Jag skäms över amningen
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Feb 2017
    #1

    Jag skäms över amningen

    Jag har fått värsta problemet i nu 5 månader, och har kämpat med att sluta amma. Men varje gång jag känner mig bestämd och säker så får jag 10 anledningar att amma min dotter "bara idag, men imorgon får det vara slut!"

    Min dotter är 1,5 år gammal och jag hade nog tänkt att jag skulle amma 10 månader ungefär. Men det var mycket svårare att sluta än jag trodde. Jag ammar henne så lite som möjligt, 1 gång när hon vaknat, en gång när hon ska vila vid lunch och på natten så har hon den hur mycket hon vill.

    Jag är gravid i 4,5 månaden och jag känner bara stress över att det har gått för långt. Jag var en utav dem som tyckte det var jätte fel och äckligt att amma ett barn efter 1 års åldern, men nu får jag märka själv att det inte är så lätt som jag trodde.

    Jag ville amma länge, det är ju det bästa, men inte såhär långt...

    Någon som har/haft samma problem? Annars, vet ni några lösningar??
    Min dotter totalt vägrar ersättning/välling. Annars äter hon mycket mat men hon behöver dem tiderna när hon vilar då hon kan känna närheten och somna med mat.

    Jätte jobbigt!!
  2. 1
    Jag skäms över amningen Jag har fått värsta problemet i nu 5 månader, och har kämpat med att sluta amma. Men varje gång jag känner mig bestämd och säker så får jag 10 anledningar att amma min dotter "bara idag, men imorgon får det vara slut!"

    Min dotter är 1,5 år gammal och jag hade nog tänkt att jag skulle amma 10 månader ungefär. Men det var mycket svårare att sluta än jag trodde. Jag ammar henne så lite som möjligt, 1 gång när hon vaknat, en gång när hon ska vila vid lunch och på natten så har hon den hur mycket hon vill.

    Jag är gravid i 4,5 månaden och jag känner bara stress över att det har gått för långt. Jag var en utav dem som tyckte det var jätte fel och äckligt att amma ett barn efter 1 års åldern, men nu får jag märka själv att det inte är så lätt som jag trodde.

    Jag ville amma länge, det är ju det bästa, men inte såhär långt...

    Någon som har/haft samma problem? Annars, vet ni några lösningar??
    Min dotter totalt vägrar ersättning/välling. Annars äter hon mycket mat men hon behöver dem tiderna när hon vilar då hon kan känna närheten och somna med mat.

    Jätte jobbigt!!
  3. Medlem sedan
    Feb 2017
    #2

    Res bort men ta det lugnt!

    Jag tror att det ibland är bra att ifrågasätta varför man känner att något skulle vara "fel" när det egentligen är det mest naturliga som finns. Kroppen är oftast så mycket klokare än vi och de normer vi prackas på i samhället, av "välmenande" vänner eller släktingar. Mitt råd är att sluta stressa upp dig över amningen, att den måste vara på ett visst sätt. Gör det som känns bäst i stunden och oroa dig inte för resten.
    Jag hade jättesvårt att sluta amma och min dotter var väl 2,5 när jag slutade. När du känner att det verkligen är dags finns det en drastisk lösning: Åk bort! Låt pappan ta hand om barnet i två veckor. Det gjorde jag till sist. Det kan vara för kort tid med en vecka, men kan vara värt att pröva om två känns för långt. Min dotter var arg på mig i några timmar när jag kom hem, sen gick det bra. När du kommer hem öser du ömhet och närhet över barnet, gosa utan att amma. Med flaska. Eller bara vara nära och leka. Förmodligen blir det några tuffa dagar för pappan men han klarar det.

    Min dotter låg alltid i min säng när hon var liten. Fick alltid höra att det var "fel". Men hon växte upp och blev en trygg och självständig person som alla älskar... Man måste känna själv vad som är rätt för just er.

    Citat Ursprungligen postat av NicoleMarcial Visa inlägg
    Jag har fått värsta problemet i nu 5 månader, och har kämpat med att sluta amma. Men varje gång jag känner mig bestämd och säker så får jag 10 anledningar att amma min dotter "bara idag, men imorgon får det vara slut!"

    Min dotter är 1,5 år gammal och jag hade nog tänkt att jag skulle amma 10 månader ungefär. Men det var mycket svårare att sluta än jag trodde. Jag ammar henne så lite som möjligt, 1 gång när hon vaknat, en gång när hon ska vila vid lunch och på natten så har hon den hur mycket hon vill.

    Jag är gravid i 4,5 månaden och jag känner bara stress över att det har gått för långt. Jag var en utav dem som tyckte det var jätte fel och äckligt att amma ett barn efter 1 års åldern, men nu får jag märka själv att det inte är så lätt som jag trodde.

    Jag ville amma länge, det är ju det bästa, men inte såhär långt...

    Någon som har/haft samma problem? Annars, vet ni några lösningar??
    Min dotter totalt vägrar ersättning/välling. Annars äter hon mycket mat men hon behöver dem tiderna när hon vilar då hon kan känna närheten och somna med mat.

    Jätte jobbigt!!
  4. 2
    Res bort men ta det lugnt! Jag tror att det ibland är bra att ifrågasätta varför man känner att något skulle vara "fel" när det egentligen är det mest naturliga som finns. Kroppen är oftast så mycket klokare än vi och de normer vi prackas på i samhället, av "välmenande" vänner eller släktingar. Mitt råd är att sluta stressa upp dig över amningen, att den måste vara på ett visst sätt. Gör det som känns bäst i stunden och oroa dig inte för resten.
    Jag hade jättesvårt att sluta amma och min dotter var väl 2,5 när jag slutade. När du känner att det verkligen är dags finns det en drastisk lösning: Åk bort! Låt pappan ta hand om barnet i två veckor. Det gjorde jag till sist. Det kan vara för kort tid med en vecka, men kan vara värt att pröva om två känns för långt. Min dotter var arg på mig i några timmar när jag kom hem, sen gick det bra. När du kommer hem öser du ömhet och närhet över barnet, gosa utan att amma. Med flaska. Eller bara vara nära och leka. Förmodligen blir det några tuffa dagar för pappan men han klarar det.

    Min dotter låg alltid i min säng när hon var liten. Fick alltid höra att det var "fel". Men hon växte upp och blev en trygg och självständig person som alla älskar... Man måste känna själv vad som är rätt för just er.

    Citat Ursprungligen postat av NicoleMarcial Visa inlägg
    Jag har fått värsta problemet i nu 5 månader, och har kämpat med att sluta amma. Men varje gång jag känner mig bestämd och säker så får jag 10 anledningar att amma min dotter "bara idag, men imorgon får det vara slut!"

    Min dotter är 1,5 år gammal och jag hade nog tänkt att jag skulle amma 10 månader ungefär. Men det var mycket svårare att sluta än jag trodde. Jag ammar henne så lite som möjligt, 1 gång när hon vaknat, en gång när hon ska vila vid lunch och på natten så har hon den hur mycket hon vill.

    Jag är gravid i 4,5 månaden och jag känner bara stress över att det har gått för långt. Jag var en utav dem som tyckte det var jätte fel och äckligt att amma ett barn efter 1 års åldern, men nu får jag märka själv att det inte är så lätt som jag trodde.

    Jag ville amma länge, det är ju det bästa, men inte såhär långt...

    Någon som har/haft samma problem? Annars, vet ni några lösningar??
    Min dotter totalt vägrar ersättning/välling. Annars äter hon mycket mat men hon behöver dem tiderna när hon vilar då hon kan känna närheten och somna med mat.

    Jätte jobbigt!!
  5. Medlem sedan
    Feb 2017
    #3
    Ja har också känt så att ibland kanske skita i samhället för att dem ammade ju i flera år förr i tiden. Men sen skäms jag ihjäl inför folk. Tack för tipset, kul att någon har haft samma upplevelse som mig.
  6. 3
    Ja har också känt så att ibland kanske skita i samhället för att dem ammade ju i flera år förr i tiden. Men sen skäms jag ihjäl inför folk. Tack för tipset, kul att någon har haft samma upplevelse som mig.
  7. Medlem sedan
    Oct 2017
    #4
    Hej! Jag förstår att det kan vara jobbigt att sluta växlar du med att ge välling?
  8. 4
    Hej! Jag förstår att det kan vara jobbigt att sluta växlar du med att ge välling?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar