Orolig
Småbarn
  1. Medlem sedan
    May 2017
    #1

    Orolig

    Min dotter är 4,5 år gammal. Hon sluta med blöja dagtid för ca 1-1,5 år sen. Fortfarande idag kissar hon på sig emellanåt, sen slänger hon nerkissade kläder i rummet! För att vi inte ska se eller märka något. Visst vi har givetvis sagt åt henne på skarpen, något som antagligen bara bidragit till mer problem, vi säger inget idag, mer än att hon får slänga det i tvätt. Men för 2 månader sen åkte jag och mannen bort på en weekend (ons-sön) och våra döttrar va på olika ställen, då vår 4.5 åring bodde hos farmor. Hon va ledsen där dagligen, och hon ringde oss! Vi trodde att hon skulle släppa det men icke! Hon t o m tog en av famors bilder på mig och hennes pappa och gick runt med idag har vår lilla flicka förändrats, hon är extremt trotsig, arg, biter andra barn, svär, gömmer saker, stjäl saker, lägger saker i trosorna! Och hon går helst runt med en full ryggsäck hela dagarna ! Vad är det som har hänt? Har hon traumatiserats av att vi reste bort (det va inte vår första resa) var det för hon fick bo hos sin farmor? Jag har förhört mig men alla säger att hon bara va ledsen för vi inte kom hem!? Häromdagen sa hon "mamma jag vill inte att du lämnar mig igen!" Och jag börjar förstå mer och mer att detta måste skadat hennes förtoende till oss!? Men hur vinner man tillbaka det? Ska man skaffa hjälp? Saknar min lilla flicka en annan avvikande sak som hände för ett par dagar sen va att när hon hade duschat, satte hon sig under äldsta dotterns våningssäng och bajsade på golvet! Jag blev bara så förrvivlad, för vill ha vår lilla söta flicka tillbaka...
  2. 1
    Orolig Min dotter är 4,5 år gammal. Hon sluta med blöja dagtid för ca 1-1,5 år sen. Fortfarande idag kissar hon på sig emellanåt, sen slänger hon nerkissade kläder i rummet! För att vi inte ska se eller märka något. Visst vi har givetvis sagt åt henne på skarpen, något som antagligen bara bidragit till mer problem, vi säger inget idag, mer än att hon får slänga det i tvätt. Men för 2 månader sen åkte jag och mannen bort på en weekend (ons-sön) och våra döttrar va på olika ställen, då vår 4.5 åring bodde hos farmor. Hon va ledsen där dagligen, och hon ringde oss! Vi trodde att hon skulle släppa det men icke! Hon t o m tog en av famors bilder på mig och hennes pappa och gick runt med idag har vår lilla flicka förändrats, hon är extremt trotsig, arg, biter andra barn, svär, gömmer saker, stjäl saker, lägger saker i trosorna! Och hon går helst runt med en full ryggsäck hela dagarna ! Vad är det som har hänt? Har hon traumatiserats av att vi reste bort (det va inte vår första resa) var det för hon fick bo hos sin farmor? Jag har förhört mig men alla säger att hon bara va ledsen för vi inte kom hem!? Häromdagen sa hon "mamma jag vill inte att du lämnar mig igen!" Och jag börjar förstå mer och mer att detta måste skadat hennes förtoende till oss!? Men hur vinner man tillbaka det? Ska man skaffa hjälp? Saknar min lilla flicka en annan avvikande sak som hände för ett par dagar sen va att när hon hade duschat, satte hon sig under äldsta dotterns våningssäng och bajsade på golvet! Jag blev bara så förrvivlad, för vill ha vår lilla söta flicka tillbaka...
  3. Linajosefin
    #2

    Svar till orolig

    Hej
    Jag har två döttrar som nu är 11 och 13 år. Äldsta tjejen hade aldrig några problem med att sluta med blöjor, men den yngsta.....😒 Barn är väldigt olika när det gäller det här. Jobbar som förskollärare och har upplevt även på jobbet att just detta kan vara så himla olika. Tycker ändå att ni ska kontakta BVC, även om hon inte är så stor än kan det vara bra att de vet om problematiken redan nu. Och löser det sig inte innan förskoleklass, ligg på. Begär nattlarm för nätterna. För övrigt det enda som funkade på vår tjej. Och begär hjälp med hur ni ska bemöta ert barn när det händer ”olyckor”. När det gäller vistelsen hos farmor är det uppenbart att hon påverkats av den, men det kommer att klinga av. Hennes trots beror kanske till viss del på det, men man kan ju inte bädda in barn i bomull. Hon har varit hos sin farmor i några dagar, hon klarar det. Måste nog bara bearbeta det. Känner igen mig i oron, har många gånger lagt skuld på mig själv för att det blivit på det ena eller andra sättet med barnen, men har varit tvungen att lära mig att inte göra det. Det är ju hur hon har det genom hela hennes uppväxt som är det viktigaste. Det här blev långt... puh. 😉
  4. 2
    Svar till orolig Hej
    Jag har två döttrar som nu är 11 och 13 år. Äldsta tjejen hade aldrig några problem med att sluta med blöjor, men den yngsta.....😒 Barn är väldigt olika när det gäller det här. Jobbar som förskollärare och har upplevt även på jobbet att just detta kan vara så himla olika. Tycker ändå att ni ska kontakta BVC, även om hon inte är så stor än kan det vara bra att de vet om problematiken redan nu. Och löser det sig inte innan förskoleklass, ligg på. Begär nattlarm för nätterna. För övrigt det enda som funkade på vår tjej. Och begär hjälp med hur ni ska bemöta ert barn när det händer ”olyckor”. När det gäller vistelsen hos farmor är det uppenbart att hon påverkats av den, men det kommer att klinga av. Hennes trots beror kanske till viss del på det, men man kan ju inte bädda in barn i bomull. Hon har varit hos sin farmor i några dagar, hon klarar det. Måste nog bara bearbeta det. Känner igen mig i oron, har många gånger lagt skuld på mig själv för att det blivit på det ena eller andra sättet med barnen, men har varit tvungen att lära mig att inte göra det. Det är ju hur hon har det genom hela hennes uppväxt som är det viktigaste. Det här blev långt... puh. 😉
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar