Ni som har barn i årskurs 3
Skolbarn
  1. Irmelin
    #1

    Ni som har barn i årskurs 3

    Hur mycket läxor har era barn varje vecka, och i vilka ämnen ?
    Min dotter har en liten matteläxa samt en läsläxa och det är allt.
    Hennes kusin som går i ettan har ibland tre läxor i veckan. Jag är inte orolig eftersom jag vet att min dotter ligger bra till i alla ämnen, men blir lite fundersam på hur det är hos andra treor.
    Jag Skulle bli glad om ni tog er tid och svarade :-)
  2. 1
    Ni som har barn i årskurs 3 Hur mycket läxor har era barn varje vecka, och i vilka ämnen ?
    Min dotter har en liten matteläxa samt en läsläxa och det är allt.
    Hennes kusin som går i ettan har ibland tre läxor i veckan. Jag är inte orolig eftersom jag vet att min dotter ligger bra till i alla ämnen, men blir lite fundersam på hur det är hos andra treor.
    Jag Skulle bli glad om ni tog er tid och svarade :-)
  3. Medlem sedan
    Aug 1999
    #2

    2 st/v

    Hej! Min dotter som går i 3.an har också bara två läxor per vecka. Först en onsdagsläxa som varannan vecka är att läsa några sidor i läseboken och varannan vecka att räkna ett par sidor i matteboken. Sedan har hon fredagsläxan som kan handla om varierande ämnen. Tex.värdegrunder, läsförståelse, någon matteuppgift eller att ta reda på så mycket man kan om ett djur eller växt.

    Jag tycker också att hon har lite läxor.
  4. 2
    2 st/v Hej! Min dotter som går i 3.an har också bara två läxor per vecka. Först en onsdagsläxa som varannan vecka är att läsa några sidor i läseboken och varannan vecka att räkna ett par sidor i matteboken. Sedan har hon fredagsläxan som kan handla om varierande ämnen. Tex.värdegrunder, läsförståelse, någon matteuppgift eller att ta reda på så mycket man kan om ett djur eller växt.

    Jag tycker också att hon har lite läxor.
  5. Medlem sedan
    Dec 1998
    #3

    Min son

    ...har fyra läxor.
    En matteläxa, en svenskaläxa och en engelskaläxa samt läsning.

    De får läxorna en vecka i taget och respektive läxa är alltid till samma veckodag så vi planerar så det blir lagom mycket per dag.

    Just nu ser det ut såhär:

    Matten ärolika typer av uppgifte: uppställda tal varvat med kluringar och praktiska problem att lösa.

    Svenskan är \"veckans ord\": ett antal ord att stava och förstå betydelsen av.

    Engelskan är några glosor att förstå och kunna stava.

    Läsa ska de försöka göra så mycket som möjligt, efter förmåga. De protokollför läsningen. Vi brukar ta läsningen vid sängdags. Det är en skön avslutning på dagen.
  6. 3
    Min son ...har fyra läxor.
    En matteläxa, en svenskaläxa och en engelskaläxa samt läsning.

    De får läxorna en vecka i taget och respektive läxa är alltid till samma veckodag så vi planerar så det blir lagom mycket per dag.

    Just nu ser det ut såhär:

    Matten ärolika typer av uppgifte: uppställda tal varvat med kluringar och praktiska problem att lösa.

    Svenskan är \"veckans ord\": ett antal ord att stava och förstå betydelsen av.

    Engelskan är några glosor att förstå och kunna stava.

    Läsa ska de försöka göra så mycket som möjligt, efter förmåga. De protokollför läsningen. Vi brukar ta läsningen vid sängdags. Det är en skön avslutning på dagen.
  7. Medlem sedan
    Dec 2003
    #4

    min dotter hade 8 läxor/v i åk 3.

    Och det tycker jag var helt uppåt väggarna för mycket! Var GLAD att ditt barn har en klok lärare som ser till att använda lektionstiden till den inlärning som behövs i åk 3. De flesta läxor min tös hade var helt meningslösa.

    Nu har hon en annan lärare, i åk 4, och har nu bara 4 läxor/v: Veckans ord, 30 minuter matte, 5 engelska glosor, och en skrivläxa (svara på en fråga + rita en teckning till). Jag tycker det räcker mer än väl. Önskar att matteläxan kunde göras på skoltid istället eftersom det är svårt att hjälpa henne på ett bra sätt.
  8. 4
    min dotter hade 8 läxor/v i åk 3. Och det tycker jag var helt uppåt väggarna för mycket! Var GLAD att ditt barn har en klok lärare som ser till att använda lektionstiden till den inlärning som behövs i åk 3. De flesta läxor min tös hade var helt meningslösa.

    Nu har hon en annan lärare, i åk 4, och har nu bara 4 läxor/v: Veckans ord, 30 minuter matte, 5 engelska glosor, och en skrivläxa (svara på en fråga + rita en teckning till). Jag tycker det räcker mer än väl. Önskar att matteläxan kunde göras på skoltid istället eftersom det är svårt att hjälpa henne på ett bra sätt.
  9. Lisa
    #5

    2-3 läxor

    En svenskaläxa,antingen läsa bok och skriva lite om den, ca 15 min per dag, men i och med att läsningen lossat ordentligt blir det gärna mer läst. Annars är det ord, tar väl också ca 15 min.

    En matteläxa som tar ca 15 min.

    Ibland engelskaläxa som mest handlar om att öva på orden (inte skriva).

    Svärmor är lågstadielärare och förstår sig inte på läxor. Barnens skoldag är ju deras arbete. Med fritids så kommer ju många upp i mer än 8 timmar per dag. Ska de sen behöva göra läxa också. En bra pedagog ska ju lära ut i skolan, inte kräva föräldrarnas hjälp med det. Hon tycker att läxorna mer är för att göra föräldrarna nöjda än att det behövs i undervisningen när det är så här låga klasser. Kan hålla med henne, vissa läxor känns mer som de är för att det ska vara än för att sonen behöver dem. I tvåan fick man övertala sonen att göra dem då de var för enkla. Han fann ingen mening med dem och kunde ju redan det som skulle tränas. (Tex klockan som han kunnat sen 5 års ålder).
  10. 5
    2-3 läxor En svenskaläxa,antingen läsa bok och skriva lite om den, ca 15 min per dag, men i och med att läsningen lossat ordentligt blir det gärna mer läst. Annars är det ord, tar väl också ca 15 min.

    En matteläxa som tar ca 15 min.

    Ibland engelskaläxa som mest handlar om att öva på orden (inte skriva).

    Svärmor är lågstadielärare och förstår sig inte på läxor. Barnens skoldag är ju deras arbete. Med fritids så kommer ju många upp i mer än 8 timmar per dag. Ska de sen behöva göra läxa också. En bra pedagog ska ju lära ut i skolan, inte kräva föräldrarnas hjälp med det. Hon tycker att läxorna mer är för att göra föräldrarna nöjda än att det behövs i undervisningen när det är så här låga klasser. Kan hålla med henne, vissa läxor känns mer som de är för att det ska vara än för att sonen behöver dem. I tvåan fick man övertala sonen att göra dem då de var för enkla. Han fann ingen mening med dem och kunde ju redan det som skulle tränas. (Tex klockan som han kunnat sen 5 års ålder).
  11. Agneta H, trean bf 8/11
    #6

    Min dotter...

    ...har en läsläxa, en skrivläxa och en matteläxa per vecka. Jag är läxmotståndare så jag tänker nog tvärtom mot hur du tänker. Barnen behöver sin fritid till att leka, vila och njuta av livet.

    Min dotter klarar skolan bra så hon behöver inte lägga ner så myckt tid på läxorna. Hade nog kunnat dem utan att behöva göra dem alls. Men jag tänker på de som inte har det så lätt och måste lägga ner mycket fritid på det. Det är inte rättvist och dessutom så är undervisningen hos oss inte individuellt anpassad som den ju enligt läroplanen ska vara. En inviduellt anpassad undervisning ska ju göra att olika barn har olika läxor.
  12. 6
    Min dotter... ...har en läsläxa, en skrivläxa och en matteläxa per vecka. Jag är läxmotståndare så jag tänker nog tvärtom mot hur du tänker. Barnen behöver sin fritid till att leka, vila och njuta av livet.

    Min dotter klarar skolan bra så hon behöver inte lägga ner så myckt tid på läxorna. Hade nog kunnat dem utan att behöva göra dem alls. Men jag tänker på de som inte har det så lätt och måste lägga ner mycket fritid på det. Det är inte rättvist och dessutom så är undervisningen hos oss inte individuellt anpassad som den ju enligt läroplanen ska vara. En inviduellt anpassad undervisning ska ju göra att olika barn har olika läxor.
  13. Ev@
    #7

    det låter självklart för mig

    att barnen ska ha individuellt anpassade läxor, det har de också i min dotters skola. Hon går i ettan. Där håller jag helt med dig.
    Men jag är inte läxmotståndare som du.
    Alla barn i dotterns ålderblandade klass får läsläxa eftersom alla barn behöver jobba med läsning - oavsett vilken nivå de är på. Men självklart får alla barn böcker anpassade efter deras individuella nivå.
    Tanken bakom läsläxan är att se till att barnen läser en kvart om dagen. För en kvarts läsning per dag när man är barn är vad som behövs för att bli en bra vuxenläsare.
    Utöver det får barnen läxor vid behov - om de behöver jobba extra med något. Och då är de läxorna helt individuella. Just nu så här i början av ettan får barnen bara läsläxan. Det räcker gott, tycker fröken.
    Min dotter går i montessoriskola. Jag är alltså inte läxmotståndare, men jag skulle ha svårt för läxor om de bara hade en dag på sig som när jag var liten. Då blir det betungande för både barn och föräldrar. Att få en läsläxa på fredagen som ska vara klar följande fredag är dock okej med mig. Då kan man ju ta en stund under helgen till läsningen om vardagarna är fullspikade. Att läsa är kul och särskilt när man som förälder får vara med när ens barn läser högt en stund. Jag försöker se läsläxan som en rolig uppgift vi gör tillsammans. Inte betungande läxa. Om jag förmedlar lek och skoj till dottern tror jag hon kommer att se på läxan så också.
  14. 7
    det låter självklart för mig att barnen ska ha individuellt anpassade läxor, det har de också i min dotters skola. Hon går i ettan. Där håller jag helt med dig.
    Men jag är inte läxmotståndare som du.
    Alla barn i dotterns ålderblandade klass får läsläxa eftersom alla barn behöver jobba med läsning - oavsett vilken nivå de är på. Men självklart får alla barn böcker anpassade efter deras individuella nivå.
    Tanken bakom läsläxan är att se till att barnen läser en kvart om dagen. För en kvarts läsning per dag när man är barn är vad som behövs för att bli en bra vuxenläsare.
    Utöver det får barnen läxor vid behov - om de behöver jobba extra med något. Och då är de läxorna helt individuella. Just nu så här i början av ettan får barnen bara läsläxan. Det räcker gott, tycker fröken.
    Min dotter går i montessoriskola. Jag är alltså inte läxmotståndare, men jag skulle ha svårt för läxor om de bara hade en dag på sig som när jag var liten. Då blir det betungande för både barn och föräldrar. Att få en läsläxa på fredagen som ska vara klar följande fredag är dock okej med mig. Då kan man ju ta en stund under helgen till läsningen om vardagarna är fullspikade. Att läsa är kul och särskilt när man som förälder får vara med när ens barn läser högt en stund. Jag försöker se läsläxan som en rolig uppgift vi gör tillsammans. Inte betungande läxa. Om jag förmedlar lek och skoj till dottern tror jag hon kommer att se på läxan så också.
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8

    finns det

    ingen möjlighet för din dotter att göra matteläxan i skolan, fast efter skoltid? Vi har ingen riktig läxläsning, men alla våra elever vet att de alltid kan stanna kvar efter skolan om de behöver lite extrahjälp med något.
  16. 8
    finns det ingen möjlighet för din dotter att göra matteläxan i skolan, fast efter skoltid? Vi har ingen riktig läxläsning, men alla våra elever vet att de alltid kan stanna kvar efter skolan om de behöver lite extrahjälp med något.
  17. Agneta H, trean bf 8/11
    #9

    Fast...

    ... man kan ju ha som rekommendation att barnen läser en kvart om dagen ändå. Det är väl bättre om de får välja vad de vill läsa tycker jag. Då stimulerar man läsandet mer.

    Här har vi också rekommendationen med 15 minuter per dag förutom den vanliga läsläxan och de andra två läxorna.
  18. 9
    Fast... ... man kan ju ha som rekommendation att barnen läser en kvart om dagen ändå. Det är väl bättre om de får välja vad de vill läsa tycker jag. Då stimulerar man läsandet mer.

    Här har vi också rekommendationen med 15 minuter per dag förutom den vanliga läsläxan och de andra två läxorna.

Liknande trådar

  1. Årskurs 2-3
    By evahelena in forum Skolbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 20:53
  2. Jag fick betyg i årskurs tre
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 13:47
  3. skolan vaccinerar bara årskurs 4-6
    By pinja in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 14:34
  4. Vilken årskurs börjar de med ekvationer?
    By _Maa_ in forum Skolbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 06:57
  5. Att gå om en årskurs
    By ovisst beslut in forum Skolbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 19:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar