Ska ni se "kalla fakta" ikväll?
_0602 Februaribarn
  1. sarah m maxen-03 o smultronbebisen v 23
    #1

    Ska ni se \"kalla fakta\" ikväll?

    Det ska tydligen handla om alla rekomendationerna hur man ska och itne sk äta som gravid. Om jag förstått det rätt ska de ifrågasättas och \"utvärderas\". Tyckte det verkade intressant och hoppas att Max somnar i tid så jag kan kolla på det!
  2. 1
    Ska ni se \"kalla fakta\" ikväll? Det ska tydligen handla om alla rekomendationerna hur man ska och itne sk äta som gravid. Om jag förstått det rätt ska de ifrågasättas och \"utvärderas\". Tyckte det verkade intressant och hoppas att Max somnar i tid så jag kan kolla på det!
  3. _Diana_
    #2

    Ja, jag ska se, ngn som såg Nyhetsmorgon söndag

    där tog de upp en nyhetsartikel om nya forskningsstudier som visar att barn inte tar skada om mamman dricker vin under tiden hon ammar (inte bokstavligt då...)

    Vågar man tro på det? Så tänker jag i alla fall och det var ju just sådant som tydligen skall disskuteras ikväll...
  4. 2
    Ja, jag ska se, ngn som såg Nyhetsmorgon söndag där tog de upp en nyhetsartikel om nya forskningsstudier som visar att barn inte tar skada om mamman dricker vin under tiden hon ammar (inte bokstavligt då...)

    Vågar man tro på det? Så tänker jag i alla fall och det var ju just sådant som tydligen skall disskuteras ikväll...
  5. miman
    #3

    alltså...

    jag vet inte. Tar åt mig så väldigt mycket av allt. dessutom tycker jag inte att alkohol och amning hör ihop så jag tror inte det. De andra råden vi får som gravida tar jag med liten nypa salt, att man inte behöver överdriva intag av något antar jag är rätt sunt. Att mat som inehåller miljögifter ger barnet högre koncentartion av giftet tror jag kan stämma, att mat som ej är uppkokt eller tillagat ordentliget lättare kan innehålla skadliga bakterier tycker jag låter logiskt. Men jag vet inte jag är rätt nöjd med det sätt jag äter på just nu och vill inte virra till det i mitt huvud =0) så jag avstår kanske från att se det.
  6. 3
    alltså... jag vet inte. Tar åt mig så väldigt mycket av allt. dessutom tycker jag inte att alkohol och amning hör ihop så jag tror inte det. De andra råden vi får som gravida tar jag med liten nypa salt, att man inte behöver överdriva intag av något antar jag är rätt sunt. Att mat som inehåller miljögifter ger barnet högre koncentartion av giftet tror jag kan stämma, att mat som ej är uppkokt eller tillagat ordentliget lättare kan innehålla skadliga bakterier tycker jag låter logiskt. Men jag vet inte jag är rätt nöjd med det sätt jag äter på just nu och vill inte virra till det i mitt huvud =0) så jag avstår kanske från att se det.
  7. _Diana_
    #4

    Jag håller med

    för mig är alkohol/amning inte nåt som går ihop. Men just för att jag alltid trott att ALLT jag får i mig går vidare till barnet. Men nu skall det alltså inte gälla vin... Låter väldigt underligt tycker jag. Skall bli intressant att se vad de säger.

    Har också tagit mat-råden med en nypa salt. Har inte kunnat hålla mig ifrån Serrano och Prociutto skinkan men har låtit chévren ligga kvar i ostdisken :)
  8. 4
    Jag håller med för mig är alkohol/amning inte nåt som går ihop. Men just för att jag alltid trott att ALLT jag får i mig går vidare till barnet. Men nu skall det alltså inte gälla vin... Låter väldigt underligt tycker jag. Skall bli intressant att se vad de säger.

    Har också tagit mat-råden med en nypa salt. Har inte kunnat hålla mig ifrån Serrano och Prociutto skinkan men har låtit chévren ligga kvar i ostdisken :)
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Ja!

    Det ska bli intressant!
    Jag tycker att det är lite farligt att dom gick ut i går med att dom har testat att alkohol inte går över i mjölken. Det är inte ett så bra underlag direkt, en kvinna, två glas vin, hon pumpade efter 30 min. Vad gäller för en annan kvinna med annan alkoholnedbrytning, med mer än två glas vin, pumpning vid andra tidpunkter?????
    Forskaren i mig är ännu skeptisk till deras uttalande, mer bevis krävs.
    Och framför allt hur j-la viktigt är det att dricka alkohol? Kan man inte avstå en så pass kort tid ändå?
    Jag vet det är jättegott med ett maffigt rött vin till den saftiga biffen, en härlig Chablis till Sjötungan. Men den tiden kommer ju tillbaka!!! Det som saknas är bra alternativ när man har tröttnat på bubbligt vatten och alkoholfri öl...
  10. 5
    Ja! Det ska bli intressant!
    Jag tycker att det är lite farligt att dom gick ut i går med att dom har testat att alkohol inte går över i mjölken. Det är inte ett så bra underlag direkt, en kvinna, två glas vin, hon pumpade efter 30 min. Vad gäller för en annan kvinna med annan alkoholnedbrytning, med mer än två glas vin, pumpning vid andra tidpunkter?????
    Forskaren i mig är ännu skeptisk till deras uttalande, mer bevis krävs.
    Och framför allt hur j-la viktigt är det att dricka alkohol? Kan man inte avstå en så pass kort tid ändå?
    Jag vet det är jättegott med ett maffigt rött vin till den saftiga biffen, en härlig Chablis till Sjötungan. Men den tiden kommer ju tillbaka!!! Det som saknas är bra alternativ när man har tröttnat på bubbligt vatten och alkoholfri öl...
  11. sarah m maxen-03 o smultronbebisen v 23
    #6

    nej det är ju ingen undersökning

    som håller med EN försöksperson. MEn tycker ändå det kan vara intressant att höra deras diskussion!
  12. 6
    nej det är ju ingen undersökning som håller med EN försöksperson. MEn tycker ändå det kan vara intressant att höra deras diskussion!
  13. sarah m maxen-03 o smultronbebisen v 23
    #7

    Ja fast

    tycker det kan vara intressant att höras deras resonemang och se vad de kommit fram till ändå :)
  14. 7
    Ja fast tycker det kan vara intressant att höras deras resonemang och se vad de kommit fram till ändå :)
  15. sarah m maxen-03 o smultronbebisen v 23
    #8

    Ja jag vet inte

    Jag försöker ta det med en nypa. Tror itne det är skadligt att nån gång ta ett halvt glas vin, och tror inte det är SÅ falrigt med ostar och sånt även om jag undviker det för att det finns en litenliten risk.
    Hur som, vill höra deras resonemang kring det hela
  16. 8
    Ja jag vet inte Jag försöker ta det med en nypa. Tror itne det är skadligt att nån gång ta ett halvt glas vin, och tror inte det är SÅ falrigt med ostar och sånt även om jag undviker det för att det finns en litenliten risk.
    Hur som, vill höra deras resonemang kring det hela
  17. Tise bf 10/2
    #9

    Ja

    jag tänkte se programmet. Tycker det är intressant, särskilt som rekomendationer och \"förbud\" skiljer sig åt mellan olika länder.
  18. 9
    Ja jag tänkte se programmet. Tycker det är intressant, särskilt som rekomendationer och \"förbud\" skiljer sig åt mellan olika länder.
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10

    Rent kemiskt

    föreligger det så här. Man får samma alkoholhalt i bröstmjölken som i blodet. Dvs om du har druckit några glas vin har du kanske 0,5 promille i blodet, dvs en halv procent. Då är bröstmjölken lika \"stark\". Vanlig lättöl är på 2,25 % och vin räknas som alkoholfritt om alkoholhalten understiger 0,5%. Det är mao absolut ingen fara att dricka några glas vin och amma alkoholmässigt sett. Däremot är man ju ganska ovan vid alkohol efter en lång period (graviditeten) helt utan, och det i sig kan kanske göra det olämpligt att dricka några större mängder, risken att tappa barnet ökar, man bör inte samsova om man druckit alkohol osv.

    Vad jag förstår ska även det här tas upp i kalla fakta ikväll. Får väl se vad de säger.
  20. 10
    Rent kemiskt föreligger det så här. Man får samma alkoholhalt i bröstmjölken som i blodet. Dvs om du har druckit några glas vin har du kanske 0,5 promille i blodet, dvs en halv procent. Då är bröstmjölken lika \"stark\". Vanlig lättöl är på 2,25 % och vin räknas som alkoholfritt om alkoholhalten understiger 0,5%. Det är mao absolut ingen fara att dricka några glas vin och amma alkoholmässigt sett. Däremot är man ju ganska ovan vid alkohol efter en lång period (graviditeten) helt utan, och det i sig kan kanske göra det olämpligt att dricka några större mängder, risken att tappa barnet ökar, man bör inte samsova om man druckit alkohol osv.

    Vad jag förstår ska även det här tas upp i kalla fakta ikväll. Får väl se vad de säger.
  21. Camilla m Moa 03 + bf 28/1
    #11

    ja

    Jag kommer titta!
    Visst kan man bli sugen på vin till biffen men det känns dumt att chansa för så kort tid och för det lilla pyre man har.

    För er som är sugna på getost men inte vill chansa kan jag rekommendera en god getostlasagne (ica recept)
    Jag köpte soltorkade tomater i olja och det gick lika bra!Så slipper man förvälla!
    Gott till lamm och/eller en sallad!

    Getostlasagne

    100 g soltorkade tomater
    3 dl lättcrème fraiche
    100 g getost (chèvre)
    2 msk hackad färsk timjan
    1 tsk salt
    1/2 tsk svartpeppar
    2 1/2 dl mjölk
    200 g färska lasagneplattor

    Portioner: 4
    1. Sätt ugnen på 200°C.
    2. Förväll de soltorkade tomaterna hastigt i lättsaltat vatten. Finhacka de avsvalnade tomaterna.
    3. Blanda crème fraiche och getost tills det blir slätt. Tillsätt timjan tillsammans med mathacket. Krydda med salt och peppar. Smaka av. Späd med mjölken.
    4. Varva med lasagneplattor och ostkrämen i en form. Avsluta med ostkräm. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

    Kram till alla magar!




  22. 11
    ja Jag kommer titta!
    Visst kan man bli sugen på vin till biffen men det känns dumt att chansa för så kort tid och för det lilla pyre man har.

    För er som är sugna på getost men inte vill chansa kan jag rekommendera en god getostlasagne (ica recept)
    Jag köpte soltorkade tomater i olja och det gick lika bra!Så slipper man förvälla!
    Gott till lamm och/eller en sallad!

    Getostlasagne

    100 g soltorkade tomater
    3 dl lättcrème fraiche
    100 g getost (chèvre)
    2 msk hackad färsk timjan
    1 tsk salt
    1/2 tsk svartpeppar
    2 1/2 dl mjölk
    200 g färska lasagneplattor

    Portioner: 4
    1. Sätt ugnen på 200°C.
    2. Förväll de soltorkade tomaterna hastigt i lättsaltat vatten. Finhacka de avsvalnade tomaterna.
    3. Blanda crème fraiche och getost tills det blir slätt. Tillsätt timjan tillsammans med mathacket. Krydda med salt och peppar. Smaka av. Späd med mjölken.
    4. Varva med lasagneplattor och ostkrämen i en form. Avsluta med ostkräm. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.

    Kram till alla magar!




  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12

    Nä, jag tycker

    att man känner vad som funkar och inte. Och att vara utan alkohol under amningen tycker jag inte är svårt. Nu är jag så inkörd på det jag äter och längtar inte efter nåt annat...
  24. 12
    Nä, jag tycker att man känner vad som funkar och inte. Och att vara utan alkohol under amningen tycker jag inte är svårt. Nu är jag så inkörd på det jag äter och längtar inte efter nåt annat...
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Men det här är ju inget nytt!

    Detta har jag hört sedan jag fick mitt första barn 1997, dvs att alkoholhalten i bröstmjölken är densamma som i blodet. Särskilt läkare jag har talat med har varit noga med att hävda detta. Om du söker forskningsdata om detta kan du säkert hitta massor (jag arbetar också inom forskningsområdet, så jag går inte heller på sensationella rön).

    Dessutom är det inte så kort tid av sitt liv för alla, jag har ammat mina barn mellan 9 månader och 2,5 år och detta är mitt 4:e barn.

    Jag har avstått från precis all alkohol under graviditet, men däremot inte under amningen (just av skälen ovan). Jag är dock inte någon storkonsument kan tilläggas.

    Att detta drivs av t.ex. barnmorskor (vilka också är mycket väl medvetena om hur det förhåller sig) är för att man anser att det finns risker i hanteringen av barnet om man dricker alkohol, att man kan tappa barnet eller sover för djupt så att man inte hör när det gnäller eller inte vaknar om man skulle lägga sig på barnet. Därför tycker man att det finns skäl för 0-tolerans, men det beror alltså inte på alkoholhalten. Detta har diksuterats massor i diverse forum här på Aff (t.ex. på amningssnacket).
  26. 13
    Men det här är ju inget nytt! Detta har jag hört sedan jag fick mitt första barn 1997, dvs att alkoholhalten i bröstmjölken är densamma som i blodet. Särskilt läkare jag har talat med har varit noga med att hävda detta. Om du söker forskningsdata om detta kan du säkert hitta massor (jag arbetar också inom forskningsområdet, så jag går inte heller på sensationella rön).

    Dessutom är det inte så kort tid av sitt liv för alla, jag har ammat mina barn mellan 9 månader och 2,5 år och detta är mitt 4:e barn.

    Jag har avstått från precis all alkohol under graviditet, men däremot inte under amningen (just av skälen ovan). Jag är dock inte någon storkonsument kan tilläggas.

    Att detta drivs av t.ex. barnmorskor (vilka också är mycket väl medvetena om hur det förhåller sig) är för att man anser att det finns risker i hanteringen av barnet om man dricker alkohol, att man kan tappa barnet eller sover för djupt så att man inte hör när det gnäller eller inte vaknar om man skulle lägga sig på barnet. Därför tycker man att det finns skäl för 0-tolerans, men det beror alltså inte på alkoholhalten. Detta har diksuterats massor i diverse forum här på Aff (t.ex. på amningssnacket).
  27. Medlem sedan
    Oct 2004
    #14

    Tänkte det

    Är inte jättenojig över maten och avstår helt från alkohol, kommer så göra under ammning också. Dricker inte mycket i vanliga fall så det är ingen direkt uppoffring. Tycker det är lätt att undvika sådant man inte får äta. Har dock ätit ostar några gånger och min BM tyckte att de äter ju ostar i medelhavsländerna! Ska titta för jag tycker det är intressant!
  28. 14
    Tänkte det Är inte jättenojig över maten och avstår helt från alkohol, kommer så göra under ammning också. Dricker inte mycket i vanliga fall så det är ingen direkt uppoffring. Tycker det är lätt att undvika sådant man inte får äta. Har dock ätit ostar några gånger och min BM tyckte att de äter ju ostar i medelhavsländerna! Ska titta för jag tycker det är intressant!
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15

    Låter smarrigt...

    ...måste testas nån dag! :-)
  30. 15
    Låter smarrigt... ...måste testas nån dag! :-)
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16

    Jo, det står på nu

    vi får väl se vad det ger =)
  32. 16
    Jo, det står på nu vi får väl se vad det ger =)
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17

    haha

    såg på listan som rullade förbi att man skulle avstå från färdigförpackade sallader!
    Där ser man, det åt jag jättemkt när jag väntade Viktor o har ätit en hel del nu med.
    Bara man tog en som var så färsk som möjligt, sa de för tre år sedan.
    Jaja, oroar mig inte för det. Den här gången heller.
  34. 17
    haha såg på listan som rullade förbi att man skulle avstå från färdigförpackade sallader!
    Där ser man, det åt jag jättemkt när jag väntade Viktor o har ätit en hel del nu med.
    Bara man tog en som var så färsk som möjligt, sa de för tre år sedan.
    Jaja, oroar mig inte för det. Den här gången heller.

Liknande trådar

  1. Kalla Fakta ikväll
    By Elin/FruC in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 21:59
  2. kalla fakta ikväll
    By Jen- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 12:37
  3. Missa inte kalla fakta ikväll
    By Helene Noella Moltas in forum _05 Vårbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 23:08
  4. Kalla Fakta ikväll måndag 20.30 TV4
    By _Diana_ in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 19:18
  5. kalla fakta ikväll på 4:an....
    By brymaria in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 14:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar