Åka till Iran med iransk pojkvän.
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Jan 2019
    #1

    Åka till Iran med iransk pojkvän.

    Hej,
    Jag har en iransk pojkvän (som är svensk medborgare) och vi är gravida i vecka 8. Jag vill förfärligt gärna åka till Iran och vi planerar att göra det i april. Min fråga är: har förstått att det är oerhört krångligt att åka dit som ogifta, alltså; måste vi gifta oss muslimskt? Innebär det att jag blir iransk medborgare och vad betyder det i så fall? Har det äktenskapet juridisk giltighet här i Sverige? Innebär det att vårt barn får dubbelt medborgarskap?
    Om någon har erfarenhet av detta och har tips skulle jag bli otroligt tacksam.
  2. 1
    Åka till Iran med iransk pojkvän. Hej,
    Jag har en iransk pojkvän (som är svensk medborgare) och vi är gravida i vecka 8. Jag vill förfärligt gärna åka till Iran och vi planerar att göra det i april. Min fråga är: har förstått att det är oerhört krångligt att åka dit som ogifta, alltså; måste vi gifta oss muslimskt? Innebär det att jag blir iransk medborgare och vad betyder det i så fall? Har det äktenskapet juridisk giltighet här i Sverige? Innebär det att vårt barn får dubbelt medborgarskap?
    Om någon har erfarenhet av detta och har tips skulle jag bli otroligt tacksam.
  3. Anonym
    #2
    Citat Ursprungligen postat av Magdahedvig Visa inlägg
    Hej,
    Jag har en iransk pojkvän (som är svensk medborgare) och vi är gravida i vecka 8. Jag vill förfärligt gärna åka till Iran och vi planerar att göra det i april. Min fråga är: har förstått att det är oerhört krångligt att åka dit som ogifta, alltså; måste vi gifta oss muslimskt? Innebär det att jag blir iransk medborgare och vad betyder det i så fall? Har det äktenskapet juridisk giltighet här i Sverige? Innebär det att vårt barn får dubbelt medborgarskap?
    Om någon har erfarenhet av detta och har tips skulle jag bli otroligt tacksam.
    Hej,
    Min fru är från Iran. Hoppas att du får svar på dina frågor.

    1.Tills ni bor hos hans anhöriga, det är inga problem. På hotell kan ni inte bo.
    2. Så att ni behöver inte vara gifta för att ni ska resa tillsammans.
    3. Om ni gifter er, då måste ni göra det på iranska ambassaden och det blir religiöst.
    Ert äktenskap har inga juridisk giltighet tills ni SJÄLVA registrera det hos skatteverket.
    4. Du kommer att bli iransk medborgare. Och det gäller barnet oxå. Om ni får en pojke, då måste han göra lumpen där vid 18års ålder. Annars får han inte resa dit.
    5. Iranska myndigheten erkänner aldrig dubbelt medborgarskap. Enligt de är ert barn bara iransk medborgare i förutsättningen att ni ska gifta er enligt dem.
  4. 2
    Citat Ursprungligen postat av Magdahedvig Visa inlägg
    Hej,
    Jag har en iransk pojkvän (som är svensk medborgare) och vi är gravida i vecka 8. Jag vill förfärligt gärna åka till Iran och vi planerar att göra det i april. Min fråga är: har förstått att det är oerhört krångligt att åka dit som ogifta, alltså; måste vi gifta oss muslimskt? Innebär det att jag blir iransk medborgare och vad betyder det i så fall? Har det äktenskapet juridisk giltighet här i Sverige? Innebär det att vårt barn får dubbelt medborgarskap?
    Om någon har erfarenhet av detta och har tips skulle jag bli otroligt tacksam.
    Hej,
    Min fru är från Iran. Hoppas att du får svar på dina frågor.

    1.Tills ni bor hos hans anhöriga, det är inga problem. På hotell kan ni inte bo.
    2. Så att ni behöver inte vara gifta för att ni ska resa tillsammans.
    3. Om ni gifter er, då måste ni göra det på iranska ambassaden och det blir religiöst.
    Ert äktenskap har inga juridisk giltighet tills ni SJÄLVA registrera det hos skatteverket.
    4. Du kommer att bli iransk medborgare. Och det gäller barnet oxå. Om ni får en pojke, då måste han göra lumpen där vid 18års ålder. Annars får han inte resa dit.
    5. Iranska myndigheten erkänner aldrig dubbelt medborgarskap. Enligt de är ert barn bara iransk medborgare i förutsättningen att ni ska gifta er enligt dem.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar