Tyck till om pojknamn!
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Mar 2017
    #1

    Tyck till om pojknamn!

    Hej! Jag och min man har svårt att komma på några bra pojknamn. Under tiden som vi har spånat har vi i alla fall antecknat ett gäng namn. Har ni lust att tycka till om dem? Kom gärna med fler förslag om ni vill!

    Enok
    Leopold
    Sam
    Måns
    Rufus
    Edgar
    Eli
    Hjalmar
    Arvid
    Elias
    Viljar
    Jonathan
    Erik
  2. 1
    Tyck till om pojknamn! Hej! Jag och min man har svårt att komma på några bra pojknamn. Under tiden som vi har spånat har vi i alla fall antecknat ett gäng namn. Har ni lust att tycka till om dem? Kom gärna med fler förslag om ni vill!

    Enok
    Leopold
    Sam
    Måns
    Rufus
    Edgar
    Eli
    Hjalmar
    Arvid
    Elias
    Viljar
    Jonathan
    Erik
  3. Medlem sedan
    Mar 2008
    #2
    RUFUR <3 <3 <3
    Ville att min minsting skulle heta så men mannen vägrade

    Annars Eli, Sam och Måns
  4. 2
    RUFUR <3 <3 <3
    Ville att min minsting skulle heta så men mannen vägrade

    Annars Eli, Sam och Måns
  5. Medlem sedan
    Mar 2017
    #3
    Enok - gubbigt och fult. Tänker på en knotig, flintskallig gammal gubbe

    Leopold - kungligt och stiligt. Kanske "för" mycket så, om man inte ÄR kunglig eller adlig, och i synnerhet om man har ett son-efternamn, tänker jag.

    Sam - ett smeknamnsnamn som dessutom är könsambivalent, Mycket olämpligt

    Måns - passar bara på skåningar enligt mig; det blir för bonnigt längre upp i landet. Det är ju en skånsk form av namnet Magnus - ta det i stället, annars!

    Rufus - gillar inte, det låter som ett namn på ett djur - en bock eller en gumse kanske

    Edgar - gubbigt och fult

    Eli - för judiskt och/eller religiöst (om ni inte är judar eller gammaltestamentstroende kristna förstås)

    Hjalmar - positivt på det sättet att det är ett gammalt, hederligt fornnordiskt namn. Förekommer även i hjältesagor. Men personligen tycker jag att det LÅTER fult, rent ljudmässigt

    Arvid - det är är bra. Manligt och kärnfullt, möjligen förknippar jag det med en äldre generation p.g.a. att jag inte riktigt hänger med i hur namnen kommer tillbaka.

    Elias - ett gammalt namn som är hederligt och bra, helt OK, för mig personligen är det dock både för religiöst och för mjukt för ett pojknamn

    Viljar - manligt och nordiskt, det är bra, möjligen lite för ovanligt/konstigt för min smak

    Jonathan - för mjukt för ett pojknamn och alltför förknippat med sagan

    Erik - mycket vanligt och därför lite trist, men å andra sidan har det aldrig någonsin i Sverige de senaste tusen åren eller mer varit FEL att heta Erik heller. Det är manligt och nordiskt, enkelt att stava och uttala, på många sätt det bästa av dina namnförslag

    Om jag ska lägga till några som du kanske skulle gilla, så säger jag: Sigurd, Sigvard, Ulf, Torbjörn, Thor och Valdemar.
    It's what you know that sets you apart
  6. 3
    Enok - gubbigt och fult. Tänker på en knotig, flintskallig gammal gubbe

    Leopold - kungligt och stiligt. Kanske "för" mycket så, om man inte ÄR kunglig eller adlig, och i synnerhet om man har ett son-efternamn, tänker jag.

    Sam - ett smeknamnsnamn som dessutom är könsambivalent, Mycket olämpligt

    Måns - passar bara på skåningar enligt mig; det blir för bonnigt längre upp i landet. Det är ju en skånsk form av namnet Magnus - ta det i stället, annars!

    Rufus - gillar inte, det låter som ett namn på ett djur - en bock eller en gumse kanske

    Edgar - gubbigt och fult

    Eli - för judiskt och/eller religiöst (om ni inte är judar eller gammaltestamentstroende kristna förstås)

    Hjalmar - positivt på det sättet att det är ett gammalt, hederligt fornnordiskt namn. Förekommer även i hjältesagor. Men personligen tycker jag att det LÅTER fult, rent ljudmässigt

    Arvid - det är är bra. Manligt och kärnfullt, möjligen förknippar jag det med en äldre generation p.g.a. att jag inte riktigt hänger med i hur namnen kommer tillbaka.

    Elias - ett gammalt namn som är hederligt och bra, helt OK, för mig personligen är det dock både för religiöst och för mjukt för ett pojknamn

    Viljar - manligt och nordiskt, det är bra, möjligen lite för ovanligt/konstigt för min smak

    Jonathan - för mjukt för ett pojknamn och alltför förknippat med sagan

    Erik - mycket vanligt och därför lite trist, men å andra sidan har det aldrig någonsin i Sverige de senaste tusen åren eller mer varit FEL att heta Erik heller. Det är manligt och nordiskt, enkelt att stava och uttala, på många sätt det bästa av dina namnförslag

    Om jag ska lägga till några som du kanske skulle gilla, så säger jag: Sigurd, Sigvard, Ulf, Torbjörn, Thor och Valdemar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Förslag : Lo, Eldin, Aron, Benjamin, Isak, David. Sam gillar jag bäst från er lista. 🙂 Lycka till med att välja namn!
  8. 4
    Förslag : Lo, Eldin, Aron, Benjamin, Isak, David. Sam gillar jag bäst från er lista. 🙂 Lycka till med att välja namn!
  9. Medlem sedan
    Nov 2018
    #5
    Jag tycker också Arvid är vackert. Och Valdemar gillar jag.

    Om ni är i färd med att få ert första barn vill jag rekommendera en ny bok om barnets tre första år. Läs gärna mer här!

    https://www.adlibris.com/se/bok/boke...-9789163941351
  10. 5
    Jag tycker också Arvid är vackert. Och Valdemar gillar jag.

    Om ni är i färd med att få ert första barn vill jag rekommendera en ny bok om barnets tre första år. Läs gärna mer här!

    https://www.adlibris.com/se/bok/boke...-9789163941351
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar