Tycker det är dyrt med fler barn,hur mycket ....
Många barn
  1. Lite anonym just nu!
    #1

    Tycker det är dyrt med fler barn,hur mycket ....

    per månad lägger ni på mat,kläder,hygienartiklar mm??
    Hur många barn och hur gamla är dem?
    Köper du alltid nya kläder/skor eller även begagnad?
    På en vecka hur mycket mjölk,blöjor,kött,grönskaker,t vättmedel mm gör ni av med? Inser att jag måste börja planera lite mer nu och ni med fler barn skulle kunna hjälpa en på traven om ni vill dela med er av era erfarenheteroch tips!!
    Är små eller stora barn dyrast?
  2. 1
    Tycker det är dyrt med fler barn,hur mycket .... per månad lägger ni på mat,kläder,hygienartiklar mm??
    Hur många barn och hur gamla är dem?
    Köper du alltid nya kläder/skor eller även begagnad?
    På en vecka hur mycket mjölk,blöjor,kött,grönskaker,t vättmedel mm gör ni av med? Inser att jag måste börja planera lite mer nu och ni med fler barn skulle kunna hjälpa en på traven om ni vill dela med er av era erfarenheteroch tips!!
    Är små eller stora barn dyrast?
  3. Eirene
    #2

    Jag tänkte nog bara svara på din sista fråga


    Stora barn är dyrare i drift. Kanske det finns någon som vet var man kan hitta siffror på vad barn kostar i olika åldrar...Jag sökte på eniro men fann inte något.

    Matkostnaderna skjuter i höjden när barnen blir större. Jag har fem barn hemma nu och det märks att två har flyttat i höst.

    Men fortfarande så går det minst 20 liter mjölk i veckan, men vi kan klara oss på mindre om jag begränsar dem lite.

    Mina tonårskillar äter mycket mer än vad tonårstjejerna gjorde.

    Det går mycket av allt,kan jag säga. Toapapper, schampo, tvål, allt tar slut väldigt snabbt. Vi köper gärna storpack av allt och jag skulle gärna hitta någon som sålde just schampo i storpack.

    Det är dyrt med barn! Det är som att driva ett företag där jag och manenn är de enda anställda :)
  4. 2
    Jag tänkte nog bara svara på din sista fråga
    Stora barn är dyrare i drift. Kanske det finns någon som vet var man kan hitta siffror på vad barn kostar i olika åldrar...Jag sökte på eniro men fann inte något.

    Matkostnaderna skjuter i höjden när barnen blir större. Jag har fem barn hemma nu och det märks att två har flyttat i höst.

    Men fortfarande så går det minst 20 liter mjölk i veckan, men vi kan klara oss på mindre om jag begränsar dem lite.

    Mina tonårskillar äter mycket mer än vad tonårstjejerna gjorde.

    Det går mycket av allt,kan jag säga. Toapapper, schampo, tvål, allt tar slut väldigt snabbt. Vi köper gärna storpack av allt och jag skulle gärna hitta någon som sålde just schampo i storpack.

    Det är dyrt med barn! Det är som att driva ett företag där jag och manenn är de enda anställda :)
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3

    Försöker svara

    Mat och hygienartiklar gå på 6000 kr per månad för oss. Vi sätter in det på ett speciellt konto och får hushålla med det under månaden. Det brukar räcka ganska precis.

    Två 4-åringar och två 9-åringar har vi.

    För kläder gör vi så att vi sätter in 500 kr per månad på ett särskilt klädkonto, det använder vi när vi ska köpa vinterkläder, skor och jackor. Det är inte kul att behöva köpa 4 overaller/täckjackor- o byxor på en och samma månad. Då är det skönt att ha lite sparat till det.

    Vi köper mycket kläder på rea, bunkrar upp när det är halva reapriset. Det är väldigt sällan jag går och köper ett par byxor för att någon behöver det just nu. Vinterkläder köper vi däremot av bra kvalitet. Lägger nog också lite för mycket på sportutrustning. Jag köper också en del kläder till de mindre barnen på loppis. Jag älskar att gå på loppis!

    Jag har ingen koll på hur mycket mat av olika slag det går åt. Men vi handlar kött, kyckling m m när det är på extrapris och planerar veckans mat efter vad som finns i frysen. Det är ytterst sällan som jag går och köper köttfärs för att vi ska äta det den dagen.
  6. 3
    Försöker svara Mat och hygienartiklar gå på 6000 kr per månad för oss. Vi sätter in det på ett speciellt konto och får hushålla med det under månaden. Det brukar räcka ganska precis.

    Två 4-åringar och två 9-åringar har vi.

    För kläder gör vi så att vi sätter in 500 kr per månad på ett särskilt klädkonto, det använder vi när vi ska köpa vinterkläder, skor och jackor. Det är inte kul att behöva köpa 4 overaller/täckjackor- o byxor på en och samma månad. Då är det skönt att ha lite sparat till det.

    Vi köper mycket kläder på rea, bunkrar upp när det är halva reapriset. Det är väldigt sällan jag går och köper ett par byxor för att någon behöver det just nu. Vinterkläder köper vi däremot av bra kvalitet. Lägger nog också lite för mycket på sportutrustning. Jag köper också en del kläder till de mindre barnen på loppis. Jag älskar att gå på loppis!

    Jag har ingen koll på hur mycket mat av olika slag det går åt. Men vi handlar kött, kyckling m m när det är på extrapris och planerar veckans mat efter vad som finns i frysen. Det är ytterst sällan som jag går och köper köttfärs för att vi ska äta det den dagen.
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    en miljon

    nån sa att man lägger ut en miljon per barn fram till 18-årsdagen. Undrar om det stämmer?
  8. 4
    en miljon nån sa att man lägger ut en miljon per barn fram till 18-årsdagen. Undrar om det stämmer?
  9. Medlem sedan
    May 2000
    #5

    Räkna

    om ungen kostar 1.000.000 kr på 18 år blir det drygt 4.600 kr/mån, inte helt omöjligt.
    Min äldsta kostar mer än så..
  10. 5
    Räkna om ungen kostar 1.000.000 kr på 18 år blir det drygt 4.600 kr/mån, inte helt omöjligt.
    Min äldsta kostar mer än så..
  11. Malla med sex barn
    #6

    Som svar på

    din sista fråga så är stora barn dyrast. Deras kläder, nöjen, aktiviteter, ätande med mera kostar betydligt mer än för småbarn. Kraven ökar dessutom med åren=)
    Om du vill ha lite mer \"kött på benen\" kan du titta här:
    http://www.ekonomi.konsumentverket.se/Documents/PM/PM2004_10_skaliga_levnadskostn ader.pdf
  12. 6
    Som svar på din sista fråga så är stora barn dyrast. Deras kläder, nöjen, aktiviteter, ätande med mera kostar betydligt mer än för småbarn. Kraven ökar dessutom med åren=)
    Om du vill ha lite mer \"kött på benen\" kan du titta här:
    http://www.ekonomi.konsumentverket.se/Documents/PM/PM2004_10_skaliga_levnadskostn ader.pdf
  13. Ffrree m. 5 grabbar
    #7

    Mat oc hygien = ca 10.000 kr /månad....

    ... kläder vete sjutton vad det blir men dyrt är det... Vi har 5 barn: 14, 12, 10, 5 och 1 år.
  14. 7
    Mat oc hygien = ca 10.000 kr /månad.... ... kläder vete sjutton vad det blir men dyrt är det... Vi har 5 barn: 14, 12, 10, 5 och 1 år.
  15. Medlem sedan
    Feb 2003
    #8

    mångmiljonär

    vilka mångmiljonärer vi är då, egentligen!
  16. 8
    mångmiljonär vilka mångmiljonärer vi är då, egentligen!
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Absolut!

    =)

    Eller skulle varit, om vi inte haft våra barn.. Tänk att spara ihop 4 miljoner på 25 år.. känns som en omöjlighet. ;-)
  18. 9
    Absolut! =)

    Eller skulle varit, om vi inte haft våra barn.. Tänk att spara ihop 4 miljoner på 25 år.. känns som en omöjlighet. ;-)
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Få se....

    Det är ju lite olika det där med kläder för jag köper i stort sett bara till två av mina fyra då de är de enda som bor här på heltid.....

    De två stora pojkarna bor här växelvis och de får de flesta av sina kläder av sin farmor och farfar samt av sin pappa (han får barnbidraget så att det ska täcka det de behöver för mediciner, kläder, fritids och sportaktiviteter.... )

    Lilla pojken och flickan köper jag och maken allt till, de får lite kläder till jul och födelsedag av sina resp. farmor och farfar.... Men det mesta står vi för.... Och det blir kanske 400:- i snitt per månad.... Alltså kring 5000:- per år...

    Mat och hygien..... Tja.... 5000 per månad.... En storhandling för ca 3500 per månad och så ca 1500 löpande för mjölk, bröd, frukt och grönt....

    Hur mycket av varje.... ?? Ingen aning..... Ca 11 liter mjölk per vecka, 1½ blöjpaket (stort paket) blöjor per månad (1 blöjbarn), tvättmedel köper vi i storpack (det körs hem) så det har vi för ett år åt gången, samma med diskmedel till diskmaskinen.... Handlar ca 6 kilo köttfärs, 7 kilo kyckling, 3 kilo köttbullar, 4 kilo falukorv, 4 kilo grytbitar, 4 kilo sjömansbiff alt. lövbiff, 4 kilo fisk (fryst i block), 15 kilo potatis, 3 kilo ris, 6 kilo pasta, 20 burkar krossade tomater mm mm mm varje gång vi storhandlar.... Svårt att säga exakt, kan säga bättre nu på fredag (kväll) iom att vi ska storhandla då....

    (Kul att skriva in hela listan av det jag köpt, sällan jag gjort det så det kan ju vara intressant för mig ocks... )

    Kan inte ge dig direkta siffror eller mängder men jag vet en sak iaf - Och det är att det går en massa men att det inte blr så fasligt dyrt iaf.... Inte för oss åtminstone...
  20. 10
    Få se.... Det är ju lite olika det där med kläder för jag köper i stort sett bara till två av mina fyra då de är de enda som bor här på heltid.....

    De två stora pojkarna bor här växelvis och de får de flesta av sina kläder av sin farmor och farfar samt av sin pappa (han får barnbidraget så att det ska täcka det de behöver för mediciner, kläder, fritids och sportaktiviteter.... )

    Lilla pojken och flickan köper jag och maken allt till, de får lite kläder till jul och födelsedag av sina resp. farmor och farfar.... Men det mesta står vi för.... Och det blir kanske 400:- i snitt per månad.... Alltså kring 5000:- per år...

    Mat och hygien..... Tja.... 5000 per månad.... En storhandling för ca 3500 per månad och så ca 1500 löpande för mjölk, bröd, frukt och grönt....

    Hur mycket av varje.... ?? Ingen aning..... Ca 11 liter mjölk per vecka, 1½ blöjpaket (stort paket) blöjor per månad (1 blöjbarn), tvättmedel köper vi i storpack (det körs hem) så det har vi för ett år åt gången, samma med diskmedel till diskmaskinen.... Handlar ca 6 kilo köttfärs, 7 kilo kyckling, 3 kilo köttbullar, 4 kilo falukorv, 4 kilo grytbitar, 4 kilo sjömansbiff alt. lövbiff, 4 kilo fisk (fryst i block), 15 kilo potatis, 3 kilo ris, 6 kilo pasta, 20 burkar krossade tomater mm mm mm varje gång vi storhandlar.... Svårt att säga exakt, kan säga bättre nu på fredag (kväll) iom att vi ska storhandla då....

    (Kul att skriva in hela listan av det jag köpt, sällan jag gjort det så det kan ju vara intressant för mig ocks... )

    Kan inte ge dig direkta siffror eller mängder men jag vet en sak iaf - Och det är att det går en massa men att det inte blr så fasligt dyrt iaf.... Inte för oss åtminstone...
  21. Misan med 4 killar
    #11

    Vi gör av med

    ca 7000/månad för mat, hygien, tvättmedel och andra förbrukningsvaror.
    Det varierar väldigt hur mycket kläder och skor vi handlar, i snitt blir det kanska ca 2000/månad
    Stora barn är dyrast! De äter massor och håller på med sport som kostar pengar.
  22. 11
    Vi gör av med ca 7000/månad för mat, hygien, tvättmedel och andra förbrukningsvaror.
    Det varierar väldigt hur mycket kläder och skor vi handlar, i snitt blir det kanska ca 2000/månad
    Stora barn är dyrast! De äter massor och håller på med sport som kostar pengar.

Liknande trådar

  1. Det är dyrt med barn..
    By wowcow in forum _1109 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 13:26
  2. Jag tycker nog att dyrt är finare
    By sisla in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 17:55
  3. Christopher värd jag tycker det är dyrt
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 13:42
  4. Dyrt med barn!!!
    By Ottenonni in forum _0506 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 17:13
  5. Det är dyrt att ha barn!
    By Helena_2E in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 14:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar