Fågelinfluensan ...
Kropp & hälsa
  1. Anna
    #1

    Fågelinfluensan ...

    ... blir så uppskrämd av allt man hör från media. Finns det någon läkare eller sjuksköterska här som kan lugna mig?? Vet ju att det inte smittar mellan människor än, men kan man verkligen lita på det? Har dagispersonal på dotterns dagis som gett sig av till Turkiet på semester. Är det verkligen säkert att åka till Turkiet där man hittat smittade fåglar? Känns inte alls bra!
  2. 1
    Fågelinfluensan ... ... blir så uppskrämd av allt man hör från media. Finns det någon läkare eller sjuksköterska här som kan lugna mig?? Vet ju att det inte smittar mellan människor än, men kan man verkligen lita på det? Har dagispersonal på dotterns dagis som gett sig av till Turkiet på semester. Är det verkligen säkert att åka till Turkiet där man hittat smittade fåglar? Känns inte alls bra!
  3. Inte särskilt orolig
    #2

    Inte läkare

    men som jag förstått det så är risken minimal, om inte man besöker fågeluppfödare eller plockar upp döda fåglar osv. när man är utomlands. Det är ju bland fåglarna som influensan ev. brutit ut, inte bland människorna i Turkiet etc.

    Man ska inte tro på allt som skrivs i Media, de är bara ute efter att sälja tidningar och att skrämma upp folk!
  4. 2
    Inte läkare men som jag förstått det så är risken minimal, om inte man besöker fågeluppfödare eller plockar upp döda fåglar osv. när man är utomlands. Det är ju bland fåglarna som influensan ev. brutit ut, inte bland människorna i Turkiet etc.

    Man ska inte tro på allt som skrivs i Media, de är bara ute efter att sälja tidningar och att skrämma upp folk!
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Jämfört med andra ....

    ... hot mot vår hälsa, så är fågelinfluensan knappast ens i tio-i-topp. Kruxet är osäkerheten. Man kan ju inte säga om, när eller i vilken omfattning det blir en pandemi.

    Medias rapportering ger jag inte ett rött öre för. De har hittat kvällspressjournalistens våta dröm - ett skrämmande, okänt hot, där makthavare mfl kan ställas till svars i obegränsad omfattning.
  6. 3
    Jämfört med andra .... ... hot mot vår hälsa, så är fågelinfluensan knappast ens i tio-i-topp. Kruxet är osäkerheten. Man kan ju inte säga om, när eller i vilken omfattning det blir en pandemi.

    Medias rapportering ger jag inte ett rött öre för. De har hittat kvällspressjournalistens våta dröm - ett skrämmande, okänt hot, där makthavare mfl kan ställas till svars i obegränsad omfattning.
  7. Budgetliv - intellektuell bohem
    #4

    Hur var det med

    HongKong-influensan... Är fågelinfluensan i muterad form (smitta människa till människa) att jämföra? Jag hade HongKong, likaså min mor och min 68-åriga mormor. Minns att jag var rejält dålig, yrade och hallucinerade.
  8. 4
    Hur var det med HongKong-influensan... Är fågelinfluensan i muterad form (smitta människa till människa) att jämföra? Jag hade HongKong, likaså min mor och min 68-åriga mormor. Minns att jag var rejält dålig, yrade och hallucinerade.
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Omöjligt att säga ......

    .... med någon större säkerhet. Man vet ju inte alls hur en pandemi skulle slå, allt är teoretiska diskussioner. Hittils handlar det om ett tiotal bekräftade dödsfall världen över - det står sig slätt mot de hundratals, mest äldre, som dör varje vanlig influensaepidemi i Sverige enbart.
  10. 5
    Omöjligt att säga ...... .... med någon större säkerhet. Man vet ju inte alls hur en pandemi skulle slå, allt är teoretiska diskussioner. Hittils handlar det om ett tiotal bekräftade dödsfall världen över - det står sig slätt mot de hundratals, mest äldre, som dör varje vanlig influensaepidemi i Sverige enbart.
  11. m00n
    #6

    Ett av de största hoten

    som de allra flesta inte alls reflekterar över, är inaktivitet både hos barn och vuxna. Fick ett rejält uppvaknade på en föreläsning kring feta barn där läkaren berättade att inaktivitet är ett större hot mot våra barn än vad droger är tex....

    Mina söner promenerar med mig om kvällarna nu... förutom all övrig aktivitet.
  12. 6
    Ett av de största hoten som de allra flesta inte alls reflekterar över, är inaktivitet både hos barn och vuxna. Fick ett rejält uppvaknade på en föreläsning kring feta barn där läkaren berättade att inaktivitet är ett större hot mot våra barn än vad droger är tex....

    Mina söner promenerar med mig om kvällarna nu... förutom all övrig aktivitet.
  13. m00n
    #7

    Jag är inte orolig alls!

    Jag frågade en infektionsläkare ang detta och fick till svar att risken för smitta är så liten att den knappt finns... Håller man sig borta från fåglar och fågelspillning när man är utomlands, så är risken än mindre. Det är svaret jag för vidare när jag sitter i sjukvårdsrådgivning och frågan kommer.
  14. 7
    Jag är inte orolig alls! Jag frågade en infektionsläkare ang detta och fick till svar att risken för smitta är så liten att den knappt finns... Håller man sig borta från fåglar och fågelspillning när man är utomlands, så är risken än mindre. Det är svaret jag för vidare när jag sitter i sjukvårdsrådgivning och frågan kommer.
  15. E
    #8

    Tack för era svar...

    Säger jag som inte ställde frågan *s*
    MEN är JÄTTEOROLIG hela tiden ...
  16. 8
    Tack för era svar... Säger jag som inte ställde frågan *s*
    MEN är JÄTTEOROLIG hela tiden ...

Liknande trådar

  1. Fågelinfluensan
    By Lisa in forum Ur barnamun
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 21:47
  2. Ang fågelinfluensan
    By småbarnsmamma in forum Mammasnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 22:01
  3. Fågelinfluensan ...
    By Anna in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 21:16
  4. Fågelinfluensan
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 15:47
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar