Hur är det att ha tre barn?
Planera för barn
  1. Medlem sedan
    May 2016
    #1

    Hur är det att ha tre barn?

    Hej, vi har två barn, ett och fyra år och funderar på att försöka få ett till och är nyfikna på era erfarenheter, så skriv gärna och berätta lite! Jag är mestadels själv med barnen men tror att det praktiska skulle fungera ändå. Tycker om idén att vara många och tycker väldigt mycket om att vara med barnen. Men är fundersam kring att inte känna att man hinner med barnen. Redan med två tar markservicen ju mycket tid. Antar att det blir lättare att göra saker ihop alla när barnen är lite mer på samma nivå. Känner mej ofta otillräcklig, men det kanske inte bara beror på att de är två utan också just deras hittills olika åldrar. En bebis och en treåring har ju inte så många gemensamma intressen, men det borde ju kunna blir mer så. Hur har ni upplevt det med tre barn? Förutom att det är fantastiskt, vad kan vara bra att ta med i funderingarna? Markservicen blir väl kanske inte så mycket mer omfattande, förutom i början med en bebis till så klart. Tacksam för era tankar!
  2. 1
    Hur är det att ha tre barn? Hej, vi har två barn, ett och fyra år och funderar på att försöka få ett till och är nyfikna på era erfarenheter, så skriv gärna och berätta lite! Jag är mestadels själv med barnen men tror att det praktiska skulle fungera ändå. Tycker om idén att vara många och tycker väldigt mycket om att vara med barnen. Men är fundersam kring att inte känna att man hinner med barnen. Redan med två tar markservicen ju mycket tid. Antar att det blir lättare att göra saker ihop alla när barnen är lite mer på samma nivå. Känner mej ofta otillräcklig, men det kanske inte bara beror på att de är två utan också just deras hittills olika åldrar. En bebis och en treåring har ju inte så många gemensamma intressen, men det borde ju kunna blir mer så. Hur har ni upplevt det med tre barn? Förutom att det är fantastiskt, vad kan vara bra att ta med i funderingarna? Markservicen blir väl kanske inte så mycket mer omfattande, förutom i början med en bebis till så klart. Tacksam för era tankar!
  3. Medlem sedan
    Dec 2015
    #2
    Hej, nu ser jag att det är längesedan du skrev men kanske läser du här ändå. Vi har tre barn och många gånger har det varit tufft, det skiljer 6 år mellan den äldsta och 2 år mellan de andra två, så det har varit skönt med ålderskillnaden med den äldre som klarade mycket själv när mellanbarnet kom. Våra två yngsta, idag 7&9 år gamla en av varje kön har däremot väldigt mycket gemensamt och de leker nästan alltid jättebra ihop, manager enstörige sammanhållning när de är tätare. Men tre barn tätt hade hannog inte orkat men d e ju individuellt, vi planerar nu för nr 4 så d blir ju lite av en sladdis men å andra sidan så reder de andra sig ganska bra själva, de åker till och från skola själva etc så det blir inte så mycket pusslande denna gången.
    Sen har vi ju det där med fritidsaktiviteter och läxläsning, tre barn som ska skjutsas till olika aktiviteter och läxläsning varje dag kan ibland vara svårt om inte vi båda är hemma ( maken jobbar skift)

    Men man hittar tid, ett barn är alltid välkommet och den kärlek och det utrymme barn nr 1 fick kanske inte blir lika mycket när man ska dela sig på fler barn men å andra sidan har barn nr 3-4 osv så många fler som älskar och uppmärksammar så man får hjälp med den biten oxå :-) helt klart värt med många barn och stor familj :-)
  4. 2
    Hej, nu ser jag att det är längesedan du skrev men kanske läser du här ändå. Vi har tre barn och många gånger har det varit tufft, det skiljer 6 år mellan den äldsta och 2 år mellan de andra två, så det har varit skönt med ålderskillnaden med den äldre som klarade mycket själv när mellanbarnet kom. Våra två yngsta, idag 7&9 år gamla en av varje kön har däremot väldigt mycket gemensamt och de leker nästan alltid jättebra ihop, manager enstörige sammanhållning när de är tätare. Men tre barn tätt hade hannog inte orkat men d e ju individuellt, vi planerar nu för nr 4 så d blir ju lite av en sladdis men å andra sidan så reder de andra sig ganska bra själva, de åker till och från skola själva etc så det blir inte så mycket pusslande denna gången.
    Sen har vi ju det där med fritidsaktiviteter och läxläsning, tre barn som ska skjutsas till olika aktiviteter och läxläsning varje dag kan ibland vara svårt om inte vi båda är hemma ( maken jobbar skift)

    Men man hittar tid, ett barn är alltid välkommet och den kärlek och det utrymme barn nr 1 fick kanske inte blir lika mycket när man ska dela sig på fler barn men å andra sidan har barn nr 3-4 osv så många fler som älskar och uppmärksammar så man får hjälp med den biten oxå :-) helt klart värt med många barn och stor familj :-)
  5. Medlem sedan
    May 2016
    #3
    Hej och tack för dina tankar och erfarenheter! Vi funderar fortfarande men det lutar åt att försöka få ett till. Tack snälla!
  6. 3
    Hej och tack för dina tankar och erfarenheter! Vi funderar fortfarande men det lutar åt att försöka få ett till. Tack snälla!
  7. ttmt?
    #4
    Hej jag har 4 barn födda -07, -09, -12 och -15, hen som är född -09 har antagligen adha och är under utredning och det enda jag kan säga är att livet med fler barn är mer av allt... mer bus, mer stim, mer stök, mer bråk och mer kärlek.
  8. 4
    Hej jag har 4 barn födda -07, -09, -12 och -15, hen som är född -09 har antagligen adha och är under utredning och det enda jag kan säga är att livet med fler barn är mer av allt... mer bus, mer stim, mer stök, mer bråk och mer kärlek.
  9. Medlem sedan
    Sep 2016
    #5

    Tre barn ..

    Hej. Jag har tre barn födda -02, -04 och -07 (alla flickor faktiskt) och jag har med backspegeln i hand kunnat notera två saker. 1. När det äldsta barnet blir lite äldre kan det hjälpa till med att passa det minsta barnet vilket är ett plus. 2. Det minsta barnet kan "smita undan" på ett helt annat sätt än de två andra därför att båda föräldrarna liksom är "punktmarkerade".
    Peronligen upplevde jag det tredje barnet som mer krävande men det berodde nog mest på att jag kände mig ganska färdig med småbarn i det läget.
  10. 5
    Tre barn .. Hej. Jag har tre barn födda -02, -04 och -07 (alla flickor faktiskt) och jag har med backspegeln i hand kunnat notera två saker. 1. När det äldsta barnet blir lite äldre kan det hjälpa till med att passa det minsta barnet vilket är ett plus. 2. Det minsta barnet kan "smita undan" på ett helt annat sätt än de två andra därför att båda föräldrarna liksom är "punktmarkerade".
    Peronligen upplevde jag det tredje barnet som mer krävande men det berodde nog mest på att jag kände mig ganska färdig med småbarn i det läget.
  11. Medlem sedan
    May 2016
    #6
    Okej förstår, tack för att du delade med dej av dina erfarenheter!
  12. 6
    Okej förstår, tack för att du delade med dej av dina erfarenheter!
  13. Medlem sedan
    Sep 2016
    #7
    Det man skall ha klart för sig när man tänker på ett nytt barn efter några år, det är att man har en förmåga att glömma bort hur mycket jobb det faktiskt var det första året med nattvak och allt annat. För att inte tala om att bära det och föda fram det
  14. 7
    Det man skall ha klart för sig när man tänker på ett nytt barn efter några år, det är att man har en förmåga att glömma bort hur mycket jobb det faktiskt var det första året med nattvak och allt annat. För att inte tala om att bära det och föda fram det
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar