. En kall vinter kostar uppvärmning mer.

    När det gäller kalkylen så bör du nog räkna med att du ska klara en ränta på 7-8% samt åtminstone ett halvårs sjukskrivning/arbetslöshet utan att du går i konkurs. Finns det någon alternativplan? Kan du hyra ut ett rum eller sommarstugan om ekonomin blir tuff? Kan du öka inkomsterna?

    Vill du behålla både sommarstugan och huset som pensionär. Då gäller det sannolikt att både amortera och spara. Fast kanske kan du öka amorteringen ytterligare om några år? Kanske är dina barn stora då och om dina räntor har gått ner pga amorteringar så kanske du kan lägga in extra?
    Ha det gott!
  14. 7
    Jag skulle aldrig vilja ha både hus och sommarstuga om jag var ensam. Jag skulle inte ens vilja ha det om jag var i ett par. För mig handlar det nog mindre om pengarna än om jobbet. Två trädgårdar. Fönster och väggar som ska målas. Tak som ska lagas. Stuprör som ska tömmas.

    När det gäller pengar så håller jag med christoffer att du bör amortera jättemycket nu i början eftersom räntorna är så låga nu. Om räntorna går upp så har du mindre i lån och du blir inte lika sårbar. Sedan skulle jag vara misstänksam mot de driftskostnader som mäklaren presenterar. Ibland räknar de på att man har typ 16 grader inne. Förra vintern var en varm vinter. En kall vinter kostar uppvärmning mer.

    När det gäller kalkylen så bör du nog räkna med att du ska klara en ränta på 7-8% samt åtminstone ett halvårs sjukskrivning/arbetslöshet utan att du går i konkurs. Finns det någon alternativplan? Kan du hyra ut ett rum eller sommarstugan om ekonomin blir tuff? Kan du öka inkomsterna?

    Vill du behålla både sommarstugan och huset som pensionär. Då gäller det sannolikt att både amortera och spara. Fast kanske kan du öka amorteringen ytterligare om några år? Kanske är dina barn stora då och om dina räntor har gått ner pga amorteringar så kanske du kan lägga in extra?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar