Jag känner mig orolig för 2,5 års kontrollen på BVC. Min son är 2 år och fyra månader men när jag läser vad barn i denna ålder bör kunna känns han efter. Framförallt inom det motoriska trots att han gick vid 14-15 mån ålder. Men jag funderar allmänt kring utvecklingen...

- Han har ibland gått uppför en trappa genom att hålla i räcket, men märker att det är svårt för hans balans och ofta kryper han bara uppför.

- Kan inte hoppa alls och vill inte ens försöka.

- Kan inte cykla trehjuling utan sparkar sig bara fram likt en Bobby car.

- Har svårt att gå på tå, men gör det ibland. Har fötter som är något roterade inåt vid gång. Har svårt att gå uppför kullar utan stöd av min hand.

- Har börjat få kläm på knoppussel, men har i övrigt svårt att lägga vanliga pussel. Kan lägga en bit rätt men inte fler.

- Har vägrat rutschkanor under ett halv års tid. Har nu börjat åka igen, men ramlar då ibland bakåt när han sitter.

- Har ca sex maträtter som han äter och i övrigt vägrar han smaka. Detta är både hemma och på dagis. Själv skulle han bara välja makaroner, ris, smörgåsar och pommes. Och godis och kakor...

- Har mycket svårt att komma till ro och somna på dagen. Hoppar ofta sovstunden på dagis med följd att han är övertrött på kvällen.

- Är blyg och tyst med andra människor. Svarar inte på frågor och tittar inte alltid på dem. Dagis har påpekat att han är tyst där (började i augusti). Det är först nu som de tycker att han pratar.

- Var sen igång med språket men har nu hundratals ord. Har även meningar på 2-3 ord. Orden kommer dock ofta i fel ordning. Dreglar ibland, framförallt när han leker. Har sen någon månad tillbaka kunnat svara ja/nej på frågor. Har också börjat sjunga sånger. Har ett låtsasord ?minnou? som han säger ibland, t.ex. när han vill ha mer fika (ibland säger han dock mer också). I övrigt har han vanliga ord, men de är förenklade.

- Leker mest med bilar eller kör Bobby car. Är inte road att leka med gubbar/dockor eller liknande. Kan ibland låtsas laga mat och bygga enstaka legoklossar.

- Ger ibland fin ögonkontakt, men kollar sällan när jag pratar med honom när vi leker.

- Får rejäla utbrott och puttas ibland (mig och sin storebror).

Vad tänker ni om ovanstående?