Snart är det jul!
_0602 Februaribarn
  1. Kiddan bf 10/2
    #1

    Snart är det jul!

    Hej alla,

    Högaktuellt just nu är ju vad vi som gravida kan äta eller inte (bör avstå ifrån). Hur är det eg med gravad lax? Om man gör den själv? Sillen - är den OK att äta? Gravad file från oxe, ren o dyl - går det att äta?

    vi kommer att fira julen hemma i år (reser ej tillföräldrar/svärföräldrar). Hur tänker ni andra fira julen?

    I år tänker jag förnya förrådet av julgrejjer - mycket är slitet och en extra tomte har man ju aldrig dött av?! Tänker åka in till City i början på november och shoppa loss lite julgrejjer *kul*!

    Vi har alltid haft plastgran i vårt hem (min och makens)för att vi är lite allergiska. Men i år tänkte vi försöka med en riktig gran - vet nån om det finns nån sort som är minre allergiframkallande?!
  2. 1
    Snart är det jul! Hej alla,

    Högaktuellt just nu är ju vad vi som gravida kan äta eller inte (bör avstå ifrån). Hur är det eg med gravad lax? Om man gör den själv? Sillen - är den OK att äta? Gravad file från oxe, ren o dyl - går det att äta?

    vi kommer att fira julen hemma i år (reser ej tillföräldrar/svärföräldrar). Hur tänker ni andra fira julen?

    I år tänker jag förnya förrådet av julgrejjer - mycket är slitet och en extra tomte har man ju aldrig dött av?! Tänker åka in till City i början på november och shoppa loss lite julgrejjer *kul*!

    Vi har alltid haft plastgran i vårt hem (min och makens)för att vi är lite allergiska. Men i år tänkte vi försöka med en riktig gran - vet nån om det finns nån sort som är minre allergiframkallande?!
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2

    julen

    sill är ok. Gravad lax har jag lärt mig är ok om du gör det själv, (eller vet hur den är tillagad är noga med hygienen och fryser laxen innan (då ska visst en del bakterier försvinna).
    Gravat kött vet jag inget om.

    Själv håller vi på att försöka få vårt hus beboligt innan jul. Blir annars mycket trångt för nu trängs vi på 25 kvadrat och till jul kommer minst 3 personer till!!

    Själv ska jag åka till IKEA lagomt innan jul och bunkra upp med sill och glögg och sånt. Vi bor ju i Italien.
  4. 2
    julen sill är ok. Gravad lax har jag lärt mig är ok om du gör det själv, (eller vet hur den är tillagad är noga med hygienen och fryser laxen innan (då ska visst en del bakterier försvinna).
    Gravat kött vet jag inget om.

    Själv håller vi på att försöka få vårt hus beboligt innan jul. Blir annars mycket trångt för nu trängs vi på 25 kvadrat och till jul kommer minst 3 personer till!!

    Själv ska jag åka till IKEA lagomt innan jul och bunkra upp med sill och glögg och sånt. Vi bor ju i Italien.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Min man

    gör världens godaste stekta inlagda strömming som han den här julen kommer att göra på färsk sill för min skull. Du får väl se på TV4 ikväll så kanske det kommer upp något nytt om maten. Annars är ju gravat inte OK.

    Platsgran köpte vi förra året och det funkar. Trodde aldrig att jag skulle äga en... Har varit höggravid en jul förut och vet hur lite jag orkar så det blir en stillsam jul med bara närmaste familjen. Eftersom vi bor i lägenhet nu har vi nog julpynt så vi klarar oss. Jag brukar alltid få en ny tomte från min systerdotter när jag fyller år i slutet av december.
  6. 3
    Min man gör världens godaste stekta inlagda strömming som han den här julen kommer att göra på färsk sill för min skull. Du får väl se på TV4 ikväll så kanske det kommer upp något nytt om maten. Annars är ju gravat inte OK.

    Platsgran köpte vi förra året och det funkar. Trodde aldrig att jag skulle äga en... Har varit höggravid en jul förut och vet hur lite jag orkar så det blir en stillsam jul med bara närmaste familjen. Eftersom vi bor i lägenhet nu har vi nog julpynt så vi klarar oss. Jag brukar alltid få en ny tomte från min systerdotter när jag fyller år i slutet av december.
  7. Medlem sedan
    Dec 2002
    #4

    sill

    ska vara ok, få bakterier kan inte växa i den sura miljön.
    Jag lägger in egen sill o åt det när jag väntade Viktor, liksom vräkte i mig senapssill.

    Gravad lax bör man avstå ifrån, särskilt om den är vakuumförpackad o det var länge sedan den gravades.
    Nygravad lax är mindre farligt.

    Gran har vi inte haft ngn på flera år, bara hos mamma så envisas med en riktig trots att samtliga hennes tre barn får hösnuva... om den lever. Oftast dör hennes gran på en gång o då klarar vi oss. =)
  8. 4
    sill ska vara ok, få bakterier kan inte växa i den sura miljön.
    Jag lägger in egen sill o åt det när jag väntade Viktor, liksom vräkte i mig senapssill.

    Gravad lax bör man avstå ifrån, särskilt om den är vakuumförpackad o det var länge sedan den gravades.
    Nygravad lax är mindre farligt.

    Gran har vi inte haft ngn på flera år, bara hos mamma så envisas med en riktig trots att samtliga hennes tre barn får hösnuva... om den lever. Oftast dör hennes gran på en gång o då klarar vi oss. =)

Liknande trådar

  1. Snart slut på veckan, å snart vilodag:)
    By Mia m Iza& Klara in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 16:50
  2. snart..SNART nio månader avklarade!!
    By Maddeluttan in forum _1102 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 14:38
  3. Nio månader har gått.. snart SNART:)
    By Maddeluttan in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 11:39
  4. Usa nästa, snart snart snart åker
    By EllaNora in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 12:07
  5. Snart, snart ska barnen i säng!
    By joleda in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 19:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar