Hejsan,

VI har precis fått veta vid UL vecka 20 att min lilla dotter i magen verkar ha en hjärnskada. Hjärnan ser bra ut men det är ett område runt, som en ring, och det verkar tyda på att neuronerna inte har migrerat ordentligt.

Vi har gjort ett mer avancerat fostervattens prov och det har kommit upp att mitt barn är smittat med Cytomegalovirus. Vi saknar fortfarande en del prover och jag måste kolla om jag fått viruset under graviditeten eller innan men det var sämsta tänkbara svar.

Är det någon annan här vars barn har fått skador från CMV virus?

Vi ska även göra en MR på hennes hjärna nästa vecka men det finns antagligen ingenting vi kan göra än att avbryta graviditeten. Vi har försökt få barn i flera år och vår dotter har kommit till på första IVF. Vi är naturligtvis helt förkrossande och jag tror fortfarande inte jag har tagit till mig det hela riktigt, vi ska ju göra fler prover etc så det finns kanske en 0.01% chans?

Nu undrar jag, till er som gått igenom detta, hur fungerar förlossningen till ett väldigt aktivt och levande barn i magen? Några rekommendationer? Har ni flesta gjort en begravning eller liknande efteråt? Såg ni/lärde ni känna lilla barnet efter förlossningen eller mår man bara sämre av det?

Jag försöker intala mig att vi har haft tur som upptäckt denna skada så pass tidigt, hon hade nog inte överlevt utanför magen. Så på något vis skulle jag vilja göra förlossningen och perioden efter till något så fint och minnesvärt som möjligt, inom ramen för denna fruktansvärt ledsamma situation. Jag vill kunna se tillbaka på mitt lilla änglabarn med värme.

Jag vet inte ens om det är möjligt, jag har ju inte gått igenom detta än men om någon har några tips eller erfarenheter så vore jag innerligt tacksam.

Tusen tack!