Motivera tonåring
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2015
    #1

    Motivera tonåring

    Jag har för mycket som bekymrar mig nu...
    En sak är att min son som går i andra ring mest bara vill hänga med kompisar och spela onlinespel på datorn. Skolan är helt sekundär. Han är där, skolkar inte, men när det gäller läxor och prov så är han inte alls motiverad och känner sig pressad av oss säger han.
    Min sambo är lärare i botten och kan hjälpa honom bra, men nu har han sagt att han vill klara sig själv.

    Det har gjort att han har fått underkänt på två viktiga prov.

    Vi har testat allt tror jag från mutor, total kärlek, hot, tvång. Inget får fart på honom...

    Vad göra??? Jag får magkatarr och sover dåligt av detta.
  2. 1
    Motivera tonåring Jag har för mycket som bekymrar mig nu...
    En sak är att min son som går i andra ring mest bara vill hänga med kompisar och spela onlinespel på datorn. Skolan är helt sekundär. Han är där, skolkar inte, men när det gäller läxor och prov så är han inte alls motiverad och känner sig pressad av oss säger han.
    Min sambo är lärare i botten och kan hjälpa honom bra, men nu har han sagt att han vill klara sig själv.

    Det har gjort att han har fått underkänt på två viktiga prov.

    Vi har testat allt tror jag från mutor, total kärlek, hot, tvång. Inget får fart på honom...

    Vad göra??? Jag får magkatarr och sover dåligt av detta.
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Fråga honom vad han hade tänkt sig att göra i framtiden, hur han ska försörja sig etc.
    När du fått ett svar, så fråga honom hur han hade tänkt att nå dit.

    Mitt mantra för sonen har varit, du ska ha som mål att betygen inte ska styra dina val i livet, dvs fixa så bra betyg så att det är du som bestämmer din framtid.

    Du kan också påpeka att underkända betyg är inget som är bra att visa en blivande arbetsgivare (första arbetet då är det gymnasiebetyget som gäller om man inte har en högskoleutbildning).

    Om han tycker det är för tungt med skolan, så kan ha en annan strategi, satsa på vissa ämnen och läs upp de andra på komvux
  4. 2
    Fråga honom vad han hade tänkt sig att göra i framtiden, hur han ska försörja sig etc.
    När du fått ett svar, så fråga honom hur han hade tänkt att nå dit.

    Mitt mantra för sonen har varit, du ska ha som mål att betygen inte ska styra dina val i livet, dvs fixa så bra betyg så att det är du som bestämmer din framtid.

    Du kan också påpeka att underkända betyg är inget som är bra att visa en blivande arbetsgivare (första arbetet då är det gymnasiebetyget som gäller om man inte har en högskoleutbildning).

    Om han tycker det är för tungt med skolan, så kan ha en annan strategi, satsa på vissa ämnen och läs upp de andra på komvux
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Åhh, förstår du våndas.

    Jag tycker Mamma Erik gav bra råd. Tyvärr känner jag mig tom på råd i frågan. Det är ju så viktigt att det blir konkret....
  6. 3
    Åhh, förstår du våndas.

    Jag tycker Mamma Erik gav bra råd. Tyvärr känner jag mig tom på råd i frågan. Det är ju så viktigt att det blir konkret....
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Vår minste var sån...

    vi orkade inte så vi gav upp. Idag har han jobb och det har ändå ordnat sig.
    Visst skulle han vilja söka till högskola är det förstås kört men å andra sidan så vill sällan killar det idag.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Vår minste var sån... vi orkade inte så vi gav upp. Idag har han jobb och det har ändå ordnat sig.
    Visst skulle han vilja söka till högskola är det förstås kört men å andra sidan så vill sällan killar det idag.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5

    Så svårt

    Men jag tycker att Mamma Erik gav väldigt bra råd.
  10. 5
    Så svårt Men jag tycker att Mamma Erik gav väldigt bra råd.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar