Okej, mat på nyår?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Okej, mat på nyår?

    Äter ni traditionellt vissa rätter?
    Försöker ni hitta nyheter?

    Vad är ert bästa tips på förrätt, mellanrätt, varmrätt, mellanrätt, dessert?
  2. 1
    Okej, mat på nyår? Äter ni traditionellt vissa rätter?
    Försöker ni hitta nyheter?

    Vad är ert bästa tips på förrätt, mellanrätt, varmrätt, mellanrätt, dessert?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    I år funderar jag på retro, fondue till huvudrätt, något riktigt 70-talsaktigt till förrätt. Vi har ännu inte delat upp det (det blir knytis, vi hade julen och nu även nyår, det känns som att det kommer bli lite för mycket att göra om jag stå för allt själv)
  4. 2
    I år funderar jag på retro, fondue till huvudrätt, något riktigt 70-talsaktigt till förrätt. Vi har ännu inte delat upp det (det blir knytis, vi hade julen och nu även nyår, det känns som att det kommer bli lite för mycket att göra om jag stå för allt själv)
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    Lite olika betoende på ork och lust hur ambitiöst det blir.
    I år blir det miniråbiffar och fyllda ostpuffar med fyllning som småsnacks ( puffarna är frusta jättegoda enkla från lidel)
    Till förrätt jordärtskockssoppa toppade med kantareller
    Varmrätt grillad entrecote ( ute på kolgrillen) med Västerbottenostpotatis och någon sås till och sallad
    Sen väntar vi ett bra tag till dessert och i bland kommer en annan familj över då och vi äter bara dessert ihop.
    I år blir det creme brule.

    Moet genomgående och champis till barnen
  6. 3
    Lite olika betoende på ork och lust hur ambitiöst det blir.
    I år blir det miniråbiffar och fyllda ostpuffar med fyllning som småsnacks ( puffarna är frusta jättegoda enkla från lidel)
    Till förrätt jordärtskockssoppa toppade med kantareller
    Varmrätt grillad entrecote ( ute på kolgrillen) med Västerbottenostpotatis och någon sås till och sallad
    Sen väntar vi ett bra tag till dessert och i bland kommer en annan familj över då och vi äter bara dessert ihop.
    I år blir det creme brule.

    Moet genomgående och champis till barnen
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4
    Inga traditioner här, vi gör den mat vi känner för! Tidigare idag sa jag till sambon att i år känner jag för avokado-soppa till förrätt, och svartvinbärs-kyckling till varmrätt. Han höll med om att det vore gott! Dessert brukar vi inte ha, utan det blir väl lite snacks/kex/ost.
  8. 4
    Inga traditioner här, vi gör den mat vi känner för! Tidigare idag sa jag till sambon att i år känner jag för avokado-soppa till förrätt, och svartvinbärs-kyckling till varmrätt. Han höll med om att det vore gott! Dessert brukar vi inte ha, utan det blir väl lite snacks/kex/ost.
  9. Medlem sedan
    Jan 1999
    #5
    Jag har handlat nyårmaten idag
    Vi blir 7 personer så det blir lugnt.
    Till förrätt blir det serranoskinka på salladsbädd med honung och svartpeppar. Huvudrätt blir oxfilé med potastigratäng. Efterrätt blir marängswiss. Sedan har vi väl matkoma till tolvslaget
  10. 5
    Jag har handlat nyårmaten idag
    Vi blir 7 personer så det blir lugnt.
    Till förrätt blir det serranoskinka på salladsbädd med honung och svartpeppar. Huvudrätt blir oxfilé med potastigratäng. Efterrätt blir marängswiss. Sedan har vi väl matkoma till tolvslaget
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Inga traditioner mer än...

    whisky och öl. Blir nog inte inget alls här. Soffläge eller vid datorn typ.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Inga traditioner mer än... whisky och öl. Blir nog inte inget alls här. Soffläge eller vid datorn typ.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Traditionen är att äldsta sonen väljer mat. Vi har önskemat för födelsedagsbarnet och han fyller på nyårsdagen så festmat två dagar i rad skulle förta det hela.
    Vi har förstås veto ifall han skulle säga fiskbullar. Nu har det inte hänt, det var mer sånt hans lillebror önskade på sin födelsedag som liten.

    I år blir det kanske lax med pressad potatis och något.
    Ostbricka har han önskat till kvällen.
    På födelsedagen blir det Devil's food chocolate cake med jordgubbar som garnering.
  14. 7
    Traditionen är att äldsta sonen väljer mat. Vi har önskemat för födelsedagsbarnet och han fyller på nyårsdagen så festmat två dagar i rad skulle förta det hela.
    Vi har förstås veto ifall han skulle säga fiskbullar. Nu har det inte hänt, det var mer sånt hans lillebror önskade på sin födelsedag som liten.

    I år blir det kanske lax med pressad potatis och något.
    Ostbricka har han önskat till kvällen.
    På födelsedagen blir det Devil's food chocolate cake med jordgubbar som garnering.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    Försöker hitta på nyheter. I år blir det
    Havskräftor eller räkor till förrätt
    Whiskey-marinerat kalkonbröst
    Choklad-fondant till efterrätt
  16. 8
    Försöker hitta på nyheter. I år blir det
    Havskräftor eller räkor till förrätt
    Whiskey-marinerat kalkonbröst
    Choklad-fondant till efterrätt
  17. Medlem sedan
    Sep 2003
    #9
    Försöker hitta på nyheter. I år blir det
    Havskräftor eller räkor till förrätt
    Whiskey-marinerat kalkonbröst
    Choklad-fondant till efterrätt
  18. 9
    Försöker hitta på nyheter. I år blir det
    Havskräftor eller räkor till förrätt
    Whiskey-marinerat kalkonbröst
    Choklad-fondant till efterrätt
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Jag är traditionsbunden och ser gärna Hummer thermidor till förrätt, svensk oxfile och potatisgratäng/hasselbackspotatis med egen bea, bröd och sallad till huvudrätt. Det är mina absoluta favorit och det som vi oftast kör om vi är ett mindre sällskap. I år när vi är 12-15 kör vi dock på räk/laxbakelser till förrätt för att hålla ned kontot och för att det är osmidigt med så många humrar i ugnen. Till efterrätt varierar jag mera och i år blir det glassbomb (färdigköpt för enkelhetens skull). Med färska hallon och lite isfacklor i blir det ok tycker jag. Lite ost och kex, frukt, godis och chips blir det också.
  20. 10
    Jag är traditionsbunden och ser gärna Hummer thermidor till förrätt, svensk oxfile och potatisgratäng/hasselbackspotatis med egen bea, bröd och sallad till huvudrätt. Det är mina absoluta favorit och det som vi oftast kör om vi är ett mindre sällskap. I år när vi är 12-15 kör vi dock på räk/laxbakelser till förrätt för att hålla ned kontot och för att det är osmidigt med så många humrar i ugnen. Till efterrätt varierar jag mera och i år blir det glassbomb (färdigköpt för enkelhetens skull). Med färska hallon och lite isfacklor i blir det ok tycker jag. Lite ost och kex, frukt, godis och chips blir det också.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    Nänä, nu glömde du ostbågarna
  22. 11
    Nänä, nu glömde du ostbågarna
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Jag har nog inte så många tips eftersom smaken är så olika. Här blir vi fyra vuxna och tre barn så vi ska göra himmagjorda burgare med en massa flottiga tillbehör och käka rabarberpaj och vaniljvisp efteråt.

    Jo förresten, ett bra tips är att göra mycket i förväg och resten tillsammans med gästerna. I dag har vi handlat, bakat bröden, fixat coleslow, bostongurkan (fusk på slanggurka, blir kanon) och världens enklaste dressing. Steka burgare och fixa potatisen och fritera lökringar gör vi tillsammans i morgon.
  24. 12
    Jag har nog inte så många tips eftersom smaken är så olika. Här blir vi fyra vuxna och tre barn så vi ska göra himmagjorda burgare med en massa flottiga tillbehör och käka rabarberpaj och vaniljvisp efteråt.

    Jo förresten, ett bra tips är att göra mycket i förväg och resten tillsammans med gästerna. I dag har vi handlat, bakat bröden, fixat coleslow, bostongurkan (fusk på slanggurka, blir kanon) och världens enklaste dressing. Steka burgare och fixa potatisen och fritera lökringar gör vi tillsammans i morgon.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Och chipsen?
  26. 13
    Och chipsen?
  27. Pyssling
    #14
    Väldigt traditionellt, vi har typ alltid haft snittar o bubbel först, sen hummersoppa, coer de filet provencale och nån efterrätt till barnen som visserligen varierat en del.

    Sedan ostar, lufttorkad skinka, oliver och lite sånt tillsammans med mera bubbel framåt kvällen.

    Det blir detsamma idag, förutom efterrätt, vi har gått och småpysslat med maten sen i förmiddags, vi är inte riktigt friska någon utav oss så det tar sin lilla tid men man får ju ta det i den takt det går.


    Gott nytt år!
  28. 14
    Väldigt traditionellt, vi har typ alltid haft snittar o bubbel först, sen hummersoppa, coer de filet provencale och nån efterrätt till barnen som visserligen varierat en del.

    Sedan ostar, lufttorkad skinka, oliver och lite sånt tillsammans med mera bubbel framåt kvällen.

    Det blir detsamma idag, förutom efterrätt, vi har gått och småpysslat med maten sen i förmiddags, vi är inte riktigt friska någon utav oss så det tar sin lilla tid men man får ju ta det i den takt det går.


    Gott nytt år!
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Icke...

    har två 450 grams påsar här.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  30. 15
    Icke... har två 450 grams påsar här.
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Som jag misstänkte.

    Själv spenderade jag nyårsafton med att måla två väggar, en i kulören syrlig och en i S 3020 B30G
  32. 16
    Som jag misstänkte.

    Själv spenderade jag nyårsafton med att måla två väggar, en i kulören syrlig och en i S 3020 B30G
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Tack för era svar!!

    Vi försökte ("försökte") gå utanför comfortzonerna i år.

    Förrätt: Ja, sparrissoppa med lite extra (brukar vara tosat)
    Varmrätt: Buljongfondue med massor med gott. SUCCE! (brukar vara typ couer de file procencale på potatisbädd.
    Efterrätt: Chokladfondue med frukt SUCCE! (brukar bara pannacotta)
  34. 17
    Tack för era svar!!

    Vi försökte ("försökte") gå utanför comfortzonerna i år.

    Förrätt: Ja, sparrissoppa med lite extra (brukar vara tosat)
    Varmrätt: Buljongfondue med massor med gott. SUCCE! (brukar vara typ couer de file procencale på potatisbädd.
    Efterrätt: Chokladfondue med frukt SUCCE! (brukar bara pannacotta)
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar