Hej!

Jag har 3 barn som bor heltid hos mig året om. Pappan bor sedan många år på annan ort långt borta. Efter mycket strul och oenighet kring underhållsbidrag så ansökte jag om underhållsstöd. Under ca 10 års tid så har det aldrig varit tal om att det ska gå tillbaka till underhållsbidrag (att vi sköter det själva) Så jag antar att han aldrig skött betalningarna till FK mer än 6 mån i sträck någonsin!

Till min fråga; När barnen är hos honom (några v. /år) så kräver han alltid att få pengar av mig. Jag har oftast gjort så att jag betalt utan att ha koll på vad som egentligen gäller. Formeln för att betala tillbaka gäller ju underhållsbidrag! Hittar inget på Fk som förklarar vad som gäller! Det är alltid jag som stått för allt gällande våra 3 barn. Han har aldrig gått in med något utöver den summan han då betalar till FK. Glasögon, linser, idrott, skolutflykter osv!! Han har alltid hävdat att han betalar sååååå mycket och att jag får hushålla med pengarna för oväntade utgifter kring barnen. ...

Ganska ofta har jag betalt tågresor för barnen till honom eftersom jag är skyldig att se till att dom har umgänge..... Det är jag som betalar mobil abonnemang, alla kostnader. Det han står för är i princip mat när dom är där. Han köper inger utöver och det är aldrig några dyrare utflykter, aktiviteter planerade med barnen!

Är det någon som har koll på vad som gäller? Eller hur gör ni?

Jag kan ju säga lätt att det finns en ordentlig missuppfattning från hans sida hur mycket 3 barn/tonåringar faktiskt kostar. Jag arbetar heltid (har alltid gjort). Min ständiga ambition är att barnen ska få det åtminstone nästan lika bra som majoriteten av sina kompisar. Och har på nått sätt kunnat genom att jobba hårt, ta extrajobb ibland i mån av ork osv.
Jag är ensamstående, bor själv med barnen och är förutom underhållsstöd ensam försörjare.

Mvh Sanha