Köpa färdiglagad mat, som är god
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Köpa färdiglagad mat, som är god

    Hur gör man det om man ej har egen kock??
  2. 1
    Köpa färdiglagad mat, som är god Hur gör man det om man ej har egen kock??
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Vad då egen kock?

    Vill du ha bara till en lunch till dig själv eller färdig mat till en fest?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Vad då egen kock? Vill du ha bara till en lunch till dig själv eller färdig mat till en fest?
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Ja, rätt följdfrågor....

    Jag önskar hitta sätt att köpa middagar till familjen (numer 8 personer) så jag slipper laga mat hela tiden.
  6. 3
    Ja, rätt följdfrågor....

    Jag önskar hitta sätt att köpa middagar till familjen (numer 8 personer) så jag slipper laga mat hela tiden.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    8 personer? Har ni skaffat inneboende?

    Vet inte hur man köper färdiglagad mat till så många utan att ruineras Det närmaste är väl att köpa matkassar. Visserligen får man ju laga maten själv, men man behöver ju i alla fall inte komma på vad man ska äta och köpa hem allt.

    Jag kan också tipsa om att skaffa en slow cooker om ni inte redan har det. Bara att blanda i ingredienser så lagar sig maten själv.
  8. 4
    8 personer? Har ni skaffat inneboende?

    Vet inte hur man köper färdiglagad mat till så många utan att ruineras Det närmaste är väl att köpa matkassar. Visserligen får man ju laga maten själv, men man behöver ju i alla fall inte komma på vad man ska äta och köpa hem allt.

    Jag kan också tipsa om att skaffa en slow cooker om ni inte redan har det. Bara att blanda i ingredienser så lagar sig maten själv.
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    OK. Varför inte roterande schema?

    Med 8 personer i familjen måste det väl finnas andra som kan laga mat ibland? Sätt upp att du lagar mat vissa dagar, andra andra dagar och gör det till ett fast schema.

    Varför skulle inte det fungera?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    OK. Varför inte roterande schema? Med 8 personer i familjen måste det väl finnas andra som kan laga mat ibland? Sätt upp att du lagar mat vissa dagar, andra andra dagar och gör det till ett fast schema.

    Varför skulle inte det fungera?
  11. Medlem sedan
    Mar 2017
    #6
    Den enda färdiglagade maten jag kan rekommendera är Findus' fiskgratänger. Jag brukar köpa på mig dem när de är på extrapris. Bara att värma 50 minuter i den vanliga ugnen. Smakar äkta, inte som uppvärmd micromat.

    I övrigt är färdiglagad mat varken god eller prisvärd, i min erfarenhet. Möjligen någon färdig potatisgratäng någon gång, om den är på extrapris. Men det finns ju halvfabrikat som får ner tillagningstiden och mängden disk väsentligt. T.ex. de där fiskgratängmixen på påse, som man rör ner i antingen smält smör eller gräddfil, och sedan brer över ett par fickblock eller -filéer i en ugnsfast form.
    It's what you know that sets you apart
  12. 6
    Den enda färdiglagade maten jag kan rekommendera är Findus' fiskgratänger. Jag brukar köpa på mig dem när de är på extrapris. Bara att värma 50 minuter i den vanliga ugnen. Smakar äkta, inte som uppvärmd micromat.

    I övrigt är färdiglagad mat varken god eller prisvärd, i min erfarenhet. Möjligen någon färdig potatisgratäng någon gång, om den är på extrapris. Men det finns ju halvfabrikat som får ner tillagningstiden och mängden disk väsentligt. T.ex. de där fiskgratängmixen på påse, som man rör ner i antingen smält smör eller gräddfil, och sedan brer över ett par fickblock eller -filéer i en ugnsfast form.
  13. Medlem sedan
    Mar 2017
    #7
    EDIT: fiSkblock
    It's what you know that sets you apart
  14. 7
    EDIT: fiSkblock
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    Beror ju på vilken nivå du har.
    När vi har ont om tid o köper färdigmat är det
    Grillad kyckling bröd o sallad
    Lasagne ( finns lite bättre i vår delidisk)
    Har en potatisgratäng i påse jag köper som är helt ok. Minns inte vad märket heter . I bland gör jag den med stekt köttfärs som gratäng.
    Kelda soppor o bröd. Förstärker ex thaisoppan m stekt kyckling.
    Färdiga pajer. Också i vår delidisk. Helt ok
    Hämtmat kan vi köpa sushi eller indiskt.
  16. 8
    Beror ju på vilken nivå du har.
    När vi har ont om tid o köper färdigmat är det
    Grillad kyckling bröd o sallad
    Lasagne ( finns lite bättre i vår delidisk)
    Har en potatisgratäng i påse jag köper som är helt ok. Minns inte vad märket heter . I bland gör jag den med stekt köttfärs som gratäng.
    Kelda soppor o bröd. Förstärker ex thaisoppan m stekt kyckling.
    Färdiga pajer. Också i vår delidisk. Helt ok
    Hämtmat kan vi köpa sushi eller indiskt.
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Kelda thaisoppa, stor förpackning + stor förpackning tortellini. Klart på fyra minuter, den som är känslig för starka smaker kan hälla i lite grädde efteråt.

    Annars - grillad kyckling, revbensspjäll. Större butiker brukar kunna göra justa brickor från delikatessen men då blir det ju kall mat.
  18. 9
    Kelda thaisoppa, stor förpackning + stor förpackning tortellini. Klart på fyra minuter, den som är känslig för starka smaker kan hälla i lite grädde efteråt.

    Annars - grillad kyckling, revbensspjäll. Större butiker brukar kunna göra justa brickor från delikatessen men då blir det ju kall mat.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Tack för svar!
  20. 10
    Tack för svar!
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Ja, inneboende. Men lovat laga mat.

    Planerar och köper all mat.
  22. 11
    Ja, inneboende. Men lovat laga mat.

    Planerar och köper all mat.
  23. Pyssling
    #12
    Är det antalet personer som är problemet? De flesta maträtter tar ju inte längre tid att göra dubbelt antal portioner av, jag gör ofta dubbel sats och fryser in till ett senare tillfälle eller ger till pappa, inte mycket extra arbete när man ändå lagar mat.

    Sätta in två kycklingar istället för en i ugnen, tärna en hel falukorvsring istället för en halv till Stroganoff, chili con carne i dubbel sats gårnästan lika snabbt som enkel sats osv

    Har du lovat så har du ju, men man får ju alltid lov att ändra sig och du har ju både en man och två tillräckligt vuxna barn, jag fattar inte riktigt hur de ens vill att du ska serva och laga mat hela tiden när du helst vill slippa, ser de inte sånt?
  24. 12
    Är det antalet personer som är problemet? De flesta maträtter tar ju inte längre tid att göra dubbelt antal portioner av, jag gör ofta dubbel sats och fryser in till ett senare tillfälle eller ger till pappa, inte mycket extra arbete när man ändå lagar mat.

    Sätta in två kycklingar istället för en i ugnen, tärna en hel falukorvsring istället för en halv till Stroganoff, chili con carne i dubbel sats gårnästan lika snabbt som enkel sats osv

    Har du lovat så har du ju, men man får ju alltid lov att ändra sig och du har ju både en man och två tillräckligt vuxna barn, jag fattar inte riktigt hur de ens vill att du ska serva och laga mat hela tiden när du helst vill slippa, ser de inte sånt?
  25. Medlem sedan
    Apr 2001
    #13
    Fast alltihop kan du ju lätt involvera resten av familjen i. Min tolvåring lagar mat en gång i veckan. Är det gourmetmat? Nä. Kan det bli bättre? Jajamensan, övning ger färdighet.

    Inköpslistor, kolla av vad som saknas i frys och kyl kan han redan. Sen missar han lite men herregud, han är tolv. Följa med och handla är ett måste eftersom hans mamma helt enkelt inte kan släpa hem tunga matkassar längre.

    Och en inneboende kan man väl också involvera eller vad har ni för slags relation till varandra?
  26. 13
    Fast alltihop kan du ju lätt involvera resten av familjen i. Min tolvåring lagar mat en gång i veckan. Är det gourmetmat? Nä. Kan det bli bättre? Jajamensan, övning ger färdighet.

    Inköpslistor, kolla av vad som saknas i frys och kyl kan han redan. Sen missar han lite men herregud, han är tolv. Följa med och handla är ett måste eftersom hans mamma helt enkelt inte kan släpa hem tunga matkassar längre.

    Och en inneboende kan man väl också involvera eller vad har ni för slags relation till varandra?
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Vi berömde just Felix Franska Mustiga Fisksoppa (färdig i plastburk) igår. Visserligen toppar vi den med extra tillbehör som musslor och kräftstjärtar (för de övriga tre i familjen), men det är en riktigt bra bas.
  28. 14
    Vi berömde just Felix Franska Mustiga Fisksoppa (färdig i plastburk) igår. Visserligen toppar vi den med extra tillbehör som musslor och kräftstjärtar (för de övriga tre i familjen), men det är en riktigt bra bas.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Nej, jag har lovat laga maten.
  30. 15
    Nej, jag har lovat laga maten.
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    I princip är det inte det. mer stressen att många väntar sig mat på utsatt klockslag.

    Nej, de ser ej sånt för jag har inte sagt så. Det är inte ett problem gällande relationerna i familjen. Det är jag som utlovat saker. Och min man också. Han sitter lite i samma sits.

    Det är inte ett problem!

    Men vill hitta möjligheter att köpa färdig mat.
  32. 16
    I princip är det inte det. mer stressen att många väntar sig mat på utsatt klockslag.

    Nej, de ser ej sånt för jag har inte sagt så. Det är inte ett problem gällande relationerna i familjen. Det är jag som utlovat saker. Och min man också. Han sitter lite i samma sits.

    Det är inte ett problem!

    Men vill hitta möjligheter att köpa färdig mat.
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Ja, ofta får man ju toppa lite extra! Tack för tips.
  34. 17
    Ja, ofta får man ju toppa lite extra! Tack för tips.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    För överenskommelsen är inte sådan. Och jag vill inte ändra den.
  36. 18
    För överenskommelsen är inte sådan. Och jag vill inte ändra den.
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Jag måste jobba med min aversion mot fisk kanske?
  38. 19
    Jag måste jobba med min aversion mot fisk kanske?
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Tack för förslag, allt som inte innehåller gluten funkar. OM det är gott. :P
  40. 20
    Tack för förslag, allt som inte innehåller gluten funkar. OM det är gott. :P
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar