Fråga om GBS under graviditet + lite annat
Många barn
  1. fyrabarnsmamma
    #1

    Fråga om GBS under graviditet + lite annat

    Hej!!
    Har fyra barn och tror nog att det är bra såhär. Men, utifall att man skulle vilja få en femma så har jag endel grejer som oroar mig. Under min sista grav upptäcktes det att jag hade GBS i urinen, vilket jag inte kollat innan. Har haft tidiga sammandragningar och fött de tre första lite tidigt, vilket kan bero på just GBS. Är detta med GBS något som skulle få er att avstå att försöka få fler barn?? Utmanar man ödet??
    Sen så funderar jag på åldern. Fyller 37 snart och min minsta är ju bara 5 månader. Vill ju isåfall inte ha för tätt, men jag är ju inte så ung längre. Hur länge törs man vänta?? Skulle vara intressant att höra hur ni tänker. Jag har alltid haft nån slags gräns på 35 år, men nu när jag är 37 så känner jag ju mig inte alls gammal (fast jag har väl inte fattat det än):).
    Ska man vara nöjd eller????
  2. 1
    Fråga om GBS under graviditet + lite annat Hej!!
    Har fyra barn och tror nog att det är bra såhär. Men, utifall att man skulle vilja få en femma så har jag endel grejer som oroar mig. Under min sista grav upptäcktes det att jag hade GBS i urinen, vilket jag inte kollat innan. Har haft tidiga sammandragningar och fött de tre första lite tidigt, vilket kan bero på just GBS. Är detta med GBS något som skulle få er att avstå att försöka få fler barn?? Utmanar man ödet??
    Sen så funderar jag på åldern. Fyller 37 snart och min minsta är ju bara 5 månader. Vill ju isåfall inte ha för tätt, men jag är ju inte så ung längre. Hur länge törs man vänta?? Skulle vara intressant att höra hur ni tänker. Jag har alltid haft nån slags gräns på 35 år, men nu när jag är 37 så känner jag ju mig inte alls gammal (fast jag har väl inte fattat det än):).
    Ska man vara nöjd eller????
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2

    inte avstå

    pga GBS,det skulle jag inte göra.Nu när du vet att du har en benägenhet att få komplikationer av GBS kan du säkert få möjlighet att få penicillin några gånger under graviditeten för att undvika sammandragningar och för tidig förlossning.Vad jag vet är det svårt att få bort GBS helt och hållet,så man får nog ta om kuren ett par gånger.Jag har aldrig haft besvär av GBS eller haft det i urinen,men jag har haft GBS i underlivet som man upptäckte i en odling efter svamp,av en slump.Jag blev jätteorolig,fast behövde inte ta antibiotika.
    Jag tror säkert att du kan få ta några antibiotikakurer under en eventuell kommande graviditet så att du slipper infektioner och sammandragningar+att de säkert testar urinen oftare.GBS tas av milt penicillin,så det är inga starka mediciner man behöver ta.Och så kommer du förmodligen att få antibiotika i dropp under förlossningen i förebyggande syfte.
    tala med din gynekolog om detta medan du planerar din graviditet.Åldern i sig är ju,tycker jag,inget problem.
  4. 2
    inte avstå pga GBS,det skulle jag inte göra.Nu när du vet att du har en benägenhet att få komplikationer av GBS kan du säkert få möjlighet att få penicillin några gånger under graviditeten för att undvika sammandragningar och för tidig förlossning.Vad jag vet är det svårt att få bort GBS helt och hållet,så man får nog ta om kuren ett par gånger.Jag har aldrig haft besvär av GBS eller haft det i urinen,men jag har haft GBS i underlivet som man upptäckte i en odling efter svamp,av en slump.Jag blev jätteorolig,fast behövde inte ta antibiotika.
    Jag tror säkert att du kan få ta några antibiotikakurer under en eventuell kommande graviditet så att du slipper infektioner och sammandragningar+att de säkert testar urinen oftare.GBS tas av milt penicillin,så det är inga starka mediciner man behöver ta.Och så kommer du förmodligen att få antibiotika i dropp under förlossningen i förebyggande syfte.
    tala med din gynekolog om detta medan du planerar din graviditet.Åldern i sig är ju,tycker jag,inget problem.
  5. Myzanmyzan
    #3

    har burit på GBS

    under alla mina 5 gravditeter.Första sonen född i v29 troligtvis pga GBS och cervixsuffiens.
    Men haraldrig tänkt så att GBS skulle hindra mej att skaffa fler barn.Vet man att duburit på GBS så brukar man göra kontroller under gravditeten.

    Äsch detta med åldern..det är ju bara en siffra på ett papper..så känner du att du orkar så varför inte skaffa en liten till då?
  6. 3
    har burit på GBS under alla mina 5 gravditeter.Första sonen född i v29 troligtvis pga GBS och cervixsuffiens.
    Men haraldrig tänkt så att GBS skulle hindra mej att skaffa fler barn.Vet man att duburit på GBS så brukar man göra kontroller under gravditeten.

    Äsch detta med åldern..det är ju bara en siffra på ett papper..så känner du att du orkar så varför inte skaffa en liten till då?
  7. anne.h
    #4

    vad är GBS? *IMT*

  8. 4
    vad är GBS? *IMT*
  9. Myzanmyzan
    #5

    GBS är

    Grupp B

    streptokockbakterier
  10. 5
    GBS är Grupp B

    streptokockbakterier
  11. Ela
    #6

    Man rekomenderar

    speciella kontroller ev på spec.mvc men annars på vanliga mvc. Men ingen avrådan, det finns ju antibiotika att ta i sammband med förlossningen
  12. 6
    Man rekomenderar speciella kontroller ev på spec.mvc men annars på vanliga mvc. Men ingen avrådan, det finns ju antibiotika att ta i sammband med förlossningen
  13. Lycklig fembarnsmamma
    #7

    Har också haft GBS...

    och är numera fembarnsmamma. GBS har inte fått mig att avstå från att skaffa fler barn. Hade GBS i urinen när jag väntade min äldsta dotter. Jag visste inte då vad det innebar och barnmorskan följde inte upp det ordentligt, vilket ledde till att min dotter blev smittad under förlossningen och blev jättesjuk (lunginflammation och blodförgiftning).
    De andra graviditerna har man tagit prover och jag har även fått penicillinbehandlig i förebyggande syfte under förlossningarna. Under graviditet nr 2, 3 och 5 hittade man inga streptokocker men under den fjärde graviditeten hittade mad det flera gånger och då fick jag upprepade behandlingar. Inget av mina andra barn har dock blivit sjukt.
    Jag tycker inte att varken GBS eller åldern ska få dig att avstå om du verkligen vill ha ett barn till.
    Själv var jag 38 när min lillminsting föddes och vi är så glada att vi fick honom.
    /Tedde
  14. 7
    Har också haft GBS... och är numera fembarnsmamma. GBS har inte fått mig att avstå från att skaffa fler barn. Hade GBS i urinen när jag väntade min äldsta dotter. Jag visste inte då vad det innebar och barnmorskan följde inte upp det ordentligt, vilket ledde till att min dotter blev smittad under förlossningen och blev jättesjuk (lunginflammation och blodförgiftning).
    De andra graviditerna har man tagit prover och jag har även fått penicillinbehandlig i förebyggande syfte under förlossningarna. Under graviditet nr 2, 3 och 5 hittade man inga streptokocker men under den fjärde graviditeten hittade mad det flera gånger och då fick jag upprepade behandlingar. Inget av mina andra barn har dock blivit sjukt.
    Jag tycker inte att varken GBS eller åldern ska få dig att avstå om du verkligen vill ha ett barn till.
    Själv var jag 38 när min lillminsting föddes och vi är så glada att vi fick honom.
    /Tedde
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    ok

    tack.
    Inte för jag blev så mycket klokare av det.. ;-)
    Streptokocker vet jag ju iofs vad det är, men grupp B..

    =)
  16. 8
    ok tack.
    Inte för jag blev så mycket klokare av det.. ;-)
    Streptokocker vet jag ju iofs vad det är, men grupp B..

    =)
  17. Myzanmyzan
    #9

    Barnet kan bli mycket

    sjuk om dom smittas av ( finns barn som tom dött) detta.De flesta bär på GBS utan ens veta om detta.
    Men får man reda på att man har GBS så behandlas man med pencillin.
  18. 9
    Barnet kan bli mycket sjuk om dom smittas av ( finns barn som tom dött) detta.De flesta bär på GBS utan ens veta om detta.
    Men får man reda på att man har GBS så behandlas man med pencillin.

Liknande trådar

  1. Nu har jag lite annat och fix plus fråga
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 22:53
  2. Fråga om graviditet
    By snurre_sprätt in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 10:15
  3. nåt annat än graviditet
    By tjejn in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-10-05, 18:39
  4. Fråga ang graviditet, mage.
    By mayahelena in forum Föräldraskap
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 13:46
  5. Fråga om graviditet
    By Anonym in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-24, 14:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar