11 månaders vägrar somna
Bebissnack
  1. Medlem sedan
    Apr 2019
    #1

    11 månaders vägrar somna

    Vår 11 månader gamla dotter kan inte somna. Detta har pågått så länge jag kan minnas. Varje kväll är en pina. Hon kan vara jätte trött och vi lägger henne i sängen/famnen och ger henne välling och ögonen rullar bak av trötthet. När vällingen är slut så får hon nappen och så somnar hon i 5-30 sekunder och sen vaknar igen.

    Vi har provat att vagga i famnen, lagt henne i sängen och suttit bredvid, lämnat rummet, ja allt.
    Men så fort man ser att hon ska somna så börjar hon skrika. Det är som att hon somnar en sekund och blir rädd och börjar skrika rätt ut.. Flera gånger i veckan ger vi upp efter en timmes skrik och låter henne vara vaken längre.

    När hon väl somnar så sover hon bra på nätterna och när hon vaknar så somnar hon oftast om själv.

    Varje kväll slutar med att både jag och min parter blir irriterade och sura resten av kvällen och det förstör den lilla tid vi har tillsammans efter att dottern väl somnat.

    Är detta normalt eller vad gör vi för fel?
  2. 1
    11 månaders vägrar somna Vår 11 månader gamla dotter kan inte somna. Detta har pågått så länge jag kan minnas. Varje kväll är en pina. Hon kan vara jätte trött och vi lägger henne i sängen/famnen och ger henne välling och ögonen rullar bak av trötthet. När vällingen är slut så får hon nappen och så somnar hon i 5-30 sekunder och sen vaknar igen.

    Vi har provat att vagga i famnen, lagt henne i sängen och suttit bredvid, lämnat rummet, ja allt.
    Men så fort man ser att hon ska somna så börjar hon skrika. Det är som att hon somnar en sekund och blir rädd och börjar skrika rätt ut.. Flera gånger i veckan ger vi upp efter en timmes skrik och låter henne vara vaken längre.

    När hon väl somnar så sover hon bra på nätterna och när hon vaknar så somnar hon oftast om själv.

    Varje kväll slutar med att både jag och min parter blir irriterade och sura resten av kvällen och det förstör den lilla tid vi har tillsammans efter att dottern väl somnat.

    Är detta normalt eller vad gör vi för fel?
  3. Medlem sedan
    Aug 2019
    #2
    Rent spontant undrar jag vilka kvällsrutiner ni har?

    Det som brukar hjälpa många är att man har exakt samma rutin varje kväll (lek, mat, badning osv.).

    Sitt/ligg bredvid i 10 minuter och läs lite, eller sätt på ett band med skön harmonisk musik i bakgrunden. Följ exakt samma rutin varje kväll.

    Det kommer att skänka trygghet till barnet och hon vet exakt vad som kommer ske och när. Hennes kropp kommer att veta, undermedvetet. Till slut, förhoppningsvis, blir hon automatiskt trött just när det är dags för att sova.

    När hon börjar gråta, tar ni direkt upp henne då och vaggar henne? Eller kommer en av er bara fram och klappar henne och pratar mjukt? Uppehåller ni er i samma rum? Finns det ljud eller ljus som kan störa hennes harmoni när hon ska sova?
    Jag skriver på Barnfamilj.nu om föräldraskap, barn och familjeliv.
  4. 2
    Rent spontant undrar jag vilka kvällsrutiner ni har?

    Det som brukar hjälpa många är att man har exakt samma rutin varje kväll (lek, mat, badning osv.).

    Sitt/ligg bredvid i 10 minuter och läs lite, eller sätt på ett band med skön harmonisk musik i bakgrunden. Följ exakt samma rutin varje kväll.

    Det kommer att skänka trygghet till barnet och hon vet exakt vad som kommer ske och när. Hennes kropp kommer att veta, undermedvetet. Till slut, förhoppningsvis, blir hon automatiskt trött just när det är dags för att sova.

    När hon börjar gråta, tar ni direkt upp henne då och vaggar henne? Eller kommer en av er bara fram och klappar henne och pratar mjukt? Uppehåller ni er i samma rum? Finns det ljud eller ljus som kan störa hennes harmoni när hon ska sova?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar