Italien...
Resesnack
  1. Medlem sedan
    Mar 2002
    #1

    Italien...

    Vi ska till Italien i sommar - första gången för både mig och maken. De sista åren har vi rest i USA, Sydafrika och Spanien. Där fungerar det utmärkt att betala med kort på både restauranger och i affärer. Men... hur är det i Italien? Är det fortfarande så att "cash is king", eller kan man räkna med att kunna betala med kort på de flesta ställen? Törs man lämna ifrån sig kortet, eller får man räkna med skimning? Och av den anledningen använda kontanter istället för kort...
    Gör det någon skillnad var i Italien man är? Vi börjar med en vecka längs kusten i Toscana och avslutar med tre nätter i Rom. I Toscana har vi både tänkt bada och göra utflykter med hyrbil.
    ****************************** *******

    "Inget mod är så förbisett som tålamodet."
    Rolf Fridholm
  2. 1
    Italien... Vi ska till Italien i sommar - första gången för både mig och maken. De sista åren har vi rest i USA, Sydafrika och Spanien. Där fungerar det utmärkt att betala med kort på både restauranger och i affärer. Men... hur är det i Italien? Är det fortfarande så att "cash is king", eller kan man räkna med att kunna betala med kort på de flesta ställen? Törs man lämna ifrån sig kortet, eller får man räkna med skimning? Och av den anledningen använda kontanter istället för kort...
    Gör det någon skillnad var i Italien man är? Vi börjar med en vecka längs kusten i Toscana och avslutar med tre nätter i Rom. I Toscana har vi både tänkt bada och göra utflykter med hyrbil.
  3. Medlem sedan
    Jun 2016
    #2
    Jag har aldrig haft problem med att använda kortet i Italien. Men för säkerhets skull kan det kanske vara en bra idé att ha lite euros med sig hela tiden.
  4. 2
    Jag har aldrig haft problem med att använda kortet i Italien. Men för säkerhets skull kan det kanske vara en bra idé att ha lite euros med sig hela tiden.
  5. Medlem sedan
    Aug 2019
    #3
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar