Ang. medicinering vid bokstavssyndrom
Kropp & hälsa
  1. Anonym
    #1

    Ang. medicinering vid bokstavssyndrom

    Klipp från Dagens Medicin:

    \"ADHD-medel kan öka självmordsrisk

    Behandling med Strattera till barn med ADHD kan öka risken för självmordsrelaterade händelser, varnar den engelska läkemedelsmyndigheten MHRA och tillverkaren Eli Lilly.\"

    Samma risker har konstaterats vid behandling av barn och ungdomar med s.k. \"lyckopiller\", dvs. antidepressiva preparat av SSRI-typ.

  2. 1
    Ang. medicinering vid bokstavssyndrom Klipp från Dagens Medicin:

    \"ADHD-medel kan öka självmordsrisk

    Behandling med Strattera till barn med ADHD kan öka risken för självmordsrelaterade händelser, varnar den engelska läkemedelsmyndigheten MHRA och tillverkaren Eli Lilly.\"

    Samma risker har konstaterats vid behandling av barn och ungdomar med s.k. \"lyckopiller\", dvs. antidepressiva preparat av SSRI-typ.

  3. Åsa
    #2

    Det finns väl ingen medicin

    (eller iaf få) som inte har biverkningar? Och vad jag vet så finns det väl inte många antidepressiva som inte har självmordsrisk som biverkning om man inte sköter medicineringen rätt, dvs inte slutar abrupt osv. I varje enskilt fall när man avväger att sätta in en medicin oavsett diagnos får man ju väga nyttan mot eventuella biverkningar. Eller hur?

    Om nu 95 barn av 100 får ett mycket förbättrat liv så är det väl mycket värt. Om det nu är såna siffror, jag vet inte alls. Och som med alla mediciner är det enormt viktigt att man känner till biverkningarna och är uppmärksam på dem så att man kan ändra doserna eller byta medicin om problem uppstår.

    Vad jag vet är väl dessutom siffrorna för självmord ganska höga redan för personer med damp/adhd? Vem vet, summan av antalet självmord kanske ändå blir färre med medicinering? Jag bara spekulerar men kan du säga att det säkert INTE är så?
  4. 2
    Det finns väl ingen medicin (eller iaf få) som inte har biverkningar? Och vad jag vet så finns det väl inte många antidepressiva som inte har självmordsrisk som biverkning om man inte sköter medicineringen rätt, dvs inte slutar abrupt osv. I varje enskilt fall när man avväger att sätta in en medicin oavsett diagnos får man ju väga nyttan mot eventuella biverkningar. Eller hur?

    Om nu 95 barn av 100 får ett mycket förbättrat liv så är det väl mycket värt. Om det nu är såna siffror, jag vet inte alls. Och som med alla mediciner är det enormt viktigt att man känner till biverkningarna och är uppmärksam på dem så att man kan ändra doserna eller byta medicin om problem uppstår.

    Vad jag vet är väl dessutom siffrorna för självmord ganska höga redan för personer med damp/adhd? Vem vet, summan av antalet självmord kanske ändå blir färre med medicinering? Jag bara spekulerar men kan du säga att det säkert INTE är så?
  5. Nilsfar
    #3

    OT om tolkningar

    Har inte hunnit svara på ditt senaste inlägg - tänkte att jag lika gärna kan göra det här.

    Jag trode knappt min ögon när jag läste den här meningen av dig \"Sättet att BESKRIVA upplevelsen, i ljuset av senare erfarenheter, är däremot en tolkning\"

    Vi har många gånger haft uppe diskussionen om de berättelser från andra människor som du använder som ett huvudargument i dina teorier. Jag blir nästan chokad när du på det här sättet medger att det faktiskt handlar om tolkningar - trevligt!
  6. 3
    OT om tolkningar Har inte hunnit svara på ditt senaste inlägg - tänkte att jag lika gärna kan göra det här.

    Jag trode knappt min ögon när jag läste den här meningen av dig \"Sättet att BESKRIVA upplevelsen, i ljuset av senare erfarenheter, är däremot en tolkning\"

    Vi har många gånger haft uppe diskussionen om de berättelser från andra människor som du använder som ett huvudargument i dina teorier. Jag blir nästan chokad när du på det här sättet medger att det faktiskt handlar om tolkningar - trevligt!
  7. marib
    #4

    Som med allt annat

    så beror mkt på vilken grupp man utför undersökningen på.
    _Distriktsköterskarna_ ombads undersöka medicineringen hos de gamla de gick till = stora rubriker i kvällspressen 95% av alla gamla äter hjärtmediciner!! (minns inte exakta siffror)TROR inte resutatet blivt detsamma om _alla_ mellan 60 - 90 blivit tillfrågade.
    Si och så många barn mår dåligt efter kejsar snitt! jaha ja, det kanske fanns en anledning till att det _blev_ snitt? Man skulle få ett annat resultat om _alla_ förlossningar var med i statistiken.

    Behandling med Strattera till barn med ADHD kan öka risken för självmordsrelaterade händelser. Jaha? risken fanns där före så?
  8. 4
    Som med allt annat så beror mkt på vilken grupp man utför undersökningen på.
    _Distriktsköterskarna_ ombads undersöka medicineringen hos de gamla de gick till = stora rubriker i kvällspressen 95% av alla gamla äter hjärtmediciner!! (minns inte exakta siffror)TROR inte resutatet blivt detsamma om _alla_ mellan 60 - 90 blivit tillfrågade.
    Si och så många barn mår dåligt efter kejsar snitt! jaha ja, det kanske fanns en anledning till att det _blev_ snitt? Man skulle få ett annat resultat om _alla_ förlossningar var med i statistiken.

    Behandling med Strattera till barn med ADHD kan öka risken för självmordsrelaterade händelser. Jaha? risken fanns där före så?
  9. Anonym
    #5

    Som sagt, Nilsfar, vi talar nu om...

    ...den verbala _beskrivningen_ av upplevelsen, inte om upplevelsen eller återupplevelsen I SIG. Vi har m.a.o. mycket långt från samma uppfattning i den eviga tolkningsfrågan.
  10. 5
    Som sagt, Nilsfar, vi talar nu om... ...den verbala _beskrivningen_ av upplevelsen, inte om upplevelsen eller återupplevelsen I SIG. Vi har m.a.o. mycket långt från samma uppfattning i den eviga tolkningsfrågan.
  11. Anonym
    #6

    Nu handlade inte det här om...

    ...kvällspressens undersökningar och tolkningar, marib, utan om brittiska läkemedelsverkets och tillverkarens egna undersökningar och tolkningar. Har ganska svårt att tro, att dessa båda gör så fundamentala, statistiska felgrepp.

    Om man sedan påstår att risken för själmordsrelaterade händelser ökar med Strattera-behandling, så jämför man naturligtvis med risknivån hos samma kategori patienter, när de inte behandlas med Strattera. Annars vore påståendet ganska meningslöst.
  12. 6
    Nu handlade inte det här om... ...kvällspressens undersökningar och tolkningar, marib, utan om brittiska läkemedelsverkets och tillverkarens egna undersökningar och tolkningar. Har ganska svårt att tro, att dessa båda gör så fundamentala, statistiska felgrepp.

    Om man sedan påstår att risken för själmordsrelaterade händelser ökar med Strattera-behandling, så jämför man naturligtvis med risknivån hos samma kategori patienter, när de inte behandlas med Strattera. Annars vore påståendet ganska meningslöst.
  13. Anonym
    #7

    Och ett litet tillägg

    Som jag också var inne på, så sysslar man med teoretiseringar och ordmärkeri, om man avfärdar människors beskrivningar av sina upplevelser, därför att man betraktar dem som \"tolkningar\". Beskrivningarna är inga fria fantasier i förhållande till den upplevelse de skall uttrycka. Det handlar snarare om språkliga nyansskillnader.

    (De människor jag hänvisar till har dessutom inte _enbart_ uttryckt sina känslor verbalt, utan i högsta grad också just känslomässigt.)
  14. 7
    Och ett litet tillägg Som jag också var inne på, så sysslar man med teoretiseringar och ordmärkeri, om man avfärdar människors beskrivningar av sina upplevelser, därför att man betraktar dem som \"tolkningar\". Beskrivningarna är inga fria fantasier i förhållande till den upplevelse de skall uttrycka. Det handlar snarare om språkliga nyansskillnader.

    (De människor jag hänvisar till har dessutom inte _enbart_ uttryckt sina känslor verbalt, utan i högsta grad också just känslomässigt.)
  15. Anonym
    #8

    Självmordsrelaterade händelser...

    ...är inte vilken \"biverkan\" som helst, Åsa, och dessutom inte en som kan rättas till i efterhand, genom byte av medicin eller dosering.
  16. 8
    Självmordsrelaterade händelser... ...är inte vilken \"biverkan\" som helst, Åsa, och dessutom inte en som kan rättas till i efterhand, genom byte av medicin eller dosering.
  17. marib
    #9

    Och jag vidhåller

    att det delvis beror på att tendenserna redan fanns där.
  18. 9
    Och jag vidhåller att det delvis beror på att tendenserna redan fanns där.
  19. Åsa
    #10

    Nej det inser jag med

    men samtidigt handlar det om att man kanske genom en sån här rapport bättre följer upp sina patienter och försöker försäkra sig om att patienten mår bättre på medicinen och doserar rätt. Mår patienten drastiskt sämre så lär nog föräldrarna/omgivningen märka det rätt snabbt för det är ju barn/ungdomar man talar om här, eller hur?

    Allt är inte svart eller vitt.
  20. 10
    Nej det inser jag med men samtidigt handlar det om att man kanske genom en sån här rapport bättre följer upp sina patienter och försöker försäkra sig om att patienten mår bättre på medicinen och doserar rätt. Mår patienten drastiskt sämre så lär nog föräldrarna/omgivningen märka det rätt snabbt för det är ju barn/ungdomar man talar om här, eller hur?

    Allt är inte svart eller vitt.
  21. Medlem sedan
    Jan 2002
    #11

    Kanske på sin plats ...

    ... att läsa påståendet från sin källa, istället för att lita blint på vad en journalist (miss-)uppfattat?

    http://newsroom.lilly.com/ReleaseDetail.cfm?ReleaseID=17 5142 resp http://www.mhra.gov.uk/home/idcplg?IdcService=GET_FILE&dDo cName=CON2017993&RevisionSelec tionMethod=LatestReleased

    Där kan man läsa att det handlade om en liten, knappt signifikant skillnad mellan Strattera- och placebogrupp när det gällde suicid_tankar_ - inte suicid!

    Självmordsrisk är en annan sak - det har man inte studerat eftersom det inte fanns några självmord öht rapporterade. Ett självmordsförsök rapporterades dock - men det kan man knappast dra några slutsatser av.
  22. 11
    Kanske på sin plats ... ... att läsa påståendet från sin källa, istället för att lita blint på vad en journalist (miss-)uppfattat?

    http://newsroom.lilly.com/ReleaseDetail.cfm?ReleaseID=17 5142 resp http://www.mhra.gov.uk/home/idcplg?IdcService=GET_FILE&dDo cName=CON2017993&RevisionSelec tionMethod=LatestReleased

    Där kan man läsa att det handlade om en liten, knappt signifikant skillnad mellan Strattera- och placebogrupp när det gällde suicid_tankar_ - inte suicid!

    Självmordsrisk är en annan sak - det har man inte studerat eftersom det inte fanns några självmord öht rapporterade. Ett självmordsförsök rapporterades dock - men det kan man knappast dra några slutsatser av.
  23. Åsa
    #12

    Tack SO! :-)

    s
  24. 12
    Tack SO! :-) s
  25. Soliga Li
    #13

    Är det inte

    samma typ av reaktion som de som inte tål Morfin får tro?
    Vissa blir låga och vill inte leva...Flera i min familj inklusive mig själv fungerar så!
  26. 13
    Är det inte samma typ av reaktion som de som inte tål Morfin får tro?
    Vissa blir låga och vill inte leva...Flera i min familj inklusive mig själv fungerar så!
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14

    Ja, det var ju en rätt brutal skillnad...

    mot vad som skrevs i första artikeln som Haqvin hänvisade till.

    Dessutom är det omöjligt att avgöra om dessa självmordstankar hade funnits där ändå. Även om det nu fanns en placebogrupp så är alla individer, och jag tycker att resultatet väldigt lätt kan bli missvisande i tester som dessa.
  28. 14
    Ja, det var ju en rätt brutal skillnad... mot vad som skrevs i första artikeln som Haqvin hänvisade till.

    Dessutom är det omöjligt att avgöra om dessa självmordstankar hade funnits där ändå. Även om det nu fanns en placebogrupp så är alla individer, och jag tycker att resultatet väldigt lätt kan bli missvisande i tester som dessa.
  29. Anonym
    #15

    Självmordsbenägen son.

    Hej!

    Om jag skulle referera till mina egna erfarenheter så fanns självmordsbenägenheten där innan medicineringen. Faktum är att sonens ångest, tvång och fixering vid döden var orsaken till att vi började medicinera. Vi började med Ritalin då hans koncentrationssvårigheter var så allvarliga att han inte lärde sig något i skolan, kunde inte följa ett samtal och rasade i vikt då han inte hade tålamod att sitta en hel måltid. Tyvärr mådde han då redan så dåligt att han blev deprimerad. Depressionen kombinerat med en fixering vid allt som har med döden att göra; från sjukdomar till begravningar, gjorde att vi såg allvaret i situationen och valde att även börja med Zoloft. Och faktum är att det är det bästa vi gjort. Från att ha en son som grät för att livet var över och enbart pratade om olika sätt att dö på, har vi nu en fantastisk underbar son som börjat leva igen. Han har trots sin Aspergers lyckats få sociala relationer och finna glädje i tillvaron. Så summan av det hela är att jag är övertygad om att han skulle gått från tankar till riktiga försök att ta sitt liv om den onda spiralen fått fortsätta. Nu lyckades vi, med medicinernas hjälp, bryta cirkeln och det ångrar jag inte en sekund.
  30. 15
    Självmordsbenägen son. Hej!

    Om jag skulle referera till mina egna erfarenheter så fanns självmordsbenägenheten där innan medicineringen. Faktum är att sonens ångest, tvång och fixering vid döden var orsaken till att vi började medicinera. Vi började med Ritalin då hans koncentrationssvårigheter var så allvarliga att han inte lärde sig något i skolan, kunde inte följa ett samtal och rasade i vikt då han inte hade tålamod att sitta en hel måltid. Tyvärr mådde han då redan så dåligt att han blev deprimerad. Depressionen kombinerat med en fixering vid allt som har med döden att göra; från sjukdomar till begravningar, gjorde att vi såg allvaret i situationen och valde att även börja med Zoloft. Och faktum är att det är det bästa vi gjort. Från att ha en son som grät för att livet var över och enbart pratade om olika sätt att dö på, har vi nu en fantastisk underbar son som börjat leva igen. Han har trots sin Aspergers lyckats få sociala relationer och finna glädje i tillvaron. Så summan av det hela är att jag är övertygad om att han skulle gått från tankar till riktiga försök att ta sitt liv om den onda spiralen fått fortsätta. Nu lyckades vi, med medicinernas hjälp, bryta cirkeln och det ångrar jag inte en sekund.
  31. Anonym
    #16

    Tja, SO, om journalisten vid DM…

    …möjligen hårdrog undersökningsresultatet, så gör du dig kanske i stället skyldig till eufemismer. MHRA (som jag i sammanhanget litar mer på än tillverkaren) talar om både tankar och _beteenden_, och hur signifikant undersökningsresultatet är kan förstås bedömas på olika sätt.

    Så här skriver MHRA på sin hemsida:

    ”The Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) is to look into the health risks and benefits of Strattera®, a prescription-only medicine used to treat attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). This follows new clinical trial data which identified an increased risk of suicidal thoughts and behaviour in children treated with Strattera®.

    Strattera® is not extensively used in the UK for the treatment of ADHD, but patients together with parents and guardians are being advised of this risk and should be made aware of any possible signs and symptoms.

    Dr June Raine, Director of Medicines post-licensing at the MHRA said, “We are advising healthcare professionals that patients should be carefully monitored for signs of depression, suicidal thoughts or suicidal behaviour and referred for alternative treatment if necessary. Children who are doing well on this medication should continue their treatment. Those who experience any unusual symptoms, or are concerned, should speak to their doctor to discuss the best course of action.”

    Updated warnings will be put on the patient information leaflet (PIL) for Strattera® about the risk of suicidal thoughts and behaviour. Patients and healthcare professionals are urged to report any suspected adverse reactions to Strattera® via the Yellow Card Scheme. Further information can be found on the web at www.yellowcard.gov.uk.”
  32. 16
    Tja, SO, om journalisten vid DM… …möjligen hårdrog undersökningsresultatet, så gör du dig kanske i stället skyldig till eufemismer. MHRA (som jag i sammanhanget litar mer på än tillverkaren) talar om både tankar och _beteenden_, och hur signifikant undersökningsresultatet är kan förstås bedömas på olika sätt.

    Så här skriver MHRA på sin hemsida:

    ”The Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) is to look into the health risks and benefits of Strattera®, a prescription-only medicine used to treat attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). This follows new clinical trial data which identified an increased risk of suicidal thoughts and behaviour in children treated with Strattera®.

    Strattera® is not extensively used in the UK for the treatment of ADHD, but patients together with parents and guardians are being advised of this risk and should be made aware of any possible signs and symptoms.

    Dr June Raine, Director of Medicines post-licensing at the MHRA said, “We are advising healthcare professionals that patients should be carefully monitored for signs of depression, suicidal thoughts or suicidal behaviour and referred for alternative treatment if necessary. Children who are doing well on this medication should continue their treatment. Those who experience any unusual symptoms, or are concerned, should speak to their doctor to discuss the best course of action.”

    Updated warnings will be put on the patient information leaflet (PIL) for Strattera® about the risk of suicidal thoughts and behaviour. Patients and healthcare professionals are urged to report any suspected adverse reactions to Strattera® via the Yellow Card Scheme. Further information can be found on the web at www.yellowcard.gov.uk.”
  33. Anonym
    #17

    Det är säkert sant, marib, ...

    ...men en ökning är en ökning. Det går aldrig att komma ifrån.
  34. 17
    Det är säkert sant, marib, ... ...men en ökning är en ökning. Det går aldrig att komma ifrån.
  35. Medlem sedan
    Jan 2002
    #18

    Informationen MHRA ...

    ... bygger sin bedömning på, kommer från en enda källa - Eli-lilly. På länken jag gav till deras hemsida är uppgiften att ett självmordsförsök, i en grupp på 1300 patienter behandlade med Strattera rapporterades. MHRA har inte tillgång till några andra uppgifter än det.

    Ett fall, hur tragiskt det än är, är ingen signifikant skillnad i suicidala beteenden. Som mång aredan påpekat här är det inte orimligt att anta att risken för suicidbeteenden redan är stor i den här gruppen.
  36. 18
    Informationen MHRA ... ... bygger sin bedömning på, kommer från en enda källa - Eli-lilly. På länken jag gav till deras hemsida är uppgiften att ett självmordsförsök, i en grupp på 1300 patienter behandlade med Strattera rapporterades. MHRA har inte tillgång till några andra uppgifter än det.

    Ett fall, hur tragiskt det än är, är ingen signifikant skillnad i suicidala beteenden. Som mång aredan påpekat här är det inte orimligt att anta att risken för suicidbeteenden redan är stor i den här gruppen.
  37. Anonym
    #19

    Självklart kommer informationen...

    ...från Lilly. Något annat har jag inte påstått. Det är dock inte lika självklart att Lilly presenterar studien på sin hemsida med samma ordval, och därmed innehåll, som originalstudien kan tänkas uttrycka. Tillverkaren är trots allt part i målet.

    Ang. signifikansen syftade jag inte specifikt på det enstaka självmordsförsöket, utan på totala antalet fall av självmordsrelaterade tankar/beteenden (som f.ö. var noll i placebogruppen!).
  38. 19
    Självklart kommer informationen... ...från Lilly. Något annat har jag inte påstått. Det är dock inte lika självklart att Lilly presenterar studien på sin hemsida med samma ordval, och därmed innehåll, som originalstudien kan tänkas uttrycka. Tillverkaren är trots allt part i målet.

    Ang. signifikansen syftade jag inte specifikt på det enstaka självmordsförsöket, utan på totala antalet fall av självmordsrelaterade tankar/beteenden (som f.ö. var noll i placebogruppen!).
  39. Nilsfar
    #20

    Jag förstår att du har...

    ...upplevt mångas berättelser starkt. Speciellt om du har kännt att du kan leva dig in idem.

    däremot är steget oerhört långt till att kunna dra slutsatser om orsakssammanhang. Speciellt eftersom det ju faktiskt är frågan om tolkningar i flera steg. Tolkningar där det man upplevt efter barndom också påverkar synen på barndomen och hur du beskriver den.

    Att som du gör sedan dra slutsaster utifrån detta material om vad som hänt de första två åren av en människas liv och vad som är hönan och ägget när det gäller olika symptom är ju inte speciellt övertygande.

  40. 20
    Jag förstår att du har... ...upplevt mångas berättelser starkt. Speciellt om du har kännt att du kan leva dig in idem.

    däremot är steget oerhört långt till att kunna dra slutsatser om orsakssammanhang. Speciellt eftersom det ju faktiskt är frågan om tolkningar i flera steg. Tolkningar där det man upplevt efter barndom också påverkar synen på barndomen och hur du beskriver den.

    Att som du gör sedan dra slutsaster utifrån detta material om vad som hänt de första två åren av en människas liv och vad som är hönan och ägget när det gäller olika symptom är ju inte speciellt övertygande.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Medicinering
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 18:24
  2. Medicinering
    By durian in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 20:58
  3. Medicinering?
    By lindot in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 20:24
  4. Medicinering
    By Ny på det här... in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 15:36
  5. Medicinering 3 ggr/dag
    By camilla_73 in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 12:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar