Behov av råd ang skola och rättigheter
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Sep 2007
    #1

    Behov av råd ang skola och rättigheter

    Hej
    ska försöka sammanfatta mig lite kort här.
    är mamma till en son på 12 år som har en autism spektrum diagnos. Han fick diagnosen för ca 2 år sen och vägen dit var lång. Vi bråkade länge innan vi fick en utredning. Eftersom vi har dåliga erfarenheter av vården så har vi klarat oss själva tills för ett par månader sen då det beslutades att den kommungemensamma resursgrupp han gått i sen 4 års ålder ska läggas ner och han ska hem till sin hemskola på landsbygden. Han har blivit ohanterlig, utåtagerande och vi hanterar inte situationen längre. Hans 2 syskon mår ochså dåligt och ingen vill lyssna eftersom han alltid håller ihop i skolan och sen får vi ta smällen hemma. Vi försöker hitta andra skolor men stödsamordnaren på skolan och elevhälsan vill inte ta oss på allvar och ger oss inga alternativ. Vi var på hans hemskola på 1 1a möte idag och dom lyssnade inte alls på vad vi hade att säga.
    någon som har minsta lilla tips på vart man kan vända sig eller hur man tar reda på vad vi har rätt att begära så skulle jag bli väldigt tacksam
    har en kontakt på bup och ska dit i april, har även ett inbokat möte med en lss handläggare om avlastningshem och kontaktperson.
    (ursäkta det långa inlägget men vi är en desperat familj som lever i kaos just nu)
  2. 1
    Behov av råd ang skola och rättigheter Hej
    ska försöka sammanfatta mig lite kort här.
    är mamma till en son på 12 år som har en autism spektrum diagnos. Han fick diagnosen för ca 2 år sen och vägen dit var lång. Vi bråkade länge innan vi fick en utredning. Eftersom vi har dåliga erfarenheter av vården så har vi klarat oss själva tills för ett par månader sen då det beslutades att den kommungemensamma resursgrupp han gått i sen 4 års ålder ska läggas ner och han ska hem till sin hemskola på landsbygden. Han har blivit ohanterlig, utåtagerande och vi hanterar inte situationen längre. Hans 2 syskon mår ochså dåligt och ingen vill lyssna eftersom han alltid håller ihop i skolan och sen får vi ta smällen hemma. Vi försöker hitta andra skolor men stödsamordnaren på skolan och elevhälsan vill inte ta oss på allvar och ger oss inga alternativ. Vi var på hans hemskola på 1 1a möte idag och dom lyssnade inte alls på vad vi hade att säga.
    någon som har minsta lilla tips på vart man kan vända sig eller hur man tar reda på vad vi har rätt att begära så skulle jag bli väldigt tacksam
    har en kontakt på bup och ska dit i april, har även ett inbokat möte med en lss handläggare om avlastningshem och kontaktperson.
    (ursäkta det långa inlägget men vi är en desperat familj som lever i kaos just nu)
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Barnhabiliteringen?

    Det var den vi hade mest kontakt med och jag tyckte just att den största nyttan de gjorde var just kontakter med skolan, i vardagslivet hade de inte så mycket att bidra med.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Barnhabiliteringen? Det var den vi hade mest kontakt med och jag tyckte just att den största nyttan de gjorde var just kontakter med skolan, i vardagslivet hade de inte så mycket att bidra med.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar