Låna ut bilen till barnen?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2019
    #1

    Låna ut bilen till barnen?

    Mina fråga till er är:
    Lånar ni ut er bil till era barn?
    om Ja;
    - hur ofta får de låna den?
    - i vilka sammanhang?
    -betalar de något för att de lånar den?
    - Är ni som föräldrar överens om att låna ut bilen?

    Om nej
    - Vad är det som gör att ni inte lånar ut den?

    Hör gärna era synpunkter på detta.

    Sonen är 18 år, går på gymnasiet - ingen inkomst förutom vid sommarlov när han jobbar. Haft körkort sedan någon månad. Vi har två bilar i familjen en nyare-dyrare och en äldre-billigare.

    Själv VILL jag låna ut bilen, när han behöver den. Vi har två bilar. En nyare och en äldre. Varav den ena ofta står på kvällar/helger.

    Våra åsikter skiljer sig dock åt gällande vad sonen ska betala för bilen. Min man tycker att han ska betala för vad det kostar att äga och ha bilen alltså 50-60kr/mil för den nya och 25-35/mil för den äldre. (Inkl slitage, försäkring, ja allt) vilket ja är omöjligt för någon utan inkomst. För min del så tycker jag det räcker med att betala för bensinen som används.

    Nyfiken på att höra hur ni resonerar!
  2. 1
    Låna ut bilen till barnen? Mina fråga till er är:
    Lånar ni ut er bil till era barn?
    om Ja;
    - hur ofta får de låna den?
    - i vilka sammanhang?
    -betalar de något för att de lånar den?
    - Är ni som föräldrar överens om att låna ut bilen?

    Om nej
    - Vad är det som gör att ni inte lånar ut den?

    Hör gärna era synpunkter på detta.

    Sonen är 18 år, går på gymnasiet - ingen inkomst förutom vid sommarlov när han jobbar. Haft körkort sedan någon månad. Vi har två bilar i familjen en nyare-dyrare och en äldre-billigare.

    Själv VILL jag låna ut bilen, när han behöver den. Vi har två bilar. En nyare och en äldre. Varav den ena ofta står på kvällar/helger.

    Våra åsikter skiljer sig dock åt gällande vad sonen ska betala för bilen. Min man tycker att han ska betala för vad det kostar att äga och ha bilen alltså 50-60kr/mil för den nya och 25-35/mil för den äldre. (Inkl slitage, försäkring, ja allt) vilket ja är omöjligt för någon utan inkomst. För min del så tycker jag det räcker med att betala för bensinen som används.

    Nyfiken på att höra hur ni resonerar!
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    Varför ska sonen betala för kostnader att ha bilen.
    Jag skiljer på kostnaderna när det gäller bilen. Kostnaden att ha bilen, försäkring, skatt, service, värdesänkning etc
    Sedan finns det de rena driftkostnaderna. Bensin, slitage generellt.

    Jag resonerar som när det gäller att betala hemma, man ska bidra till de merkostnaderna som medför att man bor hemma, lånar bilen etc. Så bensinpengar är fullt tillräckligt, så länge det rör sig om enstaka tillfällen och kanske köra den i en biltvätt någon gång.
    Nu har sonen ännu inget körkort, men det är nog det vi kommer köra på, bensinkostnader och tvätta bilen om han använt den 10-15 gånger.
  4. 2
    Varför ska sonen betala för kostnader att ha bilen.
    Jag skiljer på kostnaderna när det gäller bilen. Kostnaden att ha bilen, försäkring, skatt, service, värdesänkning etc
    Sedan finns det de rena driftkostnaderna. Bensin, slitage generellt.

    Jag resonerar som när det gäller att betala hemma, man ska bidra till de merkostnaderna som medför att man bor hemma, lånar bilen etc. Så bensinpengar är fullt tillräckligt, så länge det rör sig om enstaka tillfällen och kanske köra den i en biltvätt någon gång.
    Nu har sonen ännu inget körkort, men det är nog det vi kommer köra på, bensinkostnader och tvätta bilen om han använt den 10-15 gånger.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Inte aktuellt

    Mina killar har inte körkort och kommer rimligtvis inte att ha heller. Resonera kan jag ju göra ändå: Jag hade ju nöjt mig med att sonen hade tankat bilen.
    Jag antar att din man vill få er son att förstå att en bil kostar bra mycket mer än bara de rena driftskostnaderna men för min del känns det litet överdrivet. Det kan man diskutera ändå.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Inte aktuellt Mina killar har inte körkort och kommer rimligtvis inte att ha heller. Resonera kan jag ju göra ändå: Jag hade ju nöjt mig med att sonen hade tankat bilen.
    Jag antar att din man vill få er son att förstå att en bil kostar bra mycket mer än bara de rena driftskostnaderna men för min del känns det litet överdrivet. Det kan man diskutera ändå.
  7. Medlem sedan
    Apr 2019
    #4
    Citat Ursprungligen postat av Mamma Erik Visa inlägg
    Varför ska sonen betala för kostnader att ha bilen.
    Jag skiljer på kostnaderna när det gäller bilen. Kostnaden att ha bilen, försäkring, skatt, service, värdesänkning etc
    Sedan finns det de rena driftkostnaderna. Bensin, slitage generellt.

    Jag resonerar som när det gäller att betala hemma, man ska bidra till de merkostnaderna som medför att man bor hemma, lånar bilen etc. Så bensinpengar är fullt tillräckligt, så länge det rör sig om enstaka tillfällen och kanske köra den i en biltvätt någon gång.
    Nu har sonen ännu inget körkort, men det är nog det vi kommer köra på, bensinkostnader och tvätta bilen om han använt den 10-15 gånger.
    Tack snälla för att du tog dig tid att svara, verkligen uppskattat 🙏 Då vet jag hur ni resonerar. 👍
  8. 4
    Citat Ursprungligen postat av Mamma Erik Visa inlägg
    Varför ska sonen betala för kostnader att ha bilen.
    Jag skiljer på kostnaderna när det gäller bilen. Kostnaden att ha bilen, försäkring, skatt, service, värdesänkning etc
    Sedan finns det de rena driftkostnaderna. Bensin, slitage generellt.

    Jag resonerar som när det gäller att betala hemma, man ska bidra till de merkostnaderna som medför att man bor hemma, lånar bilen etc. Så bensinpengar är fullt tillräckligt, så länge det rör sig om enstaka tillfällen och kanske köra den i en biltvätt någon gång.
    Nu har sonen ännu inget körkort, men det är nog det vi kommer köra på, bensinkostnader och tvätta bilen om han använt den 10-15 gånger.
    Tack snälla för att du tog dig tid att svara, verkligen uppskattat 🙏 Då vet jag hur ni resonerar. 👍
  9. Medlem sedan
    Apr 2019
    #5
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    Mina killar har inte körkort och kommer rimligtvis inte att ha heller. Resonera kan jag ju göra ändå: Jag hade ju nöjt mig med att sonen hade tankat bilen.
    Jag antar att din man vill få er son att förstå att en bil kostar bra mycket mer än bara de rena driftskostnaderna men för min del känns det litet överdrivet. Det kan man diskutera ändå.
    tack för svar. Väldigt resonabelt.
  10. 5
    Citat Ursprungligen postat av Christopher Visa inlägg
    Mina killar har inte körkort och kommer rimligtvis inte att ha heller. Resonera kan jag ju göra ändå: Jag hade ju nöjt mig med att sonen hade tankat bilen.
    Jag antar att din man vill få er son att förstå att en bil kostar bra mycket mer än bara de rena driftskostnaderna men för min del känns det litet överdrivet. Det kan man diskutera ändå.
    tack för svar. Väldigt resonabelt.
  11. Medlem sedan
    Sep 2003
    #6
    Vi tänker att det är bra om man kör så mycket som möjligt när körkortet är nytt så att man blir säker i sin körning.

    Vi har två bilar så våra barn har fått köra den ena bilen utan att betala något det första halvåret de haft körkort. Efter det får de betala för använt drivmedel om det inte varit så att de kört för att hjälpa till, typ skjutsa något syskon eller göra ärenden åt oss.

    De får låna den när de behöver och det fungerar för övriga familjen och det är vi föräldrar helt överens om.
  12. 6
    Vi tänker att det är bra om man kör så mycket som möjligt när körkortet är nytt så att man blir säker i sin körning.

    Vi har två bilar så våra barn har fått köra den ena bilen utan att betala något det första halvåret de haft körkort. Efter det får de betala för använt drivmedel om det inte varit så att de kört för att hjälpa till, typ skjutsa något syskon eller göra ärenden åt oss.

    De får låna den när de behöver och det fungerar för övriga familjen och det är vi föräldrar helt överens om.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Mikos svar

    Äldsta har bil i hushållet men de två andra kommer snart börja låna bil
    (16 och 17 år)

    - hur ofta får de låna den?
    Kommer få låna om vi inte behöver den själva.

    - i vilka sammanhang?
    Skulle kunna vara för att ta en helgtripp eller åka och bada t.ex.

    -betalar de något för att de lånar den?
    Bara om det är utomläns typ, alltså ska de till Malmö/sthlm osv med kompisar t.ex.
    Inte om de bara ska köra några mil (vi bor utanför en stad).

    - Är ni som föräldrar överens om att låna ut bilen?
    Ja
  14. 7
    Mikos svar

    Äldsta har bil i hushållet men de två andra kommer snart börja låna bil
    (16 och 17 år)

    - hur ofta får de låna den?
    Kommer få låna om vi inte behöver den själva.

    - i vilka sammanhang?
    Skulle kunna vara för att ta en helgtripp eller åka och bada t.ex.

    -betalar de något för att de lånar den?
    Bara om det är utomläns typ, alltså ska de till Malmö/sthlm osv med kompisar t.ex.
    Inte om de bara ska köra några mil (vi bor utanför en stad).

    - Är ni som föräldrar överens om att låna ut bilen?
    Ja
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    Lånar ni ut er bil till era barn?
    - Ja
    om Ja;
    - hur ofta får de låna den?
    - Vi har två så de får låna en av dom precis hur mycket de vill, ibland lånar de båda med.

    - i vilka sammanhang?
    - Kan vara för precis vad som.

    -betalar de något för att de lånar den?
    - Ibland tankar de upp den åt mig, ibland säger jag att jag bjuder på bränslet, då kan de köra in den i tvätten istället.

    - Är ni som föräldrar överens om att låna ut bilen?
    - Oja helt och hållet.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Lånar ni ut er bil till era barn?
    - Ja
    om Ja;
    - hur ofta får de låna den?
    - Vi har två så de får låna en av dom precis hur mycket de vill, ibland lånar de båda med.

    - i vilka sammanhang?
    - Kan vara för precis vad som.

    -betalar de något för att de lånar den?
    - Ibland tankar de upp den åt mig, ibland säger jag att jag bjuder på bränslet, då kan de köra in den i tvätten istället.

    - Är ni som föräldrar överens om att låna ut bilen?
    - Oja helt och hållet.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Våra barn får/har fått låna våra bilar om de är lediga. Det händer flera ggr i veckan, tom dagligen. Ibland är det lite längre turer, ibland korta.
    De betalar inget.
    Jag och min man är överens.
  18. 9
    Våra barn får/har fått låna våra bilar om de är lediga. Det händer flera ggr i veckan, tom dagligen. Ibland är det lite längre turer, ibland korta.
    De betalar inget.
    Jag och min man är överens.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar