Jag behöver lite tips.
jag bor med en tjej som har 3 barn boendes hemma, åldrarna 5, 16 & 20 år.
Det finns inga pappor med i deras liv.
Problemet är att barnen får göra precis vad dom vill. Ingen hjälper till med något, säger mamman eller jag till dom att städa eller något så gör dom inte det. Dom struntar i att gå till skolan och ligger hemma och sover. De hjälper inte till med någonting alls, dels för att dom varken kan laga mat, tvätta osv, men också för att dom inte orkar. Det är bråk varje dag för att dom är otrevliga mot sin mamma och inte gör som hon säger.
Det finns diagnoser med i bilden men lite måste man väl ändå kunna hjälpa till?
När jag säger till mamman att detta är ohållbart, vilket hon själv säger varje dag och har gjort de sista 2 åren så tycker hon att jag klagar, men jag tycker inte det. Det finns ingen respekt hemma. Regler följs inte utan dom gör precis vad dom vill och känner för, dom vet att mamman inte gör någonting för att hon är så trött inombords på detta tjatande. Säger man något så är det tjat eller otrevligheter eller skrik och gapande vilket kan hålla på i timmar.
Jag har inga barn själv men är det vanligt att barn gör såhär? Får ofta höra att jag inte har egna barn så jag vet inte hur man uppfostrar dom, men det känns märkligt att detta skulle vara normalt? Kan också tillägga att ungarna har svårt att sköta sin hygien, duscha, byta till rena och hela kläder, borsta tänder osv, det är tjat om det var och varannan dag och det görs normalt 2 ggr/vecka efter mycket tjat.
Dom lyssnar varken på sin mamma eller på mig och det märks att det är barnen som styr hemma. Jag anser att när man är 20 & 16 år så ska man inte behöva tjata om att städa, duscha, gå till skolan, sköta sig osv, lite ansvar måste man själv ta, men tydligen inte. Jag tänker att det är viktigt att sätta gränser och regler och att hålla sig till dom och inte ge med sig fastän det blir gap och skrik.
Tänker jag helt fel eller är detta normalt?