Förvirrad och stressad
Planera för barn
  1. FluffApa
    #1

    Förvirrad och stressad

    För en tid sen var jag hos barnmorskan för en kontroll av livmodern, varpå hon sätter sig ner och vill prata med mig. Hon ställer då frågan om jag tänkt på barn eftersom jag är 34år (inget konstigt med frågan). Jag berättar att jag inte mått bra (utmattning) under en tid och därav har vi lagt "barnplanerna" på is för att vi skall må bättre och få bästa förutsättningarna.
    Det som följer sedan är det som satt mest tankar i huvudet på mig Barnmorskan blir då jätteupprörd och säger att jag borde tänka mig för eftersom jag är 34år och att jag borde börja fundera på om jag skall skaffa barn eller om jag vill leva och dö ensam när jag är äldre?!
    Det skapade en enorm stress i mig, ungefär som att om jag inte skaffar barn nu med detsamma så kan jag helt glömma att någonsin skaffa barn.
    Jag känner att tiden inte är rätt pga mitt mående, men när hon målar upp det som enda chansen så blir jag otroligt stressad, vilket får mig ännu mer osäker.

    Hur ser chanserna ut för att skaffa barn vid högre ålder? :/
  2. 1
    Förvirrad och stressad För en tid sen var jag hos barnmorskan för en kontroll av livmodern, varpå hon sätter sig ner och vill prata med mig. Hon ställer då frågan om jag tänkt på barn eftersom jag är 34år (inget konstigt med frågan). Jag berättar att jag inte mått bra (utmattning) under en tid och därav har vi lagt "barnplanerna" på is för att vi skall må bättre och få bästa förutsättningarna.
    Det som följer sedan är det som satt mest tankar i huvudet på mig Barnmorskan blir då jätteupprörd och säger att jag borde tänka mig för eftersom jag är 34år och att jag borde börja fundera på om jag skall skaffa barn eller om jag vill leva och dö ensam när jag är äldre?!
    Det skapade en enorm stress i mig, ungefär som att om jag inte skaffar barn nu med detsamma så kan jag helt glömma att någonsin skaffa barn.
    Jag känner att tiden inte är rätt pga mitt mående, men när hon målar upp det som enda chansen så blir jag otroligt stressad, vilket får mig ännu mer osäker.

    Hur ser chanserna ut för att skaffa barn vid högre ålder? :/
  3. Medlem sedan
    Jan 2011
    #2

    Förvirrad och stressad

    Vilken onödig kommentar av barnmorskan! Det låter som att hon själv är barnlös och ångrar att hon inte handlat annorlunda i yngre dar.

    Jag är absolut ingen expert på fertilitet men har läst en hel del. Jag har för mig att kvinnor är som mest fertila mellan typ 20-30 års ålder och sen börjar det sakta gå utför. MEN det blir väl även vanligare att man skaffar barn i senare ålder pga tex att man vill göra karriär innan osv? Oavsett vad det beror på så tycker jag att det är viktigast att planera barn utifrån när man själv känner sig redo. Sen kan det ju vara bra att vara medveten om att det kan vara lite svårare att bli gravid om man är lite äldre, men jag tror inte att det stämmer in på alla.

    Himla tråkigt att barnmorskan uttryckte sig så klumpigt!
  4. 2
    Förvirrad och stressad Vilken onödig kommentar av barnmorskan! Det låter som att hon själv är barnlös och ångrar att hon inte handlat annorlunda i yngre dar.

    Jag är absolut ingen expert på fertilitet men har läst en hel del. Jag har för mig att kvinnor är som mest fertila mellan typ 20-30 års ålder och sen börjar det sakta gå utför. MEN det blir väl även vanligare att man skaffar barn i senare ålder pga tex att man vill göra karriär innan osv? Oavsett vad det beror på så tycker jag att det är viktigast att planera barn utifrån när man själv känner sig redo. Sen kan det ju vara bra att vara medveten om att det kan vara lite svårare att bli gravid om man är lite äldre, men jag tror inte att det stämmer in på alla.

    Himla tråkigt att barnmorskan uttryckte sig så klumpigt!
  5. Medlem sedan
    Mar 2008
    #3
    Vilken klumpig och klantig BM Sen är det ju tyvärr så att chansen dalar efter 35 och riskerna för div sjukdomar ökar men jag (vi) har iaf lyckats få 4 friska barn vid 35,37,41 och 44 års ålder så hoppet är ju inte ute för din del
  6. 3
    Vilken klumpig och klantig BM Sen är det ju tyvärr så att chansen dalar efter 35 och riskerna för div sjukdomar ökar men jag (vi) har iaf lyckats få 4 friska barn vid 35,37,41 och 44 års ålder så hoppet är ju inte ute för din del
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar