Kamerahjälp önskas.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Kamerahjälp önskas.

    Efter att envist och tjurskalligt ha försökt ignorera det faktum min läkare försökt få mig att inse ett bra tag har nådastöten satts in inför både FK och rehabansvarig: enligt läkaren kommer jag troligen aldrig kunna förvärvsarbeta igen p g a hur jag påverkas av mina två kroniska sjukdomar samt svårigheter att symtombehandla p g a läkemedelsallergier. Jag har inte riktigt accepterat det nu heller men inser att jag inte lär ha något val... Så, jag behöver en ny hobby, något som kan anpassas helt utifrån min dagsform, som kan ge mig givande och meningsfull sysselsättning. Jag har alltid gillat att fotografera och att vara ute i naturen, men har aldrig haft en "riktig" kamera. Men det vill jag nu skaffa... Där kommer ni in. Har ni bra tips? Märke/modell, andra tips, saker jag bör tänka på?

    Det behöver inte vara någon värstingkamera, och det har jag inte råd med heller, men en bra kamera för hobbyfotografering. Någon som ger bra möjligheter till att få till bra foton i olika ljusförhållanden och på olika avstånd utan att det krävs sjuttiofjorton olika tillbehör. Och som inte är alltför tung, varken att bära eller använda. Utgå nu från att jag kan i princip noll om kameror Så, lite kameratips för dummies!
  2. 1
    Kamerahjälp önskas. Efter att envist och tjurskalligt ha försökt ignorera det faktum min läkare försökt få mig att inse ett bra tag har nådastöten satts in inför både FK och rehabansvarig: enligt läkaren kommer jag troligen aldrig kunna förvärvsarbeta igen p g a hur jag påverkas av mina två kroniska sjukdomar samt svårigheter att symtombehandla p g a läkemedelsallergier. Jag har inte riktigt accepterat det nu heller men inser att jag inte lär ha något val... Så, jag behöver en ny hobby, något som kan anpassas helt utifrån min dagsform, som kan ge mig givande och meningsfull sysselsättning. Jag har alltid gillat att fotografera och att vara ute i naturen, men har aldrig haft en "riktig" kamera. Men det vill jag nu skaffa... Där kommer ni in. Har ni bra tips? Märke/modell, andra tips, saker jag bör tänka på?

    Det behöver inte vara någon värstingkamera, och det har jag inte råd med heller, men en bra kamera för hobbyfotografering. Någon som ger bra möjligheter till att få till bra foton i olika ljusförhållanden och på olika avstånd utan att det krävs sjuttiofjorton olika tillbehör. Och som inte är alltför tung, varken att bära eller använda. Utgå nu från att jag kan i princip noll om kameror Så, lite kameratips för dummies!
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Beklagar din sits

    Trist att höra om din hälsa! Men givet att det är som det är och inte går att ändra på så kan vi fundera på kameror.

    Den bästa kameran är den man har med sig så jag vill påstå att du vill ha en liten, kompakt, kamera snarare än en systemkamera. Satsa på rätt hög faktor på optisk zoom, digital zoom är enbart trams. Jag har 5* optisk zoom på min och det tycker jag är för litet ibland. 10* vore bättre. Ett litet bordsstativ är en praktisk sak att ha med sig i väskan också, ett på kanske 10-15 cm höjd. Då kan du luta stativet mot bröstet och få bättre stabilitet i dåliga ljusförhållanden, alldeles bortsett från att ett stativ som sådant går att använda statiskt också.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Beklagar din sits Trist att höra om din hälsa! Men givet att det är som det är och inte går att ändra på så kan vi fundera på kameror.

    Den bästa kameran är den man har med sig så jag vill påstå att du vill ha en liten, kompakt, kamera snarare än en systemkamera. Satsa på rätt hög faktor på optisk zoom, digital zoom är enbart trams. Jag har 5* optisk zoom på min och det tycker jag är för litet ibland. 10* vore bättre. Ett litet bordsstativ är en praktisk sak att ha med sig i väskan också, ett på kanske 10-15 cm höjd. Då kan du luta stativet mot bröstet och få bättre stabilitet i dåliga ljusförhållanden, alldeles bortsett från att ett stativ som sådant går att använda statiskt också.
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3
    Jag ska kolla med sambon, han är hobbyfotograf.
    Och vem vet, det kanske kan bli en extraförsörjning
  6. 3
    Jag ska kolla med sambon, han är hobbyfotograf.
    Och vem vet, det kanske kan bli en extraförsörjning
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Määäääääh vad räligt på sjukdomsfronten då. Ingen piffig läkare som vill skicka remiss till universitetssjukhuset? Där kryllar det ju av obskyra läkare som inget hellre önskar än riktigt svårbehandlade patienter och mabthera (som du kanske redan har testat iofs) är ju inte någon jätteovanlig medicin.

    Det är sjukt drygt när man inte tål de vanliga medicinerna men man vet aldrig, plötsligt dyker det upp någon forskare som bara längtar efter nya testkaniner. Jag är på min femte biologiska, den här är reviderad...tre? gånger hittills så man ska ha lite tur och hitta en jätteintresserad läkare också.

    Hur som, tills dess så såg jag en kul mobil som jag vill ha nästa gång jag byter. Rätt säker på att det var någon av samsung versionerna, det som var kul var att man slapp suddbilderna och det är ju onekligen lite häftigt att kunna fota hunden i språnget eller kidsen i luften. Min nuvarande tar hälften sudd, hälften bra. Jag är lite lat så jag tycker att det är praktiskt att ha kamera i mobilen och en del av dessa är ju faktiskt riktigt bra.

    Utveckla en hobby är f.ö. fantastiskt bra ur sjukdomssynpunkt så heja dig!
  8. 4
    Määäääääh vad räligt på sjukdomsfronten då. Ingen piffig läkare som vill skicka remiss till universitetssjukhuset? Där kryllar det ju av obskyra läkare som inget hellre önskar än riktigt svårbehandlade patienter och mabthera (som du kanske redan har testat iofs) är ju inte någon jätteovanlig medicin.

    Det är sjukt drygt när man inte tål de vanliga medicinerna men man vet aldrig, plötsligt dyker det upp någon forskare som bara längtar efter nya testkaniner. Jag är på min femte biologiska, den här är reviderad...tre? gånger hittills så man ska ha lite tur och hitta en jätteintresserad läkare också.

    Hur som, tills dess så såg jag en kul mobil som jag vill ha nästa gång jag byter. Rätt säker på att det var någon av samsung versionerna, det som var kul var att man slapp suddbilderna och det är ju onekligen lite häftigt att kunna fota hunden i språnget eller kidsen i luften. Min nuvarande tar hälften sudd, hälften bra. Jag är lite lat så jag tycker att det är praktiskt att ha kamera i mobilen och en del av dessa är ju faktiskt riktigt bra.

    Utveckla en hobby är f.ö. fantastiskt bra ur sjukdomssynpunkt så heja dig!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Har inga bra tips på just modell, men dottern har en kamera som kostade ca 4000-4500 (inkl kameraväska) och det blir jättefina kort med den.
  10. 5
    Har inga bra tips på just modell, men dottern har en kamera som kostade ca 4000-4500 (inkl kameraväska) och det blir jättefina kort med den.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Vad tråkigt att hälsan sviktar! Stort krya på dig och hoppas läkaren har fel! Krya på dig!
  12. 6
    Vad tråkigt att hälsan sviktar! Stort krya på dig och hoppas läkaren har fel! Krya på dig!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar