Fredag eftermiddag och enkät :)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #1

    Fredag eftermiddag och enkät :)

    Tja, enkäterna har ju lyst med sin frånvaro så det är dags för en nu
    1) Helgens planer?
    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    3) Kvällens middag?
    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    6) Har ni fortfarande snö?
    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
  2. 1
    Fredag eftermiddag och enkät :) Tja, enkäterna har ju lyst med sin frånvaro så det är dags för en nu
    1) Helgens planer?
    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    3) Kvällens middag?
    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    6) Har ni fortfarande snö?
    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Mina egna svar
    1) Helgens planer?
    En viss städning behövs hemma efter två veckor, tvätta hos min syster på söndag då vår tvättmaskin har brunnit och service först på tisdag. Högen börja växa nu efter snart två veckor och en skidresa
    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Reservationen har jag inga problem med, men storleken på beloppet och framför allt att det inte alltid fungerar att släppa reservationen, saknar en viss ödmjukhet från de bensinbolag som har problem med detta

    3) Kvällens middag?
    Blir nog lax

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Möjligtvis invigningen, resten kommer jag nog inte se

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Ska bli intressant i morgon, jag har inte sett förra veckans. Men troligen
    6) Har ni fortfarande snö?
    Lite vitt på sina ställen, men det är allt

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    UNDERBART
  4. 2
    Mina egna svar
    1) Helgens planer?
    En viss städning behövs hemma efter två veckor, tvätta hos min syster på söndag då vår tvättmaskin har brunnit och service först på tisdag. Högen börja växa nu efter snart två veckor och en skidresa
    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Reservationen har jag inga problem med, men storleken på beloppet och framför allt att det inte alltid fungerar att släppa reservationen, saknar en viss ödmjukhet från de bensinbolag som har problem med detta

    3) Kvällens middag?
    Blir nog lax

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Möjligtvis invigningen, resten kommer jag nog inte se

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Ska bli intressant i morgon, jag har inte sett förra veckans. Men troligen
    6) Har ni fortfarande snö?
    Lite vitt på sina ställen, men det är allt

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    UNDERBART
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    1. Halva helgen är det sport med barnen. Läget och mycket körande. Söndagen behöver jag nog jobba....ingen rast ingen ro denna helg.
    2. Bara skamläst men det verkar väl konstigt.
    3. Köttfärspaj.
    4. Nej inte en minut gissar jag. Totalt ointresserad.
    5. Samma som ovan....
    6. Japp tack och lov ! Inte massor men helt ok.
    7. Underbart !
  6. 3
    1. Halva helgen är det sport med barnen. Läget och mycket körande. Söndagen behöver jag nog jobba....ingen rast ingen ro denna helg.
    2. Bara skamläst men det verkar väl konstigt.
    3. Köttfärspaj.
    4. Nej inte en minut gissar jag. Totalt ointresserad.
    5. Samma som ovan....
    6. Japp tack och lov ! Inte massor men helt ok.
    7. Underbart !
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4
    1) Helgens planer?
    I morgon ska jag och hunden iväg och träffa en kompis och hennes hund i rastgården, om vädret tillåter. Sen blir det jobb i två nätter.

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Urlöjligt! Förstår inte riktigt tanken, har man inte ett kreditkort så kan man ju inte handla för så himla mycket mer än vad man har på kortet i alla fall, och det man handlat för reserveras ju direkt ändå.

    3) Kvällens middag?
    Inget särskilt. Åt på kinarestaurang till lunch, så jag har ätit så det räcker och blir över.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Så lite som möjligt.

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Följer inte särskilt mycket. Tycker mest att det är skit nu för tiden. Var mycket bättre på den tiden det var ETT program, nu hinner man ju tröttna flera gånger om innan det ens är final....

    6) Har ni fortfarande snö?
    Ja, det har vi! Inga supermängder, men någon dm kanske.

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    UNDERBART! Tänk som jag har längtat!
  8. 4
    1) Helgens planer?
    I morgon ska jag och hunden iväg och träffa en kompis och hennes hund i rastgården, om vädret tillåter. Sen blir det jobb i två nätter.

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Urlöjligt! Förstår inte riktigt tanken, har man inte ett kreditkort så kan man ju inte handla för så himla mycket mer än vad man har på kortet i alla fall, och det man handlat för reserveras ju direkt ändå.

    3) Kvällens middag?
    Inget särskilt. Åt på kinarestaurang till lunch, så jag har ätit så det räcker och blir över.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Så lite som möjligt.

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Följer inte särskilt mycket. Tycker mest att det är skit nu för tiden. Var mycket bättre på den tiden det var ETT program, nu hinner man ju tröttna flera gånger om innan det ens är final....

    6) Har ni fortfarande snö?
    Ja, det har vi! Inga supermängder, men någon dm kanske.

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    UNDERBART! Tänk som jag har längtat!
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    1) Helgens planer?
    Lite av varje, träna få fikabesök av makens kusin med familj (har inte sett dem på 5 år!), träna, promenera, ha sovmorgon, kanske lite städning

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Verkar mysko och onödigt, de får ju sin pengar ändå?

    3) Kvällens middag?
    En lammgryta puttrar på spisen och är snart klar.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Nej, knappt något.

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Vi tittar nog, är roligt att kunna kommentera allt :-)

    6) Har ni fortfarande snö?
    Lite grann, mer här än på sta'n, det är kallare hos oss

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Härligt!
  10. 5
    1) Helgens planer?
    Lite av varje, träna få fikabesök av makens kusin med familj (har inte sett dem på 5 år!), träna, promenera, ha sovmorgon, kanske lite städning

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Verkar mysko och onödigt, de får ju sin pengar ändå?

    3) Kvällens middag?
    En lammgryta puttrar på spisen och är snart klar.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Nej, knappt något.

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Vi tittar nog, är roligt att kunna kommentera allt :-)

    6) Har ni fortfarande snö?
    Lite grann, mer här än på sta'n, det är kallare hos oss

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Härligt!
  11. Medlem sedan
    Apr 2000
    #6
    1. Jag har åkt på influensan och är rätt däckad i hosta och feber. Men förutom att försöka kurera mig skall jag hjälpa dottern organisera ansökningar och arbetsprover inför litet olika sommarkurser hon ska söka.

    2. Jag tycker nog att det kunde vara ok om beloppet släpptes snabbt men som det funkar nu verkar det rätt märkligt.

    3. Noll aptit, men resten har ätit ugnsgratinerad blomkål, ostsås och pasta.

    4. Nej, inte särskilt intresserad.

    5. Litet grann, barnen är fortfarande intresserade så vi brukar kolla ihop.

    6. Jo, en del snö har vi även om det inte är särskilt mycket.

    7. Fantastiskt!
  12. 6
    1. Jag har åkt på influensan och är rätt däckad i hosta och feber. Men förutom att försöka kurera mig skall jag hjälpa dottern organisera ansökningar och arbetsprover inför litet olika sommarkurser hon ska söka.

    2. Jag tycker nog att det kunde vara ok om beloppet släpptes snabbt men som det funkar nu verkar det rätt märkligt.

    3. Noll aptit, men resten har ätit ugnsgratinerad blomkål, ostsås och pasta.

    4. Nej, inte särskilt intresserad.

    5. Litet grann, barnen är fortfarande intresserade så vi brukar kolla ihop.

    6. Jo, en del snö har vi även om det inte är särskilt mycket.

    7. Fantastiskt!
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    1) Helgens planer?
    Yoga, brunch, middag med några vänner. Duscha hundf...den gulliga lilla hunden.

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Ööööh, missat helt., måste läsa på lite först.

    3) Kvällens middag?
    Stekt ris med räkor och grönsaksslattar.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Nix

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Detta gissel. Sonen är, som alla andra år, helt fixerad och utbrister även detta år "men snälla mamma, Benjamin MÅSTE du känna till". Jag sätter en hundring på att när alltihop är över kommer han även detta år att säga "men egentligen är inte musiken särskilt bra" och återgå till sin gamla vanliga (och för mig helt okända) musik.

    6) Har ni fortfarande snö?
    I Skåne är nästan alltid snö en bristvara. Hunden lyckas dock hitta fläckar som hon antingen slickar på eller rullar sig i. Särskilt om någon annan hund varit där först.

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Jätteskönt! Jag låtsas att det är vår redan, köper tulpaner, tvingar moderaten att sätta upp nya gardiner och lutar mig tillbaka med en spritzer.
  14. 7
    1) Helgens planer?
    Yoga, brunch, middag med några vänner. Duscha hundf...den gulliga lilla hunden.

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Ööööh, missat helt., måste läsa på lite först.

    3) Kvällens middag?
    Stekt ris med räkor och grönsaksslattar.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Nix

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Detta gissel. Sonen är, som alla andra år, helt fixerad och utbrister även detta år "men snälla mamma, Benjamin MÅSTE du känna till". Jag sätter en hundring på att när alltihop är över kommer han även detta år att säga "men egentligen är inte musiken särskilt bra" och återgå till sin gamla vanliga (och för mig helt okända) musik.

    6) Har ni fortfarande snö?
    I Skåne är nästan alltid snö en bristvara. Hunden lyckas dock hitta fläckar som hon antingen slickar på eller rullar sig i. Särskilt om någon annan hund varit där först.

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Jätteskönt! Jag låtsas att det är vår redan, köper tulpaner, tvingar moderaten att sätta upp nya gardiner och lutar mig tillbaka med en spritzer.
  15. Medlem sedan
    Sep 2003
    #8
    1) Det blir mycket sport, lite live och en hel del OS på TV/radio.
    2) Kan väl förstå företagen som vill försäkra sig om att få betalt men det måste ju vara i relation med hur mycket man förväntas betala. Minns att det var mycket diskussioner i tidningarna här när parkeringsbolagen reserverade över 100:- i flera dagar när man oftast parkerade för 10-20:- .
    3) Det blir med största sannolikhet något snabbmatställe på vägen hem från eftermiddagens match i ett avlägset hörn av Skåne.
    4) JA!
    5) Nej, det börjar bli tröttsamt och ansträngt med det nuvarande formatet. Genomled förra veckans program men befann mig mest bakom en skämskudde. Lille svärsonen (18 år) blev dock helt fascinerad av Edward Blom och går fortfarande runt och sjunger "livet på en pinne". Som tur är sjunger han väldigt mycket bättre än herr Blom. Kanske ser jag finalen sen men ikväll blir det OS istället.
    6) Nja, lite grann men det har varit härliga dagar den här veckan med sol och frost men ändå en föraning om vår.
    7) Det är _så_ skönt att det börjar ljusna redan när jag cyklar till jobbet! Underbart!
  16. 8
    1) Det blir mycket sport, lite live och en hel del OS på TV/radio.
    2) Kan väl förstå företagen som vill försäkra sig om att få betalt men det måste ju vara i relation med hur mycket man förväntas betala. Minns att det var mycket diskussioner i tidningarna här när parkeringsbolagen reserverade över 100:- i flera dagar när man oftast parkerade för 10-20:- .
    3) Det blir med största sannolikhet något snabbmatställe på vägen hem från eftermiddagens match i ett avlägset hörn av Skåne.
    4) JA!
    5) Nej, det börjar bli tröttsamt och ansträngt med det nuvarande formatet. Genomled förra veckans program men befann mig mest bakom en skämskudde. Lille svärsonen (18 år) blev dock helt fascinerad av Edward Blom och går fortfarande runt och sjunger "livet på en pinne". Som tur är sjunger han väldigt mycket bättre än herr Blom. Kanske ser jag finalen sen men ikväll blir det OS istället.
    6) Nja, lite grann men det har varit härliga dagar den här veckan med sol och frost men ändå en föraning om vår.
    7) Det är _så_ skönt att det börjar ljusna redan när jag cyklar till jobbet! Underbart!
  17. Medlem sedan
    Nov 1998
    #9
    1) Helgens planer?
    - Hosta hela helgen samt nysa
    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    - Nej, tack.
    3) Kvällens middag?
    - Ingen aptit
    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    - Nej, men vissa grenar, främst längdskidåkning, skridskor, rodel och bob
    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    - Ja, jag har ju sett alla sedan 1957 då mor satte mig framför (dansk) TV, så jag känner ett inre tvång där. I kväll ska jag och frun titta på danska Melodi Grand Prix.
    6) Har ni fortfarande snö?
    - En cm i Lund
    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    - Sticker i ögonen
  18. 9
    1) Helgens planer?
    - Hosta hela helgen samt nysa
    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    - Nej, tack.
    3) Kvällens middag?
    - Ingen aptit
    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    - Nej, men vissa grenar, främst längdskidåkning, skridskor, rodel och bob
    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    - Ja, jag har ju sett alla sedan 1957 då mor satte mig framför (dansk) TV, så jag känner ett inre tvång där. I kväll ska jag och frun titta på danska Melodi Grand Prix.
    6) Har ni fortfarande snö?
    - En cm i Lund
    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    - Sticker i ögonen
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    1) Helgens planer?
    Jobb jobb jobb (ons-mån)
    Inte på schemat men leda utb på ledig dag gick för första gången inte att kompensera med ledig dag i närtid pga två otillsatta tjänster och diverse sjuk personal.

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Vore ok om de kunde garantera att det bara är under tankningen men eftersom de säger "max 8 dagar" så är det inte ok. Dessutom borde reservationen vara samma summa som den jag tankar, inte 1500 kr.
    Lösningen är att alla tankar på kassa. Så blir det deras problem.

    3) Kvällens middag?
    Okänt, jag jobbade.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Nej, för mkt var knepiga tider. Iaf hockeyn.
    Eller krockar med jobb och vi har inte 5an eller Eurosport på jobbet (annars kunde jag tittat med brukarna, minst en av dem är intresserade av hockey).

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Inte sett, och kommer inte följa.

    6) Har ni fortfarande snö?
    Japp (Örebro)

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Välbehövt, jag borde inte bo där det inte är ljust efter 16.
  20. 10
    1) Helgens planer?
    Jobb jobb jobb (ons-mån)
    Inte på schemat men leda utb på ledig dag gick för första gången inte att kompensera med ledig dag i närtid pga två otillsatta tjänster och diverse sjuk personal.

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Vore ok om de kunde garantera att det bara är under tankningen men eftersom de säger "max 8 dagar" så är det inte ok. Dessutom borde reservationen vara samma summa som den jag tankar, inte 1500 kr.
    Lösningen är att alla tankar på kassa. Så blir det deras problem.

    3) Kvällens middag?
    Okänt, jag jobbade.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Nej, för mkt var knepiga tider. Iaf hockeyn.
    Eller krockar med jobb och vi har inte 5an eller Eurosport på jobbet (annars kunde jag tittat med brukarna, minst en av dem är intresserade av hockey).

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Inte sett, och kommer inte följa.

    6) Har ni fortfarande snö?
    Japp (Örebro)

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Välbehövt, jag borde inte bo där det inte är ljust efter 16.
  21. Medlem sedan
    Dec 2005
    #11
    1. Lördagen bestod av frukost framför skiathlon, en 8km runda på längdskidor, bad i badkaret, åka och köpa glidparaffin och frukt, göra och äta fruktsallad. Åka med yngsta avkomman på innebandy, åka tillbaka och hämta hennes matchtröja som låg kvar hemma, se hennes första match, åka tillbaka hem och hämta resten av familjen, se match nr 2. (Hon hängde 6 mål på två matcher, blev en hattrick i den första). Sen lite snabbduschning av barnet och mello. Överlag en hyfsat lugn lördag, vi kan ha mer som händer vissa dagar.
    Imorgon ska jag försöka åka ut och kika till sommarstugan, paraffinbehandla fyra par skidor och göra pizza. Det får nog räcka.

    2. Pass

    3. En macka, fruktsallad och grönsaksdipp samt godis.

    4. Jo, skaffat Eurosport play. Har bara hunnit se skiathlon och skidskytte idag.

    5. Ser för att jag måste

    6. Har lite snö.

    7. Fina dagar nu
  22. 11
    1. Lördagen bestod av frukost framför skiathlon, en 8km runda på längdskidor, bad i badkaret, åka och köpa glidparaffin och frukt, göra och äta fruktsallad. Åka med yngsta avkomman på innebandy, åka tillbaka och hämta hennes matchtröja som låg kvar hemma, se hennes första match, åka tillbaka hem och hämta resten av familjen, se match nr 2. (Hon hängde 6 mål på två matcher, blev en hattrick i den första). Sen lite snabbduschning av barnet och mello. Överlag en hyfsat lugn lördag, vi kan ha mer som händer vissa dagar.
    Imorgon ska jag försöka åka ut och kika till sommarstugan, paraffinbehandla fyra par skidor och göra pizza. Det får nog räcka.

    2. Pass

    3. En macka, fruktsallad och grönsaksdipp samt godis.

    4. Jo, skaffat Eurosport play. Har bara hunnit se skiathlon och skidskytte idag.

    5. Ser för att jag måste

    6. Har lite snö.

    7. Fina dagar nu
  23. Pyssling
    #12
    Söndagssvar:

    1. Superlugn helg här, vi har inte gjort många knop alls. Min ena plan var ju att inte dricka alkohol alls, efter att jag fick bassning på vårdcentralen i veckan över min alkoholkonsumtion. Man får inte dricka så mycket som jag gör tydligen . Det sket sig redan i fredags kan jag säga. Nya tag i veckan som kommer

    2, Hade inte ens hört talas om innan jag läste ditt inlägg. Blev tvungen att söka lite. Inget som varken bekanta eller de jag interagerar med på sociala medier ens nämnt, Jag har nog varken bekanta eller är med i såna fb-grupper där det ens skulle spela roll.

    För egen del påverkar det inte alls, vi ligger aldrig så på gränsen och jag ser inte riktigt problemet, hur många drabbas ens? Men jaja, vill man göra en stor grej av ett ickeproblem så varsågod :-)


    3. Ikväll åt vi korvar från Burger King, nåt nytt de börjat med tydligen och vi ville testa, verkligen goda! :-)
    I fredags åt vi hemmagjorda hamburgare.

    4. Tittar aldrig på sport och inte OS heller

    5. Tittar inte på Melodifestivalen heller

    6. Ja, några centimeter har vi, Norra Småland

    7. Har inte märkt så mycket av det, det ska nog till lite till innan jag märker av något :-)
  24. 12
    Söndagssvar:

    1. Superlugn helg här, vi har inte gjort många knop alls. Min ena plan var ju att inte dricka alkohol alls, efter att jag fick bassning på vårdcentralen i veckan över min alkoholkonsumtion. Man får inte dricka så mycket som jag gör tydligen . Det sket sig redan i fredags kan jag säga. Nya tag i veckan som kommer

    2, Hade inte ens hört talas om innan jag läste ditt inlägg. Blev tvungen att söka lite. Inget som varken bekanta eller de jag interagerar med på sociala medier ens nämnt, Jag har nog varken bekanta eller är med i såna fb-grupper där det ens skulle spela roll.

    För egen del påverkar det inte alls, vi ligger aldrig så på gränsen och jag ser inte riktigt problemet, hur många drabbas ens? Men jaja, vill man göra en stor grej av ett ickeproblem så varsågod :-)


    3. Ikväll åt vi korvar från Burger King, nåt nytt de börjat med tydligen och vi ville testa, verkligen goda! :-)
    I fredags åt vi hemmagjorda hamburgare.

    4. Tittar aldrig på sport och inte OS heller

    5. Tittar inte på Melodifestivalen heller

    6. Ja, några centimeter har vi, Norra Småland

    7. Har inte märkt så mycket av det, det ska nog till lite till innan jag märker av något :-)
  25. Medlem sedan
    Sep 2003
    #13
    1. Är i Österrike och åker skidor.
    2. Jag gillar det inte.
    3. I fredags blev det fläskytterfilé med avokadokräm.
    4. Nej, är inte så sportintresserad.
    5. Kollade första deltävling och kollar nog på finalen.
    6. Det var ett tunt täcke igår.
    7. Härligt!
  26. 13
    1. Är i Österrike och åker skidor.
    2. Jag gillar det inte.
    3. I fredags blev det fläskytterfilé med avokadokräm.
    4. Nej, är inte så sportintresserad.
    5. Kollade första deltävling och kollar nog på finalen.
    6. Det var ett tunt täcke igår.
    7. Härligt!
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Efterhelgenrespons

    1) Helgens planer?
    Jag for till Sigtuna över helgen och gick bl.a. på Oscarsteatern och såg "Gentlemannen". En bra helg, även om det blev en hel del körande i mörker..

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Jag är inte säker på att jag vet var problemet ligger, har bara vagt hört talas om det. Att bensinbolagen vill vara säkra på att det finns pengar på kontot innan någon tankar 100 liter bensin kan jag iofs förstå, men reservationen måste ju släppas så fort man får en debitering från den aktör som gjorde reservationen. Även om man matar in kortet och seedan ångrar sig och inte tankar alls går det en nolldebitering till banken - eller gjorde på den tid jag jobbade med de systemen i alla fall.

    3) Kvällens middag?
    Hemlagad pizza när jag kom fram.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Tyvärr inte, eftersom jag inte kan se de kanalerna. Annars hade jag gärna tittat på det mesta.

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Snark.... Nej, den följer jag inte.

    6) Har ni fortfarande snö?
    Inte mycket här i södra Skåne, det mesta har regnat bort men inte allt

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Uppiggande!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Efterhelgenrespons 1) Helgens planer?
    Jag for till Sigtuna över helgen och gick bl.a. på Oscarsteatern och såg "Gentlemannen". En bra helg, även om det blev en hel del körande i mörker..

    2) Vad tycker ni om detta med reservation på kortet vid bensinköp? (ser fram mot en het debatt )
    Jag är inte säker på att jag vet var problemet ligger, har bara vagt hört talas om det. Att bensinbolagen vill vara säkra på att det finns pengar på kontot innan någon tankar 100 liter bensin kan jag iofs förstå, men reservationen måste ju släppas så fort man får en debitering från den aktör som gjorde reservationen. Även om man matar in kortet och seedan ångrar sig och inte tankar alls går det en nolldebitering till banken - eller gjorde på den tid jag jobbade med de systemen i alla fall.

    3) Kvällens middag?
    Hemlagad pizza när jag kom fram.

    4) Kommer ni titta mycket på OS?
    Tyvärr inte, eftersom jag inte kan se de kanalerna. Annars hade jag gärna tittat på det mesta.

    5) Melodifestivalen, kommer ni följa den och vad tycker ni
    Snark.... Nej, den följer jag inte.

    6) Har ni fortfarande snö?
    Inte mycket här i södra Skåne, det mesta har regnat bort men inte allt

    7) Ljuset är tillbaka, hur känns det?
    Uppiggande!
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Bara som en parentes - det är just att man har handlat för mer än vad som finns på kontot som gjort att reservationen införts. Det har tidigare bara gjorts en saldokoll för att se om NÅGOT funnits på kontot, minns inte helt och hållet gränsen, och sedan har man därefter kunnat tanka fullt, vilket inneburit att det satts i system att övertrassera kontot genom att tanka.
  30. 15
    Bara som en parentes - det är just att man har handlat för mer än vad som finns på kontot som gjort att reservationen införts. Det har tidigare bara gjorts en saldokoll för att se om NÅGOT funnits på kontot, minns inte helt och hållet gränsen, och sedan har man därefter kunnat tanka fullt, vilket inneburit att det satts i system att övertrassera kontot genom att tanka.
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Eurosport player, fem dagar gratis eller 99/mån. Du kan se allt i efterhand också
  32. 16
    Eurosport player, fem dagar gratis eller 99/mån. Du kan se allt i efterhand också
  33. Medlem sedan
    Nov 2000
    #17
    Men då kanske Visa/MasterCard skulle ta och se över sina egna system, istället för att göra livet surt för kunderna. De borde ju kunna införa att man inte kan övertrassera mer än till en viss gräns! Borde inte vara så svårt, tycker jag.
    Och om jag har fattat det hela rätt så är det bara ett eller två bensinbolag det gäller, om det är kortutgivaren som vill komma åt problemet så borde väl ALLA bensinbolag inkluderas?

    Bara lite an mina egna tankar kring det hela.
  34. 17
    Men då kanske Visa/MasterCard skulle ta och se över sina egna system, istället för att göra livet surt för kunderna. De borde ju kunna införa att man inte kan övertrassera mer än till en viss gräns! Borde inte vara så svårt, tycker jag.
    Och om jag har fattat det hela rätt så är det bara ett eller två bensinbolag det gäller, om det är kortutgivaren som vill komma åt problemet så borde väl ALLA bensinbolag inkluderas?

    Bara lite an mina egna tankar kring det hela.
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    I efterhand är inte riktigt intressant

    Om det har gått bra för svenskarna så lär det vara svårt att undvika att höra det under dagen och hela spänningen med sportsändningar är just att man inte vet hur det skall gå.

    Kanske till nästa vinter-OS, då kan jag ha gått i pension och har tid att se allt...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    I efterhand är inte riktigt intressant Om det har gått bra för svenskarna så lär det vara svårt att undvika att höra det under dagen och hela spänningen med sportsändningar är just att man inte vet hur det skall gå.

    Kanske till nästa vinter-OS, då kan jag ha gått i pension och har tid att se allt...
  37. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #19
    En parantes till, det är inte det att man reserverar, utan att det reserverade beloppet har varit reserverat i flera dagar, så personen ifråga inte kommit åt pengarna.
    Som Lisse skriver är det endast ett fåtal bolag detta gäller, de andra bolagen fungerar det utmärkt för.
  38. 19
    En parantes till, det är inte det att man reserverar, utan att det reserverade beloppet har varit reserverat i flera dagar, så personen ifråga inte kommit åt pengarna.
    Som Lisse skriver är det endast ett fåtal bolag detta gäller, de andra bolagen fungerar det utmärkt för.
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    Ja, rutinen med reservering i flera dagar är ju helt galen. Det är klart att det ska fungera så att det släpps direkt, min parentes var bara att förklara att det faktiskt varit ett stort problem.
  40. 20
    Ja, rutinen med reservering i flera dagar är ju helt galen. Det är klart att det ska fungera så att det släpps direkt, min parentes var bara att förklara att det faktiskt varit ett stort problem.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar