Mobiltelefon, sim-kort ??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2012
    #1

    Mobiltelefon, sim-kort ??

    Min dotter har fått en ny mobil. Den hämtades i telenorbutiken.
    Det fanns inget sim-kort eller SD kort.
    Någon som vet varför?
  2. 1
    Mobiltelefon, sim-kort ?? Min dotter har fått en ny mobil. Den hämtades i telenorbutiken.
    Det fanns inget sim-kort eller SD kort.
    Någon som vet varför?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Tja, ni köpte tydligen bara telefonen

    Jag antar att det inte ingick något abonnemang utan det var just telefonen ni köpte? I så fall är det ju upp till er om ni vill ha ett kontantkort eller abonnemang och i det senare fallet kanske inte ens hos Telenor.

    SD-kort kostar en del så om de sålde telefonen till extrapris var det nog ett sätt att sänka lockpriset att exkludera det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Tja, ni köpte tydligen bara telefonen Jag antar att det inte ingick något abonnemang utan det var just telefonen ni köpte? I så fall är det ju upp till er om ni vill ha ett kontantkort eller abonnemang och i det senare fallet kanske inte ens hos Telenor.

    SD-kort kostar en del så om de sålde telefonen till extrapris var det nog ett sätt att sänka lockpriset att exkludera det.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Vad gäller SIM-kort...

    ...så är nog det vanligaste att man flyttar över kortet från sin gamla telefon när man köper en ny. I det här fallet hade ni kanske inget men det kan också vara en anledning till att det inte ingår.

    Debiteringen är ju knuten till SIM-kortet, inte till telefonen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Vad gäller SIM-kort... ...så är nog det vanligaste att man flyttar över kortet från sin gamla telefon när man köper en ny. I det här fallet hade ni kanske inget men det kan också vara en anledning till att det inte ingår.

    Debiteringen är ju knuten till SIM-kortet, inte till telefonen.
  7. Medlem sedan
    Oct 2006
    #4
    Måste vara bäst att du ringer operatören för info.
  8. 4
    Måste vara bäst att du ringer operatören för info.
  9. Medlem sedan
    Aug 2018
    #5
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    ...så är nog det vanligaste att man flyttar över kortet från sin gamla telefon när man köper en ny. I det här fallet hade ni kanske inget men det kan också vara en anledning till att det inte ingår.

    Debiteringen är ju knuten till SIM-kortet, inte till telefonen.
    Detta förutsätter väl att den NYA mobilen inte är knuten till en specifik leverantör. Är den gamla mobilen ex knuten till Telia eller Tele2/Comviq och den nya mobilen är en bunden Telenor mobil så går det väl inte bara att flytta över SIM-kortet.
  10. 5
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    ...så är nog det vanligaste att man flyttar över kortet från sin gamla telefon när man köper en ny. I det här fallet hade ni kanske inget men det kan också vara en anledning till att det inte ingår.

    Debiteringen är ju knuten till SIM-kortet, inte till telefonen.
    Detta förutsätter väl att den NYA mobilen inte är knuten till en specifik leverantör. Är den gamla mobilen ex knuten till Telia eller Tele2/Comviq och den nya mobilen är en bunden Telenor mobil så går det väl inte bara att flytta över SIM-kortet.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Helt rätt, i princip i alla fall

    En mobil kan mycket riktigt vara knuten till en viss operatör. Jag föreställer mig ju att när man köper en mobil som är subventionerad så att den är låst så har man också tecknat abonnemang hos den operatören och då flyttat över sitt nummer till dem varefter en flytt av SIM-kortet fungerar utan vidare. I det allmänna fallet är det inte självklart, nej.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Helt rätt, i princip i alla fall En mobil kan mycket riktigt vara knuten till en viss operatör. Jag föreställer mig ju att när man köper en mobil som är subventionerad så att den är låst så har man också tecknat abonnemang hos den operatören och då flyttat över sitt nummer till dem varefter en flytt av SIM-kortet fungerar utan vidare. I det allmänna fallet är det inte självklart, nej.
  13. Medlem sedan
    Sep 2018
    #7
    Om du har köpt telefonen av Telenor finns det ju en risk att du inte kommer kunna använda SIM-kort från andra mobiloperatörer. Det kan dock vara värt att kolla om Vimla (som ägs av Telenor) fungerar som alternativ. Vimla, hallon och ett par mindre mobiloperatörer har riktigt billiga mobilabonnemang som passar perfekt till barn då de har kostnadskontroll. Du kan hitta mer info här.
    Jämför mobilabonnemang - Ringabilligt.se
  14. 7
    Om du har köpt telefonen av Telenor finns det ju en risk att du inte kommer kunna använda SIM-kort från andra mobiloperatörer. Det kan dock vara värt att kolla om Vimla (som ägs av Telenor) fungerar som alternativ. Vimla, hallon och ett par mindre mobiloperatörer har riktigt billiga mobilabonnemang som passar perfekt till barn då de har kostnadskontroll. Du kan hitta mer info här.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar