Spiral-fråga
Planera för barn
  1. sugen på bebis
    #1

    Spiral-fråga

    Har ganska långt framskridna funderingar... Har själv inte fått några barn ännu men jag har förstått efter de inlägg jag läst att många väljer att sätta in en koppar-spiral efter att man fått barn (vilken inte utsöndrar hormoner vad jag förstår). Är detta ett preventiv-medel att föredra framför p-piller?
    Är lite allmänt negativ till hormoner eftersom jag har cancer (mag-, hjärn- och bröst-) i släkten, samtliga med sämsta tänkbara utgång, tyvärr.
    Finns det några nackdelar med koppar-spiral?
  2. 1
    Spiral-fråga Har ganska långt framskridna funderingar... Har själv inte fått några barn ännu men jag har förstått efter de inlägg jag läst att många väljer att sätta in en koppar-spiral efter att man fått barn (vilken inte utsöndrar hormoner vad jag förstår). Är detta ett preventiv-medel att föredra framför p-piller?
    Är lite allmänt negativ till hormoner eftersom jag har cancer (mag-, hjärn- och bröst-) i släkten, samtliga med sämsta tänkbara utgång, tyvärr.
    Finns det några nackdelar med koppar-spiral?
  3. Medlem sedan
    Jan 2001
    #2

    Njaae...

    Jag föredrar ju kopparspiralen framför p-piller just eftersom man slipper de där dumma hormonerna (har nog med mina egna, tack :)). Nackdel med kopparspiral kan vara att en del får mellanblödningar, kraftigare mens och elände av den typen. När det funkar bra med kopparspiral däremot så märks den ju inte alls, utom att man inte blir mad barn då :) Jag har haft en som satt lite på sniskan så jag kände av den och det höll jag på att bli alldeles knäpp av för jag vill inte alls tänka på att jag har en metallpinne skräpandes där det ska ligga bebisar liksom, men sitter den rätt känns den inte alls.
    Någon gång kan trådarna ligga knasigt och då kan de stickas ppå eventuella besökare *flin* men oftast inte. Jag tycker helt klart att den är att föredra framför p-piller och alla hormonpreparat. Har du testat på preventivmedelsSnack under hälsa också?
  4. 2
    Njaae... Jag föredrar ju kopparspiralen framför p-piller just eftersom man slipper de där dumma hormonerna (har nog med mina egna, tack :)). Nackdel med kopparspiral kan vara att en del får mellanblödningar, kraftigare mens och elände av den typen. När det funkar bra med kopparspiral däremot så märks den ju inte alls, utom att man inte blir mad barn då :) Jag har haft en som satt lite på sniskan så jag kände av den och det höll jag på att bli alldeles knäpp av för jag vill inte alls tänka på att jag har en metallpinne skräpandes där det ska ligga bebisar liksom, men sitter den rätt känns den inte alls.
    Någon gång kan trådarna ligga knasigt och då kan de stickas ppå eventuella besökare *flin* men oftast inte. Jag tycker helt klart att den är att föredra framför p-piller och alla hormonpreparat. Har du testat på preventivmedelsSnack under hälsa också?
  5. sugen på bebis
    #3

    Tack för tipset

    och dina erfarenheter. Jag ska surfa in och kolla under Hälsa.
  6. 3
    Tack för tipset och dina erfarenheter. Jag ska surfa in och kolla under Hälsa.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Ja...

    man _kan_ få ökade blödningar och mer mensvärk. Risken för infekrioner i livmoder och på äggstockar ökar oxå något.

    Jag har trots detta kopparspiral och är sååå nöjd! Känner den inte alls, har inte mer mensvärk och blöder aningens mer, men eftersom jag använder menskopp känns det inte som ett problem alls!
    För min del är det definitivt att föredra framför p-piller då även vi har cancer i släkten, plus att jag mår sååå dåligt av dem psykiskt!
  8. 4
    Ja... man _kan_ få ökade blödningar och mer mensvärk. Risken för infekrioner i livmoder och på äggstockar ökar oxå något.

    Jag har trots detta kopparspiral och är sååå nöjd! Känner den inte alls, har inte mer mensvärk och blöder aningens mer, men eftersom jag använder menskopp känns det inte som ett problem alls!
    För min del är det definitivt att föredra framför p-piller då även vi har cancer i släkten, plus att jag mår sååå dåligt av dem psykiskt!
  9. sugen på bebis
    #5

    Menskopp...

    Tack för svaret! Men du, vad är en menskopp? Har aldrig hört talas om även om jag är inne på 15:e året med mens :)

    Jo, jag håller med om det där med att må dåligt av p-piller. Jag blev väl inte direkt deppig, men upptäckte när jag slutade att jag blev gladare när jag var glad och argare när jag var arg osv. Pillren tar liksom udden av alla känslor - även på sexlivet för min del. Var sugen 24 timmar om dygnet i två veckor direkt efter att jag slutat. Min sambo fick minsan ligga i *ler*
  10. 5
    Menskopp... Tack för svaret! Men du, vad är en menskopp? Har aldrig hört talas om även om jag är inne på 15:e året med mens :)

    Jo, jag håller med om det där med att må dåligt av p-piller. Jag blev väl inte direkt deppig, men upptäckte när jag slutade att jag blev gladare när jag var glad och argare när jag var arg osv. Pillren tar liksom udden av alla känslor - även på sexlivet för min del. Var sugen 24 timmar om dygnet i två veckor direkt efter att jag slutat. Min sambo fick minsan ligga i *ler*
  11. Sari
    #6

    Menskopp...

    kan du läsa mer om och köpa inne på www.knyte.se Snabba och trevliga var de när jag hade frågor!
  12. 6
    Menskopp... kan du läsa mer om och köpa inne på www.knyte.se Snabba och trevliga var de när jag hade frågor!
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Menkoppen...

    är ett mensskydd för unvärtes bruk. Som en liten kopp som man sätter i slidan och som samlar upp allt blod och gör att man kan glömma mensen nästan helt!

    Jag tömmer min kopp 2-4 ggr/dygn, kan sova naken, bada osv. även om jag har mens! Eftersom man int ekänner att mensen \"rinner\" som man gör med en binda märker man inte av den så mycket!
    Jag är supernöjd! :)

    Förstår att din sambo fick ligga i då! :)
    Klart att du inte ska äta p-piller då! Det är hemskt att gå runt och vara avtrubbad! *vet*
  14. 7
    Menkoppen... är ett mensskydd för unvärtes bruk. Som en liten kopp som man sätter i slidan och som samlar upp allt blod och gör att man kan glömma mensen nästan helt!

    Jag tömmer min kopp 2-4 ggr/dygn, kan sova naken, bada osv. även om jag har mens! Eftersom man int ekänner att mensen \"rinner\" som man gör med en binda märker man inte av den så mycket!
    Jag är supernöjd! :)

    Förstår att din sambo fick ligga i då! :)
    Klart att du inte ska äta p-piller då! Det är hemskt att gå runt och vara avtrubbad! *vet*
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Lite frågor...

    Hoppas d e oki att ja frågar dig lite frågor, blir mer o mer intresserad av menskopp.

    Är det svårt att veta hur man ska sätta in den första gångerna? Läcker den inte när man tar ut den o klämmer ihop den liksom? Borde ju bli lite översvämning tycker ja om det är mens i koppen o man trycker ihop den i botten... O läcker den ingenting. Ja kör ju tampong nu men måste nästan alltid komplettera med trosskydd för lite lite läcker ut, o det är jäkligt irriterande, vill slippa trosskyddet helt.
    O vad ja har förstått så ska den sitta ganska långt ner, är det verkligen säkert att den inte känns då? Råkar man aldrig av misstag \"trycka\" ut den? :)

    Hoppas du kan svara. :)
  16. 8
    Lite frågor... Hoppas d e oki att ja frågar dig lite frågor, blir mer o mer intresserad av menskopp.

    Är det svårt att veta hur man ska sätta in den första gångerna? Läcker den inte när man tar ut den o klämmer ihop den liksom? Borde ju bli lite översvämning tycker ja om det är mens i koppen o man trycker ihop den i botten... O läcker den ingenting. Ja kör ju tampong nu men måste nästan alltid komplettera med trosskydd för lite lite läcker ut, o det är jäkligt irriterande, vill slippa trosskyddet helt.
    O vad ja har förstått så ska den sitta ganska långt ner, är det verkligen säkert att den inte känns då? Råkar man aldrig av misstag \"trycka\" ut den? :)

    Hoppas du kan svara. :)
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Hej!

    Jag tyckte inte det var svårt att få in koppen i början. Har en mooncup och med den kommer en mycket bra instruktionsbok på svenska.

    Jag har aldrig \"spillt\" då jag tagit ut koppen. Man kan ju tämma den innan det blir ytspänning liksom! ;)

    Min kopp läcker absolut ingenting! Första gången vinklade jag den inte tillräckligt mycket bakåt och då läckte den lite, men nu har jag kommit på knepet!

    Ja, den ska sitta långt ner, så att man känner den i sludmynningen med fingret. Den känns inte och kan kan inte tappa den! :)
  18. 9
    Hej! Jag tyckte inte det var svårt att få in koppen i början. Har en mooncup och med den kommer en mycket bra instruktionsbok på svenska.

    Jag har aldrig \"spillt\" då jag tagit ut koppen. Man kan ju tämma den innan det blir ytspänning liksom! ;)

    Min kopp läcker absolut ingenting! Första gången vinklade jag den inte tillräckligt mycket bakåt och då läckte den lite, men nu har jag kommit på knepet!

    Ja, den ska sitta långt ner, så att man känner den i sludmynningen med fingret. Den känns inte och kan kan inte tappa den! :)
  19. sugen på bebis
    #10

    Jag döööör....

    Hej!

    Av nyfikenhet surfade jag ut för att hitta mer info om denna till synes mycket praktiska lilla sak, och på ett annat forum där den praktiska användningen diskuterades hittade jag denna fråga:

    \"How do you pee when you\'re wearing a menstrual cup? Does the cup catch the pee too? Obviously, I\'m not a tampon wearer either, I wear pads. I\'ve always wondered what happens when you need to urinate and you are wearing something in there. Thanks.\"

    Saliga äro de okunniga.. men jag vet inte om det gäller i detta fall :) *gapskratt*
  20. 10
    Jag döööör.... Hej!

    Av nyfikenhet surfade jag ut för att hitta mer info om denna till synes mycket praktiska lilla sak, och på ett annat forum där den praktiska användningen diskuterades hittade jag denna fråga:

    \"How do you pee when you\'re wearing a menstrual cup? Does the cup catch the pee too? Obviously, I\'m not a tampon wearer either, I wear pads. I\'ve always wondered what happens when you need to urinate and you are wearing something in there. Thanks.\"

    Saliga äro de okunniga.. men jag vet inte om det gäller i detta fall :) *gapskratt*
  21. Medlem sedan
    Feb 2000
    #11

    *asg*

    Ja, ibland blir man mörkrädd! :)
  22. 11
    *asg* Ja, ibland blir man mörkrädd! :)
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12

    Tack Venus.

    Gud va du verkar kunna mkt. :) Nu hoppas ja ju iors att ja inte får någon mens på ett tag, men sen när det är dags igen ska ja nog bannemej testa en sån där. Låter himla spännande. Tack för svaren.
  24. 12
    Tack Venus. Gud va du verkar kunna mkt. :) Nu hoppas ja ju iors att ja inte får någon mens på ett tag, men sen när det är dags igen ska ja nog bannemej testa en sån där. Låter himla spännande. Tack för svaren.
  25. Medlem sedan
    Oct 2005
    #13

    Kopparspiral innan graviditet...

    Hej alla!
    Jag satte in min kopparspiral innan jag varit gravid överhuvudtaget. Det gick oxå jätte bra. Nu är den dock urtagen och jag ska försöka att bli med barn för första gången.
    Är det någon mer här som har erfarenhet om graviditet och kopparspiral.
    Hur lång tid tog det innan ni blev gravida? Har hört lite olika.

    Mvh/ Malin
  26. 13
    Kopparspiral innan graviditet... Hej alla!
    Jag satte in min kopparspiral innan jag varit gravid överhuvudtaget. Det gick oxå jätte bra. Nu är den dock urtagen och jag ska försöka att bli med barn för första gången.
    Är det någon mer här som har erfarenhet om graviditet och kopparspiral.
    Hur lång tid tog det innan ni blev gravida? Har hört lite olika.

    Mvh/ Malin

Liknande trådar

  1. spiral fråga
    By pappa.s in forum Mammasnack
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 21:22
  2. spiral fråga
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 10:36
  3. Spiral-fråga
    By kajsus in forum _0706 Junibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 19:53
  4. spiral fråga
    By anonymt namn in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 13:41
  5. spiral-fråga
    By Malin m Nellie in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 09:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar