hur valde du ett namn?
Namn, dop & namngivning
  1. Medlem sedan
    Aug 2020
    #1

    hur valde du ett namn?

    Hej,
    Jag heter Nina och jag är från Tyskland. Jag läser svensk och tysk på universitetet i Greifswald. Nu jag ska skriva en läxa om motivation bakom namngivning. Jag letar efter aspekter som är viktiga för föräldrarna när de ger namn. Intressant är t.e.
    - Välklang
    - harmonin med syskonnamn
    - religiösa skäl
    - Namn av familjemedlemmar
    - Är barns kön viktigt för att ger en namn
    Var de här eller andra aspekter viktiga för dig när du valde ett namn? Jag skulle vara mycket glad om ni kunde hjälpa mig. Tack så mycket!
    Hälsingar Nina
  2. 1
    hur valde du ett namn? Hej,
    Jag heter Nina och jag är från Tyskland. Jag läser svensk och tysk på universitetet i Greifswald. Nu jag ska skriva en läxa om motivation bakom namngivning. Jag letar efter aspekter som är viktiga för föräldrarna när de ger namn. Intressant är t.e.
    - Välklang
    - harmonin med syskonnamn
    - religiösa skäl
    - Namn av familjemedlemmar
    - Är barns kön viktigt för att ger en namn
    Var de här eller andra aspekter viktiga för dig när du valde ett namn? Jag skulle vara mycket glad om ni kunde hjälpa mig. Tack så mycket!
    Hälsingar Nina
  3. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #2
    - Välklang, nja
    - harmonin med syskonnamn, spelade lite roll
    - religiösa skäl, nix
    - Namn av familjemedlemmar
    Vi har namn som följer med på min sida
    - Är barns kön viktigt för att ger en namn
    För mig är det en förutsättning
  4. 2
    - Välklang, nja
    - harmonin med syskonnamn, spelade lite roll
    - religiösa skäl, nix
    - Namn av familjemedlemmar
    Vi har namn som följer med på min sida
    - Är barns kön viktigt för att ger en namn
    För mig är det en förutsättning
  5. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #3
    - Välklang, nja
    - harmonin med syskonnamn, spelade lite roll
    - religiösa skäl, nix
    - Namn av familjemedlemmar
    Vi har namn som följer med på min sida
    - Är barns kön viktigt för att ger en namn
    För mig är det en förutsättning
  6. 3
    - Välklang, nja
    - harmonin med syskonnamn, spelade lite roll
    - religiösa skäl, nix
    - Namn av familjemedlemmar
    Vi har namn som följer med på min sida
    - Är barns kön viktigt för att ger en namn
    För mig är det en förutsättning
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Mina val

    - Välklingande: Nja, möjligen. Vi valde tvåstaviga namn eftersom enstaviga lägg förvrängs (typ Per -> Pelle) och ville inte ha för långa namn heller

    - harmonin med syskonnamn: Totalt ointressant. Däremot var det viktigt att det skulle passa ihop med efternamnet. Kombinationer som "Dawn Andersson" eller "Örjan Smith" är enligt mig inte lämpliga.

    - religiösa skäl: Helt irrelevant

    - Namn av familjemedlemmar: Jag antar att du syftar på om ett namn har gått i släkten sedan tidigare? Ja, som andranamn fick barnen namn till minne av äldre släktingar som gått bort.

    - Är barns kön viktigt för att ger en namn: Ja, självklart. Jag skulle inte få för mig att döpa en pojke till Cecilia om det är något sådant du syftar på? Det var inte heller aktuellt att välja namn där könet inte framgår. Jag har två pojkar och de har tydliga pojknamn.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Mina val - Välklingande: Nja, möjligen. Vi valde tvåstaviga namn eftersom enstaviga lägg förvrängs (typ Per -> Pelle) och ville inte ha för långa namn heller

    - harmonin med syskonnamn: Totalt ointressant. Däremot var det viktigt att det skulle passa ihop med efternamnet. Kombinationer som "Dawn Andersson" eller "Örjan Smith" är enligt mig inte lämpliga.

    - religiösa skäl: Helt irrelevant

    - Namn av familjemedlemmar: Jag antar att du syftar på om ett namn har gått i släkten sedan tidigare? Ja, som andranamn fick barnen namn till minne av äldre släktingar som gått bort.

    - Är barns kön viktigt för att ger en namn: Ja, självklart. Jag skulle inte få för mig att döpa en pojke till Cecilia om det är något sådant du syftar på? Det var inte heller aktuellt att välja namn där könet inte framgår. Jag har två pojkar och de har tydliga pojknamn.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar