Innan jul....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Innan jul....

    Ja, hur har vi det? Själv sitter jag nu uppe efter en jobbdag från 0750-2130. Sen ska jag styra ihop tre familjers julafton hemma hos oss. Har fördelat maten enligt en lista jag gjort.

    Öl, orkar man inte bära pga ålder. Ok, det behövs nog inte ens.

    Köttbullar orkar inte trillas, ok det gör jag då.

    Jag gör även skinkan, gravlaxen, hemkokt äppelmos, kantarellsås med omelett och jansson.

    Kan bara känna lite att får jag klaga för att jag ska göra köttbullarna också nu? Visst jag orkar...

    Nå, ostar, krämiga sallader och potatis fixas av andra iaf!! Som köper dem...Vilket jag är helt nöjd med, för då är de goda.

    Sen får jag inte svar på vilka vi blir. 9-11. Jo vi har ju utrymme, men vill planera dukningen....

    Är jag grinig eller "bara" krävande?
  2. 1
    Innan jul.... Ja, hur har vi det? Själv sitter jag nu uppe efter en jobbdag från 0750-2130. Sen ska jag styra ihop tre familjers julafton hemma hos oss. Har fördelat maten enligt en lista jag gjort.

    Öl, orkar man inte bära pga ålder. Ok, det behövs nog inte ens.

    Köttbullar orkar inte trillas, ok det gör jag då.

    Jag gör även skinkan, gravlaxen, hemkokt äppelmos, kantarellsås med omelett och jansson.

    Kan bara känna lite att får jag klaga för att jag ska göra köttbullarna också nu? Visst jag orkar...

    Nå, ostar, krämiga sallader och potatis fixas av andra iaf!! Som köper dem...Vilket jag är helt nöjd med, för då är de goda.

    Sen får jag inte svar på vilka vi blir. 9-11. Jo vi har ju utrymme, men vill planera dukningen....

    Är jag grinig eller "bara" krävande?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Litet grinig får jag nog säga

    Du var kanske mest trött när du skrev det? Jag var inne på två systembolag igår för att få tillräcklig variation på julölen och bar hem ca 30 flaskor. Köttbullarna gjorde jag i helgen och laxen ligger på gravning nu. Skinkan fixar jag den 23:e och en Janssons på julaftons morgon. Jag fixar halva julbordet hemma hos oss, andra halvan tar min bror hand om. Vi har en lista på hur vi delar upp det och det fungerar bra, vi brukar ha ett riktigt fint julbord tycker jag.

    Dukningen kan ju inte vara så svår att komplettera med ett par kuvert extra om det skulle behövas så jag tror att du mest var trött. Halv två på natten har man rätt att vara det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Litet grinig får jag nog säga Du var kanske mest trött när du skrev det? Jag var inne på två systembolag igår för att få tillräcklig variation på julölen och bar hem ca 30 flaskor. Köttbullarna gjorde jag i helgen och laxen ligger på gravning nu. Skinkan fixar jag den 23:e och en Janssons på julaftons morgon. Jag fixar halva julbordet hemma hos oss, andra halvan tar min bror hand om. Vi har en lista på hur vi delar upp det och det fungerar bra, vi brukar ha ett riktigt fint julbord tycker jag.

    Dukningen kan ju inte vara så svår att komplettera med ett par kuvert extra om det skulle behövas så jag tror att du mest var trött. Halv två på natten har man rätt att vara det.
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Det är ju naturligtvis roligare när fler bidrar med mer än tiden det tar att köpa in grejerna, men jag är säkert färgad av att jag vill ha hemmagjort på julen.

    Mamma, barnen och jag gjorde grynkorv i lördags, så den är klar. Pappa lägger troligen in sillen efter urvattning på torsdag. Jag bakade kakor i helgen. Mamma trillar köttbullar någon dag i veckan. Den 23:e griljeras skinkan. På själva julafton gör jag mimosasallad, Janssons frestelse, kantarellomelett och steker på grönkålen, maken gör tortilla och ensaladilla rusa, mamma och pappa dyker upp med sill, köttbullar och sillsallad och sedan gör vi julgröten på kvällen. Lutfisken är utackorderad till juldagen för det vill vi äta mycket av... Jag har säkert glömt något, men vi brukar fördela gracerna rätt så bra och far runt varandra i köket på julaftons förmiddag...

    Öl och snaps är inte en fråga här, men vi har köpt en back med julmust och har sett till att vi har ny kolsyrepatron i bubbelmaskinen. Det blir nog jul i år också!
  6. 3
    Det är ju naturligtvis roligare när fler bidrar med mer än tiden det tar att köpa in grejerna, men jag är säkert färgad av att jag vill ha hemmagjort på julen.

    Mamma, barnen och jag gjorde grynkorv i lördags, så den är klar. Pappa lägger troligen in sillen efter urvattning på torsdag. Jag bakade kakor i helgen. Mamma trillar köttbullar någon dag i veckan. Den 23:e griljeras skinkan. På själva julafton gör jag mimosasallad, Janssons frestelse, kantarellomelett och steker på grönkålen, maken gör tortilla och ensaladilla rusa, mamma och pappa dyker upp med sill, köttbullar och sillsallad och sedan gör vi julgröten på kvällen. Lutfisken är utackorderad till juldagen för det vill vi äta mycket av... Jag har säkert glömt något, men vi brukar fördela gracerna rätt så bra och far runt varandra i köket på julaftons förmiddag...

    Öl och snaps är inte en fråga här, men vi har köpt en back med julmust och har sett till att vi har ny kolsyrepatron i bubbelmaskinen. Det blir nog jul i år också!
  7. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #4
    Här har det fördelats och alla bidrar. Precis som alla andra jular
  8. 4
    Här har det fördelats och alla bidrar. Precis som alla andra jular
  9. Pyssling
    #5
    Hade ni bestämt att dela upp det emellan er så är det ju tråkigt om några plöstligt inte vill hjälpa till.

    Här lagar och bjuder vi på allt, jag och min man. Julköttbullarna gjorde jag förra helgen, mååånga köttbullar blir det när man är så många som vi är på julen. Sen gör vi Jansson och revbensspjäll och griljerar skinka kvällen innan julafton, omelett med sparrisstuvning, ägghalvor och lite sånt fixar vi på julaftons förmiddag.
    Resten köper vi färdigt, prinskorv, rökt lax,gravad lax, sill, ostar, finknäcke, sillsallad, rödbetssallad mm så det är ju bara att lägga upp i fat och skålar, tar inga tider.


    Det brukar flyta på bra, aldrig någon stress på julen här
  10. 5
    Hade ni bestämt att dela upp det emellan er så är det ju tråkigt om några plöstligt inte vill hjälpa till.

    Här lagar och bjuder vi på allt, jag och min man. Julköttbullarna gjorde jag förra helgen, mååånga köttbullar blir det när man är så många som vi är på julen. Sen gör vi Jansson och revbensspjäll och griljerar skinka kvällen innan julafton, omelett med sparrisstuvning, ägghalvor och lite sånt fixar vi på julaftons förmiddag.
    Resten köper vi färdigt, prinskorv, rökt lax,gravad lax, sill, ostar, finknäcke, sillsallad, rödbetssallad mm så det är ju bara att lägga upp i fat och skålar, tar inga tider.


    Det brukar flyta på bra, aldrig någon stress på julen här
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Kan du inte köpa in det mesta?

    Finns ingen anledning att stimma ihjäl sig så. Allt behöver inte vara tiptopp. Det behöver inte vara en massa mat, klappar osv.

    Trist att allt så lätt ska bli så jäkla upphaussat idag. Det har varit så många jular nu och folk är alltid lika stressade. Märkligt nog är det i stort sett alltid kvinnor som ska spinna loss om det. Är det FB, instagram osv som stressar kvinnor så månne.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Kan du inte köpa in det mesta? Finns ingen anledning att stimma ihjäl sig så. Allt behöver inte vara tiptopp. Det behöver inte vara en massa mat, klappar osv.

    Trist att allt så lätt ska bli så jäkla upphaussat idag. Det har varit så många jular nu och folk är alltid lika stressade. Märkligt nog är det i stort sett alltid kvinnor som ska spinna loss om det. Är det FB, instagram osv som stressar kvinnor så månne.
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Jo, trött var jag. Dessutom med magkatarr och hade somnat men vaknat med magsyra i munnen...efter gårdagens julbord. Så, försökte somna sittandes.

    Sen jobbar jag på två poster, typ 50 timmarsveckor ofta. Även på helgerna.

    Mina gäster är så tacksamma att de får komma och jag gör allt värdinneskap....ja, ni vet med sängplatser, städning, dukning, disk, frukost odyl. Men så kan mamma inte trilla köttbullar...där brann en säkring för mig. Det var enda saken som ska lagas till själv som jag inte tänkte göra....
  14. 7
    Jo, trött var jag. Dessutom med magkatarr och hade somnat men vaknat med magsyra i munnen...efter gårdagens julbord. Så, försökte somna sittandes.

    Sen jobbar jag på två poster, typ 50 timmarsveckor ofta. Även på helgerna.

    Mina gäster är så tacksamma att de får komma och jag gör allt värdinneskap....ja, ni vet med sängplatser, städning, dukning, disk, frukost odyl. Men så kan mamma inte trilla köttbullar...där brann en säkring för mig. Det var enda saken som ska lagas till själv som jag inte tänkte göra....
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Jag vill också ha hemmagjort på julen. Så långt det går...

    Kostnaden är inte en issue....
  16. 8
    Jag vill också ha hemmagjort på julen. Så långt det går...

    Kostnaden är inte en issue....
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Laxen gravad nu???

    Men, den ska ju gravas två dygn bara?

    Eller har du något superrecept?
  18. 9
    Laxen gravad nu???

    Men, den ska ju gravas två dygn bara?

    Eller har du något superrecept?
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Ja, så har det varit förut. Men nu är typ mamma och syrran helt under isen....
  20. 10
    Ja, så har det varit förut. Men nu är typ mamma och syrran helt under isen....
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Så har vi gjort flera gånger. Samt förra julen så bestämde vi oss att ha "nyår". Trerätters lyxmiddag. Som jag och maken lagade och bjöd på.

    Men i år så kände vi för att få lite avlastning...hade varit enklare att göra eget körschema faktiskt.
  22. 11
    Så har vi gjort flera gånger. Samt förra julen så bestämde vi oss att ha "nyår". Trerätters lyxmiddag. Som jag och maken lagade och bjöd på.

    Men i år så kände vi för att få lite avlastning...hade varit enklare att göra eget körschema faktiskt.
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Äsch, det är egentligen inte problemet. Jag vill koka eget äppelmos och grava laxen själv. Osv.

    Blev mest störd över att mamma inte kune göra något, utan skulle komma med mammascans köttbullar....
  24. 12
    Äsch, det är egentligen inte problemet. Jag vill koka eget äppelmos och grava laxen själv. Osv.

    Blev mest störd över att mamma inte kune göra något, utan skulle komma med mammascans köttbullar....
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Absolut inte

    Däremot låter jag min lax ligga lufttätt i kryddorna minst 4, helst 5, dagar innan jag skär upp den. Jo, jag tycker att det blir betydligt bättre. Den blir mjukare.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Absolut inte Däremot låter jag min lax ligga lufttätt i kryddorna minst 4, helst 5, dagar innan jag skär upp den. Jo, jag tycker att det blir betydligt bättre. Den blir mjukare.
  27. Pyssling
    #14
    Ja, det nog ofta så, att det är enklast att göra själv. Särskilt om man firar hemma hos sig själv, känns bökigt att folk ska frakta hit mat när vi lika gärna kan fixa här. Plus att man får det som man vill ha det haha, inga konstiga grejor som man inte vill äta alls

    Vi kör samma varje år för enkelhets skull, vi lagar och resten kommer hit och sätter sig vid dukat bord och sen äter vi och har mysigt.
    Det funkar jättebra eftersom för oss är det varken jobbigt eller stressigt eller nåt, det blir väl nittonde året vi firar jul på samma sätt.

    Hade någon varit missnöjd hade vi ändrat
  28. 14
    Ja, det nog ofta så, att det är enklast att göra själv. Särskilt om man firar hemma hos sig själv, känns bökigt att folk ska frakta hit mat när vi lika gärna kan fixa här. Plus att man får det som man vill ha det haha, inga konstiga grejor som man inte vill äta alls

    Vi kör samma varje år för enkelhets skull, vi lagar och resten kommer hit och sätter sig vid dukat bord och sen äter vi och har mysigt.
    Det funkar jättebra eftersom för oss är det varken jobbigt eller stressigt eller nåt, det blir väl nittonde året vi firar jul på samma sätt.

    Hade någon varit missnöjd hade vi ändrat
  29. Medlem sedan
    Aug 2000
    #15
    Blanda lite kanel och kryddpeppar och stek mamma scan-köttbullar i det så smakar de bättre och juligare (fast ännu hellre frysta köttbullar från Eimunds gård, de är bäst om man måste ta till köpeköttbullar).
  30. 15
    Blanda lite kanel och kryddpeppar och stek mamma scan-köttbullar i det så smakar de bättre och juligare (fast ännu hellre frysta köttbullar från Eimunds gård, de är bäst om man måste ta till köpeköttbullar).
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Varför kan de inte lämna besked om de kommer eller inte? Orsaken till detta skulle nog påverka min inställning kraftigt...Försök att sänka nivån på maten lite (lättare sagt än gjort ). Hellre en utvilad och glad värd som serverar köpeköttbullar än en trött,ledsen husmor...
  32. 16
    Varför kan de inte lämna besked om de kommer eller inte? Orsaken till detta skulle nog påverka min inställning kraftigt...Försök att sänka nivån på maten lite (lättare sagt än gjort ). Hellre en utvilad och glad värd som serverar köpeköttbullar än en trött,ledsen husmor...
  33. Medlem sedan
    Apr 2001
    #17
    En av få fördelar med att ha en rälig sjukdom är att man skippar en himla massa måsten. Det skulle helt enkelt aldrig funka.

    Jag uppfattar ditt inlägg som inte så grinigt men att du är trött. Lägg det som en påminnelse till dig själv till nästa jul och dra ner på kraven. Här sitter vi och flummar framför gamla åttiotalsfilmer för jul blir det hur som. Moderaten fick ett kort anfall av dåligt samvete för att han köpte köttbullar istället för att göra sina egna. Det gick snabbt över för han vill också hellre sitta och glo på film. God jul önskar jag er allihop och många sköna jullediga dagar!
  34. 17
    En av få fördelar med att ha en rälig sjukdom är att man skippar en himla massa måsten. Det skulle helt enkelt aldrig funka.

    Jag uppfattar ditt inlägg som inte så grinigt men att du är trött. Lägg det som en påminnelse till dig själv till nästa jul och dra ner på kraven. Här sitter vi och flummar framför gamla åttiotalsfilmer för jul blir det hur som. Moderaten fick ett kort anfall av dåligt samvete för att han köpte köttbullar istället för att göra sina egna. Det gick snabbt över för han vill också hellre sitta och glo på film. God jul önskar jag er allihop och många sköna jullediga dagar!
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Kram till er alla.

    Här har allt tillverkats nu, dukningen är klar inklusive dukar. drycker och mat avvaktar
  36. 18
    Kram till er alla.

    Här har allt tillverkats nu, dukningen är klar inklusive dukar. drycker och mat avvaktar
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Nja numera så har jag slutat att...

    låta kvinnor ta mig i hand eller krama mig med anledning av den senaste tidens anklagelser, men tack i alla fall. Hoppas dock det går bra för er och att allt faller på plats.

    God Jul, hoppas du får någon fin julklapp med.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Nja numera så har jag slutat att... låta kvinnor ta mig i hand eller krama mig med anledning av den senaste tidens anklagelser, men tack i alla fall. Hoppas dock det går bra för er och att allt faller på plats.

    God Jul, hoppas du får någon fin julklapp med.
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Kanske gott så?
  40. 20
    Kanske gott så?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar