Är ångest giltig frånvaro?
Psykisk ohälsa
  1. Medlem sedan
    Mar 2017
    #1

    Är ångest giltig frånvaro?

    Min snart 14-åriga dotter har haft lite ångest av och till i ca 1 års tid. Haft några samtal med barn och ungdomshälsan och även skolkurator som inte gett något. Hon har även skurit sig flera ggr (inte allvarligt)
    Vi har pratat med skolan att om hon får ångest är det ok att gå i från en stund. Ibland vill hon inte det utan bara komma hem.

    Ska jag sjukanmäla henne då? Är det att vara "sjuk"? Tycker det är svårt att veta hur jag ska tänka kring det. Har själv upplevt ångest så jag vet hur det känns.
    Tacksam för svar!
  2. 1
    Är ångest giltig frånvaro? Min snart 14-åriga dotter har haft lite ångest av och till i ca 1 års tid. Haft några samtal med barn och ungdomshälsan och även skolkurator som inte gett något. Hon har även skurit sig flera ggr (inte allvarligt)
    Vi har pratat med skolan att om hon får ångest är det ok att gå i från en stund. Ibland vill hon inte det utan bara komma hem.

    Ska jag sjukanmäla henne då? Är det att vara "sjuk"? Tycker det är svårt att veta hur jag ska tänka kring det. Har själv upplevt ångest så jag vet hur det känns.
    Tacksam för svar!
  3. Medlem sedan
    May 2012
    #2
    Hej,
    Vad jobbigt det låter!
    Ångest är en väldigt tuff känsla. Det är viktigt att gå till botten med vad det står för. Varför har hon ångest? Hon skär sig för att hon inte hittat andra sätt att hantera ångest på. Det behöver hon lära sig. Att undvika är inte ett bra sätt att hantera ångest på. Tvärtom så förstärker man den.
    Samtidigt är det viktigt att lätta på den yttre pressen för att minska ångesten.
    Har hon en depresssion? Något annat som ligger till grund för hennes försämrade mående?
    Jag skulle föreslå att ni kontaktar skolhälsovården i första hand och i andra hand BUP.

    Lycka till!
  4. 2
    Hej,
    Vad jobbigt det låter!
    Ångest är en väldigt tuff känsla. Det är viktigt att gå till botten med vad det står för. Varför har hon ångest? Hon skär sig för att hon inte hittat andra sätt att hantera ångest på. Det behöver hon lära sig. Att undvika är inte ett bra sätt att hantera ångest på. Tvärtom så förstärker man den.
    Samtidigt är det viktigt att lätta på den yttre pressen för att minska ångesten.
    Har hon en depresssion? Något annat som ligger till grund för hennes försämrade mående?
    Jag skulle föreslå att ni kontaktar skolhälsovården i första hand och i andra hand BUP.

    Lycka till!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar