Vilka andranamn finast till Astrid?
Namn, dop & namngivning
  1. Anonym
    #1

    Vilka andranamn finast till Astrid?

    Vilka namn låter finast tillsammans?

    Astrid Ellen Sophia Josephine
    Astrid Märta Sophia Josephine
    Astrid Ellen Märta Sophia
  2. 1
    Vilka andranamn finast till Astrid? Vilka namn låter finast tillsammans?

    Astrid Ellen Sophia Josephine
    Astrid Märta Sophia Josephine
    Astrid Ellen Märta Sophia
  3. Medlem sedan
    Mar 2017
    #2
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    Vilka namn låter finast tillsammans?

    Astrid Ellen Sophia Josephine
    Astrid Märta Sophia Josephine
    Astrid Ellen Märta Sophia
    Först måste jag säga, att jag tycker att fyra namn är ett för mycket, om man inte är kunglig. Inte ens alla kungliga har fyra namn (eller fler) längre, för den delen! Men av dina kombinationer så tycker jag att Astrid Märta Sophia Josephine är finast. Flyter på bra.

    Annars är både Ellen och Märta smeknamn från början - Märta blev dock räknat som riktigt namn långt före Ellen. Du skulle inte kunna tänka dig att ta grundformen av något av de namnen - som är mycket längre och stiligare - och i stället nöja dig med tre namn? Alltså t.ex.:

    Astrid Elisabet Josephine
    Astrid Sophia Elisabet
    Astrid Margareta Elisabet
    Astrid Sophia Margareta

    Ellen tycker jag hur eller hur att du ska avstå ifrån, för det drar ner. De andra namnen är ju så gamla och stiliga!
    It's what you know that sets you apart
  4. 2
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    Vilka namn låter finast tillsammans?

    Astrid Ellen Sophia Josephine
    Astrid Märta Sophia Josephine
    Astrid Ellen Märta Sophia
    Först måste jag säga, att jag tycker att fyra namn är ett för mycket, om man inte är kunglig. Inte ens alla kungliga har fyra namn (eller fler) längre, för den delen! Men av dina kombinationer så tycker jag att Astrid Märta Sophia Josephine är finast. Flyter på bra.

    Annars är både Ellen och Märta smeknamn från början - Märta blev dock räknat som riktigt namn långt före Ellen. Du skulle inte kunna tänka dig att ta grundformen av något av de namnen - som är mycket längre och stiligare - och i stället nöja dig med tre namn? Alltså t.ex.:

    Astrid Elisabet Josephine
    Astrid Sophia Elisabet
    Astrid Margareta Elisabet
    Astrid Sophia Margareta

    Ellen tycker jag hur eller hur att du ska avstå ifrån, för det drar ner. De andra namnen är ju så gamla och stiliga!
  5. Medlem sedan
    Mar 2017
    #3
    Tillägg till detta: Ellen kan också vara en kortform för Eleanore eller Eleanora. Det öppnar fler möjligheter, t.ex.:

    Astrid Sophia Eleanora
    Astrid Eleanore Josephine
    Astrid Josephine Eleanora
    Astrid Margareta Eleanora...
    It's what you know that sets you apart
  6. 3
    Tillägg till detta: Ellen kan också vara en kortform för Eleanore eller Eleanora. Det öppnar fler möjligheter, t.ex.:

    Astrid Sophia Eleanora
    Astrid Eleanore Josephine
    Astrid Josephine Eleanora
    Astrid Margareta Eleanora...
  7. Anonym
    #4
    Tack för dina tankar. Ellen hette både min mormor och min syster heter Helena (kortform för det också). Mycket tjusiga namn du gett som förslag och jag tycker om dessa mycket. Men det känns ändå inte riktigt som mina släktingar med de ursprungliga namnen. Jag ska fundera lite på det. Eftersom du hade så goda synpunkter på mina namn undrar jag också vad du tänker om namnet Alice i relation till övriga namn?
  8. 4
    Tack för dina tankar. Ellen hette både min mormor och min syster heter Helena (kortform för det också). Mycket tjusiga namn du gett som förslag och jag tycker om dessa mycket. Men det känns ändå inte riktigt som mina släktingar med de ursprungliga namnen. Jag ska fundera lite på det. Eftersom du hade så goda synpunkter på mina namn undrar jag också vad du tänker om namnet Alice i relation till övriga namn?
  9. Medlem sedan
    Mar 2017
    #5
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    Tack för dina tankar. Ellen hette både min mormor och min syster heter Helena (kortform för det också). Mycket tjusiga namn du gett som förslag och jag tycker om dessa mycket. Men det känns ändå inte riktigt som mina släktingar med de ursprungliga namnen. Jag ska fundera lite på det. Eftersom du hade så goda synpunkter på mina namn undrar jag också vad du tänker om namnet Alice i relation till övriga namn?
    Alice är i sig fint och feminint, men inte så gammalt och etablerat i Sverige som de andra namnen. Alice är mer engelskt. Jag föredrar det nordiska Astrid alla gånger! Om du gillar de fornnordiska namnen som slutar på -rid, så finns för övrigt även Sigrid och Ingrid.
    It's what you know that sets you apart
  10. 5
    Citat Ursprungligen postat av Anonym Visa inlägg
    Tack för dina tankar. Ellen hette både min mormor och min syster heter Helena (kortform för det också). Mycket tjusiga namn du gett som förslag och jag tycker om dessa mycket. Men det känns ändå inte riktigt som mina släktingar med de ursprungliga namnen. Jag ska fundera lite på det. Eftersom du hade så goda synpunkter på mina namn undrar jag också vad du tänker om namnet Alice i relation till övriga namn?
    Alice är i sig fint och feminint, men inte så gammalt och etablerat i Sverige som de andra namnen. Alice är mer engelskt. Jag föredrar det nordiska Astrid alla gånger! Om du gillar de fornnordiska namnen som slutar på -rid, så finns för övrigt även Sigrid och Ingrid.
  11. Medlem sedan
    Nov 2018
    #6
    Fia passar bäst enligt mig <3
    https://rentidag.se/
  12. 6
    Fia passar bäst enligt mig <3
    https://rentidag.se/
  13. Anonym
    #7
    Tack för svar! Nu känns det mycket mer klart vilka namn jag vill ha.
  14. 7
    Tack för svar! Nu känns det mycket mer klart vilka namn jag vill ha.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar