Tips för att somna
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Tips för att somna

    Har ni några tips på hur man somnar bra på kvällen så tar jag tacksamt emot. Jag har ofta svårt att somna, jag tänker på allt möjligt, har svårt att koppla av fast jag är trött.
    Hur somnar du på kvällen?
  2. 1
    Tips för att somna Har ni några tips på hur man somnar bra på kvällen så tar jag tacksamt emot. Jag har ofta svårt att somna, jag tänker på allt möjligt, har svårt att koppla av fast jag är trött.
    Hur somnar du på kvällen?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Kopplar bort skallen

    Alternativt ligger man och tänker på något trevligt. Att man surfar på en solstekt strand, glider nerför skidpister eller vad som helst som är allmänt behagligt.

    Att ligga och älta dagens händelser är ett perfekt recept på att inte sova.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Kopplar bort skallen Alternativt ligger man och tänker på något trevligt. Att man surfar på en solstekt strand, glider nerför skidpister eller vad som helst som är allmänt behagligt.

    Att ligga och älta dagens händelser är ett perfekt recept på att inte sova.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Som tur är somnar jag oftast fort, men om det tar tid så har jag några alternativ:
    - räknar från 1000 LÅNGSAMT nedåt
    - börjar i en tå eller ett finger och koncentrerar mig på att slappna av den delen och går långsamt genom alla tår/fingrar och sedan längre in mot resten av kroppen
    - går upp på toa och så att säga "börjar om" med att lägga mig

    Hoppas att du hittar sätt som hjälper för dig!
  6. 3
    Som tur är somnar jag oftast fort, men om det tar tid så har jag några alternativ:
    - räknar från 1000 LÅNGSAMT nedåt
    - börjar i en tå eller ett finger och koncentrerar mig på att slappna av den delen och går långsamt genom alla tår/fingrar och sedan längre in mot resten av kroppen
    - går upp på toa och så att säga "börjar om" med att lägga mig

    Hoppas att du hittar sätt som hjälper för dig!
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Jag har inga knep, för jag somnar oftast väldigt fort. Vid de tillfällen jag inte kan somna brukar jag bara försöka vila utan att känna paniken över att få sömn. En natt utan riktig sömn brukar jag klara av och det är extremt sällan jag sover dåligt EFTER en sådan natt.
  8. 4
    Jag har inga knep, för jag somnar oftast väldigt fort. Vid de tillfällen jag inte kan somna brukar jag bara försöka vila utan att känna paniken över att få sömn. En natt utan riktig sömn brukar jag klara av och det är extremt sällan jag sover dåligt EFTER en sådan natt.
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Själv somnar jag strax efter jag lagt huvudet på kudden, mina sömnproblem har jag på morgonen istället. Fast då stiger jag hellre upp än ligger och vrider mig (funkar ju sämre på kvällen tyvärr)

    Min man har haft svårt att somna på kvällarna men efter att han började undvika att se på TV, dator eller andra skärmar i någon timme innan ha ska sova har han sällan problem längre. Efter kl 21 brukar han läsa en bok eller tidning, gå ut en runda eller ställa sig i tvättstugan och vika tvätt. Kan han sen inte sova ändå brukar han läsa någon riktigt tråkig text typ årsredovisningar eller avhandlingar
  10. 5
    Själv somnar jag strax efter jag lagt huvudet på kudden, mina sömnproblem har jag på morgonen istället. Fast då stiger jag hellre upp än ligger och vrider mig (funkar ju sämre på kvällen tyvärr)

    Min man har haft svårt att somna på kvällarna men efter att han började undvika att se på TV, dator eller andra skärmar i någon timme innan ha ska sova har han sällan problem längre. Efter kl 21 brukar han läsa en bok eller tidning, gå ut en runda eller ställa sig i tvättstugan och vika tvätt. Kan han sen inte sova ändå brukar han läsa någon riktigt tråkig text typ årsredovisningar eller avhandlingar
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Jag somnar med TV´n på.
    När jag inte hade tv i sovrummet, så var det radion.
  12. 6
    Jag somnar med TV´n på.
    När jag inte hade tv i sovrummet, så var det radion.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    Och när jag inte har det så (om det snurrar för mycket tankar) så möblerar jag ett rum, min pappa byggde en helikopter
  14. 7
    Och när jag inte har det så (om det snurrar för mycket tankar) så möblerar jag ett rum, min pappa byggde en helikopter
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8
    Svalt och ffa mörkt i sovrummet är grundförutsättningarna för min del. Det finns en fantastiskt sövande snubbe som heter Uneståhl, kolla om biblioteken kanske har hans avslappningsband. De är oändligt långsamma men ack så effektiva. Vi hade de på rehab, jag har inte köpt dem själv men där slocknade vi som furor .

    Annars är det bra med en riktigt tråkig bok, inget du fastnar i och plötsligt kommer på att klockan är två.
  16. 8
    Svalt och ffa mörkt i sovrummet är grundförutsättningarna för min del. Det finns en fantastiskt sövande snubbe som heter Uneståhl, kolla om biblioteken kanske har hans avslappningsband. De är oändligt långsamma men ack så effektiva. Vi hade de på rehab, jag har inte köpt dem själv men där slocknade vi som furor .

    Annars är det bra med en riktigt tråkig bok, inget du fastnar i och plötsligt kommer på att klockan är två.
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Somnar bums men har bekymret att jag vaknar för tidigt...I ditt fall skulle jag eliminera kända "sömnstörare" dvs kaffe, cola, tv/internet, träning osv innan sänggåendet och se över temp i sovrummet, säng osv
  18. 9
    Somnar bums men har bekymret att jag vaknar för tidigt...I ditt fall skulle jag eliminera kända "sömnstörare" dvs kaffe, cola, tv/internet, träning osv innan sänggåendet och se över temp i sovrummet, säng osv
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar