Semester i pengar
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    aug 2019

Semester i pengar

Hej allihopa.

Jag har en fråga gällande att inte ta ut sin semester utan få de i pengar istället.
    Om man idag ligger precis på gränsen lönemässigt för att slippa skatta 50%(förmögenhetsskatt) på någonting.
    Om man sedan tar ut semestern i pengar så hamnar man ju då över den gränsen.
    Min fråga är om man då kommer få skatta 50% på detta. Eller räknas lönen och semesterpengarna separat?

Tacksam för svar
  2. 1
    Semester i pengar Hej allihopa.

Jag har en fråga gällande att inte ta ut sin semester utan få de i pengar istället.
    Om man idag ligger precis på gränsen lönemässigt för att slippa skatta 50%(förmögenhetsskatt) på någonting.
    Om man sedan tar ut semestern i pengar så hamnar man ju då över den gränsen.
    Min fråga är om man då kommer få skatta 50% på detta. Eller räknas lönen och semesterpengarna separat?

Tacksam för svar
  3. Medlem sedan
    jan 2000
    Forumvärd
    Det skattas på exakt samma sätt som din inkomst. Och sedan är det inte helt lätt att ta ut semestern som lön. Frågan är om det går alls, såvida du inte har en massa sparade eller ska avsluta din anställning.
    Förmögenhetsskatt finns inte i Sverige, däremot ligger du på gränsen till att få statlig skatt, så är det nog bättre att du lägger detta på is och tar ut din ledighet i form av tid.
  4. 2
    Det skattas på exakt samma sätt som din inkomst. Och sedan är det inte helt lätt att ta ut semestern som lön. Frågan är om det går alls, såvida du inte har en massa sparade eller ska avsluta din anställning.
    Förmögenhetsskatt finns inte i Sverige, däremot ligger du på gränsen till att få statlig skatt, så är det nog bättre att du lägger detta på is och tar ut din ledighet i form av tid.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar

Faktabank

Artiklar och nyttig information