Bra relation med barn och barnbarn?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2018
    #1

    Bra relation med barn och barnbarn?

    Hej!
    Hur får man en bra relation med barn och barnbarn? Mina äldre föräldrar klagar,tycker att varken barn eller barnbarn bryr sig så mycket om dem och att det är "deras förbannade skyldighet" att göra det. Jag menar att det i mångt och mycket handlar om att man inte kan ta en relation för given bara för att det finns blodsband, att vill man att barnbarn ska hälsa på en ska man ha engagerat sig i dem och byggt en relation långt tidigare än när barnbarnet är 20 år...
    Men jag kanske tänker fel, vad tycker ni om det här?
  2. 1
    Bra relation med barn och barnbarn?
    Hej!
    Hur får man en bra relation med barn och barnbarn? Mina äldre föräldrar klagar,tycker att varken barn eller barnbarn bryr sig så mycket om dem och att det är "deras förbannade skyldighet" att göra det. Jag menar att det i mångt och mycket handlar om att man inte kan ta en relation för given bara för att det finns blodsband, att vill man att barnbarn ska hälsa på en ska man ha engagerat sig i dem och byggt en relation långt tidigare än när barnbarnet är 20 år...
    Men jag kanske tänker fel, vad tycker ni om det här?
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Jag är rätt säker på att den relation man får med sina vuxna barn och sedermera barnbarn skapas under sina barns uppväxt.
    Sedan är det ömsesidig respekt jätteviktigt.
    Jag hoppas att den relation jag nu har med min vuxna son kommer fortsätta, den bygger på frivillighet från båda sidor. Nu har vi inte träffat vår son sedan maj, han har varit utomlands hela sommaren och åkt direkt till/från hans studieort. Det vi varit noga med att inte ge honom skuldkänslor för att han valt detta. Ser självklart fram mot att se honom under julen.
    Jag vill inte att han ska se det som en skyldighet.
  4. 2
    Jag är rätt säker på att den relation man får med sina vuxna barn och sedermera barnbarn skapas under sina barns uppväxt.
    Sedan är det ömsesidig respekt jätteviktigt.
    Jag hoppas att den relation jag nu har med min vuxna son kommer fortsätta, den bygger på frivillighet från båda sidor. Nu har vi inte träffat vår son sedan maj, han har varit utomlands hela sommaren och åkt direkt till/från hans studieort. Det vi varit noga med att inte ge honom skuldkänslor för att han valt detta. Ser självklart fram mot att se honom under julen.
    Jag vill inte att han ska se det som en skyldighet.
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3
    Jag håller med sig och Mamma Erik om att det är något man bygger upp under en lång tid.
  6. 3
    Jag håller med sig och Mamma Erik om att det är något man bygger upp under en lång tid.
  7. Medlem sedan
    Nov 2018
    #4
    Som du skriver så är ju en relation och förtroende något man måste prioritera. Det behövs tid tillsammans helt enkelt. Om det finns intresse från föräldrar och mor / farföräldrar så växer en fin relation fram!
  8. 4
    Som du skriver så är ju en relation och förtroende något man måste prioritera. Det behövs tid tillsammans helt enkelt. Om det finns intresse från föräldrar och mor / farföräldrar så växer en fin relation fram!
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Inget är garanterat...

    mina barns morföräldrar engagerade sig hårt och de hade en tajt och bra relation när barnbarnen var små. Men idag när ungarna är stora så har de inte tid och de syns aldrig till.

    Jag tror mer det har med människan att göra än hur man byggde relationen, jag tror också det har en del med kön att göra, kvinnor vill gärna bygga relationer medan män kan tänka det men det blir liksom aldrig av.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Inget är garanterat... mina barns morföräldrar engagerade sig hårt och de hade en tajt och bra relation när barnbarnen var små. Men idag när ungarna är stora så har de inte tid och de syns aldrig till.

    Jag tror mer det har med människan att göra än hur man byggde relationen, jag tror också det har en del med kön att göra, kvinnor vill gärna bygga relationer medan män kan tänka det men det blir liksom aldrig av.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar