Känner inga sparkar eller rörelser
Gravidsnack
  1. Lisa
    #1

    Känner inga sparkar eller rörelser

    Hej allihopa,
    Jag är nu i vecka 21+2 och börjar bli lite orolig för att jag inte känner några rörelser eller sparkar. Alla frågar och säger att jag borde känna något men det gör jag inte. Ja ni vet själva hur fantasin sätter igång hjärnan. Är det någon annan som har känt sparkar sent. Funderar på att ringa barnmorskan och höra om man kan få lyssna på hjärtljuden så att man kan bli lite lugnare. Jag tycker att detta är skitjobbigt. Jag skall tillägga att detta är mitt första barn och jag är lite hispig(eller om det är hormonerna som gör det).
  2. 1
    Känner inga sparkar eller rörelser Hej allihopa,
    Jag är nu i vecka 21+2 och börjar bli lite orolig för att jag inte känner några rörelser eller sparkar. Alla frågar och säger att jag borde känna något men det gör jag inte. Ja ni vet själva hur fantasin sätter igång hjärnan. Är det någon annan som har känt sparkar sent. Funderar på att ringa barnmorskan och höra om man kan få lyssna på hjärtljuden så att man kan bli lite lugnare. Jag tycker att detta är skitjobbigt. Jag skall tillägga att detta är mitt första barn och jag är lite hispig(eller om det är hormonerna som gör det).
  3. Emma bf 22/3
    #2

    UL?

    Hej!
    Har du varit på UL? Såg det bra ut då? Det sägs ju att förstföderskor kan få vänta ända till runt v.22-23 tills man känner de första sparkarna.... Skittråkigt. Jag väntar på mina första också, fast jag är lite efter dig, \"bara\" i v 18 nu.

    Flera skriver om att moderkakan ligger i fram och att sprkarna dämpas ganska mycket då. Sa de inget på UL:et om det?

  4. 2
    UL? Hej!
    Har du varit på UL? Såg det bra ut då? Det sägs ju att förstföderskor kan få vänta ända till runt v.22-23 tills man känner de första sparkarna.... Skittråkigt. Jag väntar på mina första också, fast jag är lite efter dig, \"bara\" i v 18 nu.

    Flera skriver om att moderkakan ligger i fram och att sprkarna dämpas ganska mycket då. Sa de inget på UL:et om det?

  5. _Diana_
    #3

    Inget ovanligt

    för en förstföderska att inte känna några sparkar förrän först i v.23-24 så bebisen blivit starkare.

    Eftersom vi inte vet hur det ska kännas kan det vara svårt att känna igen rörelserna. Och ofta är bebisen rörlig på natten när du sover...

    Men om du är orolig tycker jag att du ska ringa BM och be om en tid för att få höra hjärtljuden, så du slipper oroas.

    Men jag kommer inte få lyssna på min bebis hjärtljud för första gången förrän jag är i v.26!! (Är i v.24 nu) och anledningen till det är enl min BM att den hjärtavlyssningsapparrat de har är så gammalmodig att den inte alltid registrerar ljuden klart och tydligt för oss ovana lyssnare och att man då oroar sig i onödan... I v.26 är ljuden så starka att man kan lyssna bara med stetoskop så då klarar deras apparat också att avge ljuden tydligt.

    Alternativet är att be om ett nytt ultraljud för att se bebisens rörelser! :)

    Det är säkert ingen fara.
  6. 3
    Inget ovanligt för en förstföderska att inte känna några sparkar förrän först i v.23-24 så bebisen blivit starkare.

    Eftersom vi inte vet hur det ska kännas kan det vara svårt att känna igen rörelserna. Och ofta är bebisen rörlig på natten när du sover...

    Men om du är orolig tycker jag att du ska ringa BM och be om en tid för att få höra hjärtljuden, så du slipper oroas.

    Men jag kommer inte få lyssna på min bebis hjärtljud för första gången förrän jag är i v.26!! (Är i v.24 nu) och anledningen till det är enl min BM att den hjärtavlyssningsapparrat de har är så gammalmodig att den inte alltid registrerar ljuden klart och tydligt för oss ovana lyssnare och att man då oroar sig i onödan... I v.26 är ljuden så starka att man kan lyssna bara med stetoskop så då klarar deras apparat också att avge ljuden tydligt.

    Alternativet är att be om ett nytt ultraljud för att se bebisens rörelser! :)

    Det är säkert ingen fara.
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4

    säkert helt ok

    jag väntar barn nr 1 och kände mina sparkar i v 20 ungefär. men jag har förstått att det är väldigt olika. prata med bm om du undrar, hon kan säkert hjälpa dig med ett nytt ul eller att få komma tidigare och lyssna på hjärtljuden.

    lägg dig på rygg och känn efter, men det kan vara svårt i början tyckte jag, jag var osäker på om det var pyret eller gaser...

    lycka till, kram
  8. 4
    säkert helt ok jag väntar barn nr 1 och kände mina sparkar i v 20 ungefär. men jag har förstått att det är väldigt olika. prata med bm om du undrar, hon kan säkert hjälpa dig med ett nytt ul eller att få komma tidigare och lyssna på hjärtljuden.

    lägg dig på rygg och känn efter, men det kan vara svårt i början tyckte jag, jag var osäker på om det var pyret eller gaser...

    lycka till, kram
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    JAg var i v. 25

    När jag började känna mina och var orolig innan, men det var alltså ingen fara alls...
  10. 5
    JAg var i v. 25 När jag började känna mina och var orolig innan, men det var alltså ingen fara alls...
  11. Medlem sedan
    Apr 2005
    #6

    Oroa dig inte..

    ...folk säger så jäkla mycket om vad man ska och inte ska :)
    Det är fullt normalt att inte känna bebisen i vecka 21-22 om man är förstagångsföderska..
    Förstår om du är nervös men det är först from vecka 25 som bm vill att man skall känna bebisen minst en gång om dagen :)
  12. 6
    Oroa dig inte.. ...folk säger så jäkla mycket om vad man ska och inte ska :)
    Det är fullt normalt att inte känna bebisen i vecka 21-22 om man är förstagångsföderska..
    Förstår om du är nervös men det är först from vecka 25 som bm vill att man skall känna bebisen minst en gång om dagen :)
  13. Princess Sparkle
    #7

    Det är säkert ingen fara

    Det var en gång under min första graviditet som jag inte heller kände några sparkar, eller rörelser. Blev jätteorolig och fick komma till BM illa kvickt. Där lyssnade hon på hjärtljuden och de fanns där, precis som vanligt. Hon sa nåt om att bebisen ibland kan \"sparka inåt\", och då känns inte sparkarna jättelite, eller inte alls.

    Tror inte du behöver vara orolig, men kolla upp det så att du själv blir lugn.
  14. 7
    Det är säkert ingen fara Det var en gång under min första graviditet som jag inte heller kände några sparkar, eller rörelser. Blev jätteorolig och fick komma till BM illa kvickt. Där lyssnade hon på hjärtljuden och de fanns där, precis som vanligt. Hon sa nåt om att bebisen ibland kan \"sparka inåt\", och då känns inte sparkarna jättelite, eller inte alls.

    Tror inte du behöver vara orolig, men kolla upp det så att du själv blir lugn.
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8

    Jag med

    Jag var också i vecka 25 innan jag kände några sparkar. Alla andra verkade ju känna så tidigt så visst var jag också nervös men nu är det full fart, är i vecka 31 nu.
  16. 8
    Jag med Jag var också i vecka 25 innan jag kände några sparkar. Alla andra verkade ju känna så tidigt så visst var jag också nervös men nu är det full fart, är i vecka 31 nu.

Liknande trådar

  1. Känner inga sparkar/rörelser
    By Quintuz in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 20:21
  2. Känner inga rörelser än...
    By brymaria in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-18, 12:47
  3. Känner inga rörelser än.
    By simsan78 in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 06:59
  4. känner inga rörelser?!
    By marie m prinsesorna in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 15:10
  5. känner inga rörelser
    By marie 74 v.18 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 13:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar