trädgårsenkät
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    trädgårsenkät

    så här på söndagskvällen. Vi har shoppat loss masken och jag och konstaterade att det nog blev en del mer än vi tänkt oss. Vi konstaterade också att hemmet i huvud taget betyder mer för oss nu än tidigare ( innan olyckan). Det känns mer viktigt att det är ombonat och fint och både saker som inredning och nu blommor i trädgården känns mer viktigt än tidigare.
    I år blev det murgröna och flygande plättar blandat med lavendel och någon slags rosa "sak" på framsidan!
    Nya stora knallblå hortensior och en stor fin lavendel i kruka ( som dessutom är perenn och ska planteras ut till höst i rabatten.
    Vi köpte till altanen Fuchia i amplar och en jättestor mix med diverse hängkryddor
    har planterat ut barnens frösådd något från skolan och en massa kryddväxter, tomatplantor och chilis .

    I morgon ska jag tillbaka till affären och köpa en smultronjasmin, en klängros ( tipsa mig gärna om sort, vill ha något som doftar!) och två stora gröna växter modell Ficus eller garderobsblomma som sen får flytta in i höst.

    -Så vad har ni för uteblommor i krukor och balkonglådor?
    -Köper ni något som kan övervintra?
    -Bra tips på gröna stora växter som mår bra av att bo utomhus på sommaren?
    -Andra bra gröna tips?
    -Bäst
  2. 1
    trädgårsenkät så här på söndagskvällen. Vi har shoppat loss masken och jag och konstaterade att det nog blev en del mer än vi tänkt oss. Vi konstaterade också att hemmet i huvud taget betyder mer för oss nu än tidigare ( innan olyckan). Det känns mer viktigt att det är ombonat och fint och både saker som inredning och nu blommor i trädgården känns mer viktigt än tidigare.
    I år blev det murgröna och flygande plättar blandat med lavendel och någon slags rosa "sak" på framsidan!
    Nya stora knallblå hortensior och en stor fin lavendel i kruka ( som dessutom är perenn och ska planteras ut till höst i rabatten.
    Vi köpte till altanen Fuchia i amplar och en jättestor mix med diverse hängkryddor
    har planterat ut barnens frösådd något från skolan och en massa kryddväxter, tomatplantor och chilis .

    I morgon ska jag tillbaka till affären och köpa en smultronjasmin, en klängros ( tipsa mig gärna om sort, vill ha något som doftar!) och två stora gröna växter modell Ficus eller garderobsblomma som sen får flytta in i höst.

    -Så vad har ni för uteblommor i krukor och balkonglådor?
    -Köper ni något som kan övervintra?
    -Bra tips på gröna stora växter som mår bra av att bo utomhus på sommaren?
    -Andra bra gröna tips?
    -Bäst
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    en fråga till.
    Ni som har någons lags bänk på altanen. Tänk avlastning vid grillning men ändå där det kan stå lite kryddor och annat fint på. Vad har ni för bänk och vad har ni köpte den?
    Den måste tåla lite regn då den ska stå utanför taket.
  4. 2
    en fråga till.
    Ni som har någons lags bänk på altanen. Tänk avlastning vid grillning men ändå där det kan stå lite kryddor och annat fint på. Vad har ni för bänk och vad har ni köpte den?
    Den måste tåla lite regn då den ska stå utanför taket.
  5. Medlem sedan
    Jan 2001
    #3
    Jag har inte vågat plantera ut blommor än eftersom det är så kallt! Men har tänkt ställa ut pelargonerna och göra iordning amplar.
  6. 3
    Jag har inte vågat plantera ut blommor än eftersom det är så kallt! Men har tänkt ställa ut pelargonerna och göra iordning amplar.
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Inget avancerat. I krukor och lådor har vi just nu mycket penseer, i sällskap av nåt hängande som t ex murgröna. Men de är rätt slitna nu så snart byts de nog mot nåt annat. Vi har pelargoner, varav några i sällskap av nåt hängande och nåt vitt (har en som jag inte vet namnet på men de ser ut som miniprästkragar). Och så har vi en kruka med vita "snöflingor" (som egentligen är marktäckare) i. Plus en kanariepalm, en afrikansk margerit (stjärnöga) och en vanlig margerit (inte ihop). De flesta pelargoner är övervintrade, kanariepalmen likaså. Samt några av murgrönorna.

    Inte så mycket tips... jag är inget blomsterkunnig typ egentligen. Men jag gillar när högre och lägre växter blandas, gärna med nåt hängande också. Och så gillar jag vita blommor på sommaren, de lyser upp så fint på kvällen.
  8. 4
    Inget avancerat. I krukor och lådor har vi just nu mycket penseer, i sällskap av nåt hängande som t ex murgröna. Men de är rätt slitna nu så snart byts de nog mot nåt annat. Vi har pelargoner, varav några i sällskap av nåt hängande och nåt vitt (har en som jag inte vet namnet på men de ser ut som miniprästkragar). Och så har vi en kruka med vita "snöflingor" (som egentligen är marktäckare) i. Plus en kanariepalm, en afrikansk margerit (stjärnöga) och en vanlig margerit (inte ihop). De flesta pelargoner är övervintrade, kanariepalmen likaså. Samt några av murgrönorna.

    Inte så mycket tips... jag är inget blomsterkunnig typ egentligen. Men jag gillar när högre och lägre växter blandas, gärna med nåt hängande också. Och så gillar jag vita blommor på sommaren, de lyser upp så fint på kvällen.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Jag har ju bara en balkong
    Det som övervintrar på min balking är en kärleksört I en stor kruka, och en klematis som klättrar mot väggen, också I stor kruka.. Ett olivträd övervintrar också, dock inte på balkongen utan I min mammas vinterträdgård. Två rejäla mårbackapelargoner övervintrar jag I trapphuset. I en stor kruka har jag just nu ett arrangemang med lavendel, blekrosa rosor och en vit grej som jag inte minns vad den heter, lite lobelialiknande. Sedan har jag kryddor I massor I mindre krukor. Lådorna är faktiskt tomma, mest kanske för att själva lådorna behöver bytas ut och jag har inte hunnit. Eftersom vi är borta mycket på sommaren brukar jag göra tre säsonger I lådorna annars, en tidig, med typ penséer, murgröna och något mer, en sensommar, med astrar eller krysamtemum, och en sen med ljung (murgrönan är såklart kvar hela sommaren).
  10. 5
    Jag har ju bara en balkong
    Det som övervintrar på min balking är en kärleksört I en stor kruka, och en klematis som klättrar mot väggen, också I stor kruka.. Ett olivträd övervintrar också, dock inte på balkongen utan I min mammas vinterträdgård. Två rejäla mårbackapelargoner övervintrar jag I trapphuset. I en stor kruka har jag just nu ett arrangemang med lavendel, blekrosa rosor och en vit grej som jag inte minns vad den heter, lite lobelialiknande. Sedan har jag kryddor I massor I mindre krukor. Lådorna är faktiskt tomma, mest kanske för att själva lådorna behöver bytas ut och jag har inte hunnit. Eftersom vi är borta mycket på sommaren brukar jag göra tre säsonger I lådorna annars, en tidig, med typ penséer, murgröna och något mer, en sensommar, med astrar eller krysamtemum, och en sen med ljung (murgrönan är såklart kvar hela sommaren).
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    -Så vad har ni för uteblommor i krukor och balkonglådor?
    Jag har väldigt blandat. Det är en hel del pelargoner, och så är det lobelia i olika färger, och en afrikansk marguerit, och mängder med minidahlior, million bells, snöflingor, fuchsior i amplar (hängande i äppelträden), Törnrosas kjortel, smultronplantor, kryddväxter, slingerkrasse, hortensia...ja, och lite annat.

    -Köper ni något som kan övervintra?
    Pelargonerna, kryddväxterna, hortensian...det är väl det jag ska försöka få att klara vintern sen.

    -Bra tips på gröna stora växter som mår bra av att bo utomhus på sommaren?
    Inte en susning.

    -Andra bra gröna tips?
    Att man vattnar flitigt, har jag insett .
    Om man vill att det ska se mycket och maffigt ut är det käckt med slingerväxter som krasse eller svartöga eller så.
    Och humle är fantastiskt vackert och växer typ två decimeter om dan .

    -Bäst
    ?
  12. 6
    -Så vad har ni för uteblommor i krukor och balkonglådor?
    Jag har väldigt blandat. Det är en hel del pelargoner, och så är det lobelia i olika färger, och en afrikansk marguerit, och mängder med minidahlior, million bells, snöflingor, fuchsior i amplar (hängande i äppelträden), Törnrosas kjortel, smultronplantor, kryddväxter, slingerkrasse, hortensia...ja, och lite annat.

    -Köper ni något som kan övervintra?
    Pelargonerna, kryddväxterna, hortensian...det är väl det jag ska försöka få att klara vintern sen.

    -Bra tips på gröna stora växter som mår bra av att bo utomhus på sommaren?
    Inte en susning.

    -Andra bra gröna tips?
    Att man vattnar flitigt, har jag insett .
    Om man vill att det ska se mycket och maffigt ut är det käckt med slingerväxter som krasse eller svartöga eller så.
    Och humle är fantastiskt vackert och växer typ två decimeter om dan .

    -Bäst
    ?
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Förra året hade vi galet mkt växter i urnor och krukor odyl. I år har vi bara sex stycken: en ros, en hortensia, mandelpotatis, pelargon, margueriter. Och så
    ngn jag tappat namnet på.

    Sen två planteringslådor, kanske 50 cm*100 cm. Ena med sallad och spenat. Andra med örter och ärter.

    Provat övervintra i krukor med dåligt resultat. Så, hoppas jag slutar helt snart.

    Passar på övriga frågor....
  14. 7
    Förra året hade vi galet mkt växter i urnor och krukor odyl. I år har vi bara sex stycken: en ros, en hortensia, mandelpotatis, pelargon, margueriter. Och så
    ngn jag tappat namnet på.

    Sen två planteringslådor, kanske 50 cm*100 cm. Ena med sallad och spenat. Andra med örter och ärter.

    Provat övervintra i krukor med dåligt resultat. Så, hoppas jag slutar helt snart.

    Passar på övriga frågor....
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Köpte på IKEA för ngt år sedan, står iofs inte ute. Men det klarar den väl? Länk:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49048406/

    Små örtkryddor får det inte regna på!
  16. 8
    Köpte på IKEA för ngt år sedan, står iofs inte ute. Men det klarar den väl? Länk:
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49048406/

    Små örtkryddor får det inte regna på!
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    Tack. Tänker lite större modell och helst utan hjul. Hittar massa fina när jag googlar på outdoor sidedish men förre på svenska 😐
  18. 9
    Tack. Tänker lite större modell och helst utan hjul. Hittar massa fina när jag googlar på outdoor sidedish men förre på svenska 😐
  19. Medlem sedan
    Aug 2011
    #10

    Lite bilder

    Som synes har jag ingen ordning alls - blandar allt som jag tycker är fint hejvilt . Vill man ha det lite mer classy får man kanske tänka till en aning.









    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  20. 10
    Lite bilder Som synes har jag ingen ordning alls - blandar allt som jag tycker är fint hejvilt . Vill man ha det lite mer classy får man kanske tänka till en aning.









  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Blommor??

    vad är det, nåt grönt otyg som man bara nyser av.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Blommor?? vad är det, nåt grönt otyg som man bara nyser av.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    Fint. Jag gillar oordning 😀
  24. 12
    Fint. Jag gillar oordning 😀
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    Vi tyckte vi var sena o på ena affären var det rätt utplockat. Men järnnätterna borde vara över nu tänker jag
  26. 13
    Vi tyckte vi var sena o på ena affären var det rätt utplockat. Men järnnätterna borde vara över nu tänker jag
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    Tack för övervintrade tips !
  28. 14
    Tack för övervintrade tips !
  29. Medlem sedan
    Apr 2001
    #15
    -Så vad har ni för uteblommor i krukor och balkonglådor?
    Vi har inte så många krukor. I en vid stenpartiet finns fler taklökar, annars står det vanliga penséer vid dörren. I hinkarna (jag har gamla snygga emaljhinkar som skamlöst används som krukor) blir det nog indisk vallmo och rävsvansar i år. Om jag kommer ihåg rätt.

    -Köper ni något som kan övervintra?
    Inte i krukorna. Resten av trädgården, minus pallkragarna, består bara av perenner.

    -Bra tips på gröna stora växter som mår bra av att bo utomhus på sommaren?
    Kamelhårskalankoe blir assnygg utomhus på sommaren.

    -Andra bra gröna tips?
    Satsa på perenner och vintersådd.
  30. 15
    -Så vad har ni för uteblommor i krukor och balkonglådor?
    Vi har inte så många krukor. I en vid stenpartiet finns fler taklökar, annars står det vanliga penséer vid dörren. I hinkarna (jag har gamla snygga emaljhinkar som skamlöst används som krukor) blir det nog indisk vallmo och rävsvansar i år. Om jag kommer ihåg rätt.

    -Köper ni något som kan övervintra?
    Inte i krukorna. Resten av trädgården, minus pallkragarna, består bara av perenner.

    -Bra tips på gröna stora växter som mår bra av att bo utomhus på sommaren?
    Kamelhårskalankoe blir assnygg utomhus på sommaren.

    -Andra bra gröna tips?
    Satsa på perenner och vintersådd.
  31. Medlem sedan
    Oct 2014
    #16
    Nej för mycket kan ju sluta i att man inte orkar fixa fem o de typ dör * been there *
  32. 16
    Nej för mycket kan ju sluta i att man inte orkar fixa fem o de typ dör * been there *
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #17
    Olivträd funderade jag på. Har ingen vinterträdgård men det kanske kan fungera ändå.
  34. 17
    Olivträd funderade jag på. Har ingen vinterträdgård men det kanske kan fungera ändå.
  35. Medlem sedan
    Oct 2014
    #18
    😉
  36. 18
    😉
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    Tack för tips !
  38. 19
    Tack för tips !
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Värst var den tiden när....

    alla kärringar skulle dra hem torkade blommor i gigantiska lass, helvete, det gick ju knappt att andas inomhus. Vilka mardrömstider, hoppas det aldrig kommer tillbaka.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Värst var den tiden när.... alla kärringar skulle dra hem torkade blommor i gigantiska lass, helvete, det gick ju knappt att andas inomhus. Vilka mardrömstider, hoppas det aldrig kommer tillbaka.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar